تسهیل فرآیند تأمین مواد اولیه پتروشیمی از بورس

پس از گذشت نیمی از سال که تقاضای بیش از حد ناشی از فعالیت دلالان، منجر به ایجاد مشکلاتی برای تولیدکنندگان محصولات پایین دستی شده معاون وزیر نفت از بهبود شرایط بازار تا دوماه آینده خبر داد

پس از گذشت نیمی از سال که تقاضای بیش از حد ناشی از فعالیت دلالان، منجر به ایجاد مشکلاتی برای تولیدکنندگان محصولات پایین دستی شده معاون وزیر نفت از بهبود شرایط بازار تا دوماه آینده خبر داد. 

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در این خصوص گفت: با توجه به عرضه مواد اولیه پتروشیمی در بورس، اصلاح رویه تخصیص مواد اولیه به تولیدکننده واقعی و مدیریت تقاضا از سوی وزارت صمت تا دو ماه آینده شاهد بهبود شرایط بازار خواهیم بود.

نوروززاده با بیان اینکه "با پیشنهاد شرکت ملی صنایع پتروشیمی به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و اجرای آن، وضع بازار در مهر و آبان‌ماه بهبود می یابد"، اذعان داشت: مشکل موجود بازار ناشی از نامتعادل بودن تقاضا و توزیع است که به وزارت صمت پیشنهاد دادیم فهرست تولیدکنندگانی که از ما مواد می‌خرند را پایش کند و فهرست سه ماه نخست سال 96 را به عنوان مبنا قرار دهد و طبق خرید پارسال به آنها سهمیه تعلق گیرد.

نوروززاده ادامه داد: برای برخی افراد که اعلام می‌کنند ما تازه به تولید رسیده‌ایم و یا این‌که ما پارسال از بازار خرید می‌کردیم پیشنهاد دادیم که با بازدید از کارخانه و تایید واحد تولیدی به فهرست متقاضیان اضافه کنند یا بر اساس اظهارنامه مالیاتی خود محصول ارائه دهند.

وی افزود: هم اکنون بازار با کمبود مواد اولیه روبه‌رو نیست و با مدیریت تقاضا از سوی وزارت صمت و نهادهای مربوطه بی‌شک بازار به ثبات نسبی می‌رسد و از این شرایط عبور خواهد کرد.

احمد مهدوی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی در این خصوص از قاچاق گسترده محصولات پتروشیمی توسط دلالان از بورس کالا خبر داد و گفت: بخشی از محصولات پلیمری خریداری شده در بورس توسط دلالان و واسطه ها به کشورهای همجوار همچون ترکیه، افغانستان، عراق و ... قاچاق می شود.

طبق اعلام مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، پروانه های بهره برداری صادره صنایع پایین دستی پتروشیمی شامل منسوجات، مواد و محصولات شیمیایی و محصولات لاستیکی و پلاستیکی، در سه ماهه نخست سال 97 نسبت به سه ماهه اول سال 96 رشد منفی داشته، بنابراین افزایش تقاضای سه برابری در بورس کالا نمی تواند ناشی از ایجاد ظرفیت تولید در سال 97 باشد.

همچنین رصد میزان تولید کالاهای صنعتی در سال جاری نسبت به سال گذشته از ثابت ماندن میزان تولید و در مواردی کاهش تولید حکایت دارد، پس جهش تقاضای محصولات پتروشیمی در بورس کالا به رشد قابل توجه رد تولید منجر نشده و احتمال اینکه مواد اولیه احتکار شده یا به صورت غیررسمی از کشور خارج شده باشد، پررنگ است.

پس از گذشت نیمی از سال که تقاضای بیش از حد که ناشی از فعالیت دلالان بوده، منجر به ایجاد مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی، لاستیکی و ... شده و شاهد اقدام موثری از سوی دولت برای مدیریت شرایط بازار نبودیم، رضا نوروززاده مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از بهبود شرایط بازار تا دوماه آینده خبر داده است.

 

کد خبر 25409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =