عملیاتی شدن محاسبه کرایه بر مبنای «تُن -کیلومتر» تا ۲ ماه آینده

با توجه به عدم افزایش نرخ حمل بار در ۵ سال اخیر در حالیکه اقتصاد دچار تورم بسیار بالایی در این مدت زمان شده است درنتیجه رانندگان به افزایش ۲۰ درصدی کرایه حمل تا زمان تهیه فرمول تُن بر کیلومتر طی زمان ۲ ماه آینده رضایت داده اند

مسعود دانشمند رییس فدراسیون حمل و نقل در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان اینکه کامیون داران در چند حوزه با مشکل مواجه شده اند که عمده ترین آنها بحث تعدیل کرایه و کمبود لاستیک است، اظهار داشت: از آنجا که حدود 80 درصد از نیاز لاستیک ماشین های سنگین را واردات پشتیبانی می کند و در این مدت زمان با توجه به موانع تخصیص ارز و ثبت سفارش تعادل بازار عرضه و تقاضا به هم ریخته است، اکنون قیمت هر حلقه لاستیک کامیون در بازار آزاد  حدود 8 میلیون تومان رقم خورده که تهیه آن خارج از توان رانندگان کامیون است.

وی با اشاره به سواستفاده برخی دلالان در گرانی لاستیک و قطعات مورد نیاز ماشین های سنگین یادآور شد: با توجه به عدم افزایش نرخ حمل بار در ۵ سال اخیر در حالیکه اقتصاد دچار تورم بالایی در این مدت زمان شده است درنتیجه رانندگان به افزایش ۲۰ درصدی کرایه حمل تا زمان تهیه فرمول تن-کیلومتر طی زمان ۲ ماه آینده رضایت داده اند.

دانشمند با اشاره به اینکه 120 هزار حلقه لاستیک وعده داده شده توسط وزیر صنعت هرگز نمی تواند از هیجان بازار کم کند، عنوان کرد: حدود 250 هزار تریلی در کشور موجود است که برای به روز رسانی کامل آنها به 4 میلیون و 500 هزارحلقه لاستیک نیاز است. این در حالی است که حتی اگر 10 درصد از کامیون ها هم بخواهند اقدام به تعویض لاستیک کنند باز نیازمند به 450 هزار لاستیک هستیم که در مقایسه با عدد اعلام شده از سوی شخص وزیر بسیار ناچیز است.

وی افزود: در ایران حدود 450 هزار وسیله حمل و نقل 6 تن به بالا داریم و از آنجا که لاستیک یک وسیله مصرفی است و بعد از طی مسیری مشخص و کیلومتری معین استفاده باید تعویض شود این نیاز به چند برابر تغییر می کند. یعنی به صورت استاندارد هر هفت ماه باید لاستیک های مستهلک عوض شوند در غیر این صورت معاینه فنی به آنها داده نمی شود و پلیس راه و راهداری اجازه تردد در جاده ها را نمی دهند.

به اعتقاد رییس فدراسیون حمل و نقل تنها راهکار موجود برای حل موقت مشکل لاستیک کامیون داران این است که دولت با کمک زیر مجموعه های مرتبط به هر یک از رانندگان چند حلقه لاستیک بدهد و پول آن را به صورت اقساط دریافت کند این کار باعث می شود فشار روانی حاضر تا حدود زیادی مرتفع شود زیرا امکان تهیه آن از بازار ازاد با قیمت های حلقه ای 8 میلیون تومان برای رانندگان غیر ممکن است.

وی بحث اصلی کامیونداران و علت اعتصاب اخیر را مطالبه آنها در تعدیل کرایه ها دانست و افزود: رانندگان کامیون از مدت ها پیش به دنبال اجرایی شدن و تغییر فرمول تعیین کرایه بار هستند که پیشنهاد آنها نیز تُن کیلومتر است. این امر به دنبال ایجاد عدالت نسبی در حوزه تعرفه حمل کالا توسط ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، است که برای این منظور یک کارگروه ویژه اصلاح فرآیندها و مطالبات رانندگان تشکیل شد و شاخص‌های اولیه تعیین نرخ حمل جاده‌ای بر اساس تن‌کیلومتر احصا شد. محاسبه تن‌کیلومتر بر اساس عوامل هزینه‌ای و نرخ تن‌کیلومتر با در نظر گرفتن تأثیر تک‌تک هزینه‌ها در واحد تن‌کیلومتر و تجمیع آن‌ها صورت گرفته و این نرخ بدون احتساب سربار مانند کمیسیون، بیمه مسئولیت مدنی، تخلیه و بارگیری محاسبه می شود.

دانشمند نشست سه گانه برای رسیدن به فرمول نهایی را از مهمترین مسایل برای پایان دادن به این اعتراضات دانست و تصریح داشت: پیشنهاد من این است که یک گروه سه گانه ای باید بنشینند کنار یکدیگر و یک فرمول واحد را ترسیم کنند که برای رسیدن به این مسئله باید صاحبان کالاها، نمایندگان رانندگان ودولت به یک عدد واحد برسند. برای این منظورصاحبان کالاها از طریق اتاق تعاون، اصناف و بازرگانی می توانند در این نشست حضور داشته باشند، شرکت های حمل و نقل و اتحادیه رانندگان هم می توانند از سوی رانندگان نمایندگی حضور در این نشست را داشته و نمایندگان دولت نیز به عنوان رکن ناظر و نهایی در این جلسه باشند تا برمبنای مباحث مطرح شده و نیازهای کامیونداران فرمولی برای تعدیل کرایه ها در نظر گرفته شود که ضمن رعایت حقوق، همه طرف های حاضر در جلسه از آن راضی باشند.

به گزارش اگزیم نیوز محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با ادعای اینکه همکاری لازم وزارت صمت با وزارت راه برای تامین به موقع لاستیک کامیونداران داشته است اعلام کرد: 520 هزار حلقه لاستیک خودروهای سنگین در 6 ماهه ابتدایی سال در داخل کشور تولید شده است که بخشی از آن در اختیار کارخانه‌های تولیدکننده خودروهای سنگین و بخشی دیگر در اختیار وزارت راه قرار گرفته است، اما این میزان حتما کفاف نیاز را نمی‌دهد

وی با اشاره به دلایل کندی واردات لاستیک خودروهای سنگین گفت: با توجه به تغییر سیاست های ارزی که با آن مواجه شده‌ایم گشایش اعتبار اسنادی برخی واردکنندگان اصلی کالا با معطلی مواجه شد؛ تغییر از اولویت ارزی گروه یک کالایی و بازگشت دوباره به آن به گروه یک منجر به معطلی برای تامین ارز این کالا شد اما براساس جلساتی که برگزار شده مقرر شده است در تامین ارز آنها تسهیل صورت گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: با توجه به  نرخ ارز در کشور روند ورود لاستیک از طریق بازارچه‌های مرزی و خود رانندگان ترانزیت به کشور صلاح اقتصادی کاهش یافته که این امر خود منجر به کم شدن ورود لاستیک به کشور است.

وی ادامه داد: در این شرایط میزان ارز مورد نیاز برای واردات لاستیک خودروهای سنگین بیش از دو برابر شده است به طوری که اگر در سال قبل حدود 300 میلیون دلار ارز نیاز داشتیم امسال به 700 میلیون دلار رسیده است.

شریعتمداری گفت: 120 هزار حلقه لاستیک در شبکه موجود است که با همکاری گمرک این مجموعه در اختیار وزارت راه قرار گرفته است. علاوه بر 200 میلیون ارزی که مقرر شده برای لاستیک اختصاص دهند هر ماهه 80 میلیون دلار در اختیار واردکنندگان مجاز لاستیک قرار می‌گیرد و از طریق راهداری توزیع می‌شود.

 

کد خبر 25417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =