تأیید گواهی منشا صادرات به عراق فقط با تأییدیه اتاق ایران

ناصر بهزاد: پیشتر در فرآیند صادرات کالا به عراق، گواهی منشا صادره توسط اتاق‌های بازرگانی بازرگانی می‌بایست به تایید سفارت عراق در ایران می‌رسید؛ ولی با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته گواهی منشا برای کالاهای صادراتی به عراق صرفا با تایید اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران قابل اقدام خواهد بود

هیأت 22 نفره بخش خصوصی عراق متشکل از اتاقهای بازرگانی استان های مختلف این کشور که روز گذشته به تهران سفر کرده اند و قرار است تا ششم مهر ماه در ایران حضور داشته باشند دیدارها و گفتگوهای خود را با اعضای اتاق بازرگانی کشورمان آغاز کرده اند و آنطور که در برنامه های این گروه آمده دیدار با مسئولان سازمان توسعه تجارت، وزارت خانه های صنعت و کشاورزی و اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق را در دستور کار خود قرار داده اند.

در این راستا دیروز همایش تجاری ایران و عراق در اتاق بازرگانی برگزار شد و قرار شد راه حلی برای عبور از تحریم های بانکی آمریکا طراحی شود. پوشش های بیمه ای و مطالبات پیمانکاران ایرانی از عراق مشکل دیگری بود که در این همایش مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

تداوم روابط بخش خصوصی دو کشور به خصوص در شرایط تحریم ها، توسعه مراودات تجاری در حوزه هایی مانند پتروشیمی، حمل‌ونقل، گردشگری سلامت و صنایع وابسته، خودرو، محیط زیست، مخابرات و خدمات فنی و مهندسی از دیگر موضوعات مورد بحث در این همایش بود.

در این رابطه رییس اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق از حمایت های ایران در زمان داعش تقدیر کرده و بر حفظ همکاری و مشارکت با ایران و گسترش سطح روابط خواستار حضور ایران در راه اندازی مجدد صنایع تعطیل شده عراق و سرمایه گذاری ایرانی ها در این کشور شد.

در این رابطه رایزن بازرگانی ایران امروز از اصلاح روند پذیرش گواهی منشا برای صادرات کالاهای ایرانی به عراق خبر داد. ناصر بهزاد با اعلام این خبر افزود: پیشتر در فرآیند صادرات کالا به عراق، گواهی منشا صادره توسط اتاق‌های بازرگانی بازرگانی می‌بایست به تایید سفارت عراق در ایران می‌رسید؛ ولی با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته و بنا به اعلام هیات عمومی گمرکات عراق، از تاریخ 2018/09/17 گواهی منشا برای کالاهای صادراتی به عراق صرفا با تایید اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران قابل اقدام خواهد بود.

گفتنی است، گواهی منشا نوعی از گواهی مبدا و سندی است که توسط اتاق بازرگانی ایران و به درخواست طرف عراقی برای صادرات کالا به عراق تنظیم می شود که مؤید محل ساخت کالای مورد نظر و جزو مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک عراق محسوب می‌شود.

ناصر بهزاد با اعلام این خبر ادامه داد: هیات 22 نفره از روسای اتاق های بازرگانی عراق، برخی از اعضای شورای اتاقهای بغداد و تعدادی از تجار برجسته عراقی در حوزه محصولات پلاستیکی، تجهیزات برقی، ابزارالات کشاورزی، تجارت املاک و بازرگانی عمومی به ایران سفر کرده اند.

وی با اشاره به اراده بخش خصوصی  ایران و عراق برای تسهیل شرایط همکاری تجاری و اقتصادی گفت: هدف از اعزام این هیات عراقی مذاکره و دیدار با مقامات بخش خصوصی و مسولان ارشد اقتصادی ایران درخصوص توسعه مناسبات تجاری، افزایش  همکاریهای بازرگانی  و ایجاد سازو کارهای لازم برای انجام اقدامات مشترک و  شناسایی زمینه های رشد ورونق متقابل برای طرح های مزیت‌دار در  فعالیتهای استانی دو کشور است.

کد خبر 25384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =