اقتصاد آمریکا، بزرگ‌ترین بازنده جنگ تجاری

به گزارش اسوشیتد پرس، اقتصاددانان بانک مرکزی اروپا طی یک همانندسازی اعلام کرده‌اند جنگ تجاری جهانی در نهایت آسیب جدی به اقتصاد آمریکا وارد می‌کند و به فقر خانوارها و از بین رفتن شغل در این کشور می‌انجامد و این در حالی است که چین به این اندازه تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

اقتصاددانان در تحقیقی تازه گفته‌اند بازارهای اوراق قرضه و سهام به دلیل از بین رفتن اعتماد به اقتصاد ضربه شدیدی خواهند خورد. همچنین تشدید تنش‌های تجاری اثری به شدت منفی بر رشد اقتصادی آمریکا خواهد گذاشت.

یک نتیجه قطعی این تحقیق این بود که آمریکا به عنوان شروع‌کننده جنگ تجاری در نهایت شرایطی بدتر از گذشته خواهد داشت. ممکن است جزییات چنین آینده‌ای معلوم نباشد، اما نتایج کیفی تقریبا روشن است: اقتصادی که بر واردات دیگر کشورها تعرفه اعمال می‌کند و اقدامات تلافی‌جویانه آنها را برمی‌انگیزد، شرایط وخیمی در انتظارش است و استانداردهای زندگی و شغل در این کشور سقوط می‌کند.

هدف رییس جمهور آمریکا از شروع این جنگ، حمایت از شرکت‌ها و نیروی کار آمریکایی در برابر تجارت ناعادلانه و استفاده از تعرفه‌ها به عنوان اهرمی برای راه‌اندازی مناسبات تجاری جدید بوده است. اما محققان بانک مرکزی اروپا می‌گویند این اقدامات اولیه صرفا اثرات «حاشیه‌ای» بر اقتصاد جهانی دارد، چون کالاهایی که مشمول تعرفه شده‌اند، بخش کوچکی از تجارت جهانی را تشکیل می‌دهند.

تحقیق اخیر افزایش 10 درصدی تازه تعرفه‌ها را که ترامپ برای 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی در نظر گرفته، دربرنمی‌گیرد.

محققان از مدل‌های کامپیوتری که صندوق بین‌المللی پول و خود بانک مرکزی اروپا درست کرده‌اند، استفاده کردند. آنها سناریویی تنظیم کردند که در آن آمریکا 10 درصد تعرفه بر کل واردات اعمال می‌کند و کلیه شرکای تجاری این کشور، دست به مقابله به مثل می‌زنند. با اینکه اعداد این سناریو فرضی است، اما نتایجی که به دست آمده قابل توجه است: 2 درصد کاهش رشد اقتصادی آمریکا در سال نخست و 3 درصد کاهش تجارت جهانی. هدف از این سناریوسازی نمایش اثر مستقیم افزایش تعرفه‌ها بر اقتصاد بوده است.

افزایش تعرفه تجاری برای کشوری که آن را اعمال می‌کند، هم اثرات منفی دارد و هم مثبت. از یک طرف مصرف‌کنندگان با افزایش قیمت کالاهای وارداتی مواجه می‌شوند و از طرف دیگر، با روی آوردن آنها به کالاهای داخلی، اقتصاد کشور توسعه می‌یابد.

اما مدل‌سازی تحقیق مذکور به این نتیجه رسیده که اثرات منفی بر اثرات مثبت غالب است. اثر منفی کاهش صادرات بیشتر از اثر کاهش واردات و افزایش سهم بازار تولیدکنندگان داخلی خواهد بود.

در این شرایط، درست است که صادرات چین به آمریکا کاهش می‌یابد، اما این اثر با یافتن بازارهای صادرات جایگزین تا حدی تعدیل می‌شود و بنابراین اقتصاد این کشور چندان صدمه نخواهد دید. شرکت‌های چینی همین الان بازارهای خود را متنوع‌سازی کرده‌اند و محصولات پیچیده‌تری مثل بولدوزر و مبدل برق را به کالاهای صادراتی خود افزوده‌اند.

کد خبر 25392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =