صادرات در بهار امسال ۱۰ درصد افزایش یافت

تحلیل آمارهای رسمی بانک مرکزی در خصوص رشد اقتصاد ایران در فصل بهار ۹۷، نشان می‌دهد که صادرات کالا و خدمات در فصل نخست سال ۹۷ حدود ده درصد رشد داشته و سهم ۱۳.۹ واحد درصدی از رشد ناخالص صادرات را به خود اختصاص داده است

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، آنگونه که آمارها نشان می‌دهد، خالص صادرات یعنی تفاضل واردات از صادرات در فصل نخست سال 97 رشد بالای 12.7 درصدی را تجربه کرده است، ضمن اینکه واردات کالا و خدمات طی مدت مورد بررسی 3.2 درصد افزایش یافته و به عنوان عاملی در جهت کاهش خالص صادرات کشور عمل کرده است.

در این میان با توجه به اینکه آمارهای گمرک از افت 3 درصدی مقدار واردات در بهار 1397 نسبت به بهار 1396 حکایت دارد، احتمال می‌رود که رشد واردات کالاها و خدمات به قیمت ثابت سال 1390 اظهار شده در گزارش بانک مرکزی از محل افزایش واردات خدمات باشد.

ضمن اینکه صادرات کالا و خدمات در فصل نخست سال 97 حدود ده درصد رشد داشته و سهم 13.9 واحد درصدی از رشد ناخالص صادرات را به خود اختصاص داده است.

بر اساس محاسبات صورت گرفته، صادرات کالاها و خدمات به قیمتهای جاری طی سه ماهه اول سال 1397 معادل 81.3 درصد افزایش یافته است. با توجه به شاخص بهای کالای صادراتی در بازه زمانی مذکور، رشد صادرات کالاها و خدمات به قیمتهای ثابت سال 1390 معادل 10 درصد بوده است.

همچنین لازم به ذکر است که طی سه ماهه نخست سال 1397، رشد ارزش دلاری واردات کالاها و خدمات به ترتیب معادل 0.4 و 8.4 درصد است؛ همچنین با توجه به تغییرات نرخ ارز و سطح عمومی قیمت کالاهای وارداتی، واردات کالاها و خدمات به قیمت های جاری و ثابت سال 1390 به ترتیب معادل 45.4 و 3.2 درصد افزایش یافته است.

کد خبر 25397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =