موضع ایران در قبال اقدامات اروپا

ظریف در یک میزگرد در نیویورک اعلام کرد اگر مکانیزم ویژه اروپا کارایی لازم را نداشته باشد ایران از برجام خارج خواهد شد

در شرایطی که آمریکا در تلاش است تا با استفاده از تحریم های ظالمانه یکجانبه شرایط را برای هم پیمانان ایران به ویژه در اروپا سخت کند اما سایر کشورهای متعهد به برجام و اکثر قریب به اتفاق کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تلاشند تا با استفاده از مکانیزم های موثری از قبیل ایجاد کانال ویژه پولی برای مراودات مالی و یا استفاده از قانون انسداد و سایر مجاری قانونی اثرگذاری سیاست های واشنگتن را به حداقل برسانند.

در این بین نشست سازمان ملل فرصت مناسبی را پیش آورد که در آن بار دیگر سران کشورهای اروپایی بر ضرورت تداوم برجام و حمایت از آن را اعلام کنند. ترزا می نخست وزیر انگلیس در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در دیدار با روحانی رییس جمهور کشورمان بر ضرورت پایبندی طرفین بر موضوع برجام تأکید ویژه ای کرد.

رؤسای جمهور ایران و فرانسه نیز با تاکید بر ضرورت تلاش در راستای توسعه روابط و همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله تجاری، اقتصادی، تبادلات مالی و انرژی، افزودند که مانعی در مسیر گسترش و تعمیق همکاری های دو کشور وجود ندارد و مسئولان باید در این خصوص تلاش بیشتری داشته باشند.

نخست وزیر بلژیک نیز در دیدار با رییس جمهور ایران با تاکید بر عزم کشورش برای توسعه و تعمیق همکاری ها با ایران گفت: بلژیک طرفدار چندجانبه گرایی است و از هیچ تلاشی برای حفظ برجام دریغ نکرده است و امیدواریم مفاد توافق برجام به طور کامل محقق شود.

"شارل میشل" با بیان اینکه" بعد از جنگ جهانی دوم بی سابقه است که اروپا با روسیه و چین برای حفظ یک توافق (برجام) متحد شده باشد" گفت : به رغم فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا ، اراده اتحادیه اروپا ایجاد مکانیزم جدید مالی برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری با ایران است.

وی تصریح کرد: اروپا به دنبال یک سیستم پرداختی جایگزین هست تا به شرکتها برای سرمایه گذاری در ایران اطمینان دهد.

در این بین اما جمهوری اسلامی ایران در کنار توافق های دوجانبه و چندجانبه ای که با کشورهای اروپایی دارد از آنها ضمانت های لازم را برای پایبندی به این توافق ها خواستار شده است.

در این رابطه واشنگتن پست به نقل از وزیر امور خارجه ایران نوشت، در صورتی که مکانیزم ویژه اروپا برای حفظ توافقنامه هسته ای کارایی نداشته باشد، ایران از این توافقنامه خارج می شود.

ظریف طی میزگردی با خبرنگاران حاضر در نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک، درباره پایبندی ایران به توافقنامه هسته ای گفت: در صورتی که مکانیزم ویژه ایجاد شده از سوی اروپایی ها کارایی نداشته باشد، ایران احتمالا از این توافقنامه خارج می شود.

ظریف افزود: ایران قصد دارد با فروش نفت و انجام معاملات بین المللی به جای دلار با سایر ارزها، با تحریم های آمریکا بر فروش نفت کشور مقابله کند. مکانیسم اصلی، حذف دلار است.

وی با بیان این مطلب که کشورها شروع به عقد توافقنامه هایی برای استفاده از پول های رایج شان در داد و ستد دوجانبه با ایران کردند، افزود: شما می توانید از پول خودتان استفاده کنید. کالا و اجناس را با پول رایج خود بفروشید، اجناس را با پول رایج سایر کشورها بخرید و در پایان یک دوره مشخص، این را با ارزی غیر از دلار تراز کنید. این کاملا ممکن است و شاید حتی مفید باشد.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که ممکن است خروج ایران از توافقنامه هسته ای باب حمله نظامی به ایران را بگشاید، گفت: فکر می کنم اگر آمریکا باور داشت می تواند در چنین حمله ای به ایران موفق شود، این کار را انجام می داد.

به نوشته واشنگتن پست، در حالی که مقامات آمریکا مدعی حضور ایران در درگیری های سوریه، عراق، لبنان و یمن هستند؛ ظریف با زبان انگلیسی سلیس و روان، آمریکا را به عنوان متجاوز منطقه معرفی کرد.

ظریف خاطر نشان کرد: آیا نقشه ای که نشان دهنده همه پایگاه های آمریکایی مستقر در اطراف ماست را دیده و گفته اید چرا ایرانی ها کشورشان را در وسط این پایگاه ها قرار داده اند؟ ما در منطقه خودمان هستیم و به هیچ کشوری حمله نکرده ایم. بدون اینکه از ما درخواست شود، سربازان خود را به هیچ کجا نفرستادیم. ما از اندازه کشورمان، جغرافیای مان و منابع مان راضی هستیم و به خاک، منابع یا مردم هیچ کجای دیگر چشم ندوخته ایم.

کد خبر 25419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =