توزیع یارانه ها به نفع طبقه ثروتمند

شافعی: مشکل اصلی ما در چگونگی توزیع منابع است به صورتی که با وجود برنامه ریزی برای کمک به اقشار آسیب پذیر، کماکمان بیش از آنکه اقشار محروم به یارانه و کمک ها دست پیدا کنند، این اقشار برخوردار هستند که از یارانه ها بهره مند می شوند

غلامحسین شافعی در نشست صبحانه کاری اتاق ایران در حضور سخنگوی دولت که صبح امروز نهم مهرماه در اتاق ایران برگزار شد گفت: در طول صد سال گذشته همواره کشور در جهت گیری های توسعه ای خود تحت تاثیر تمایلات سیاسی و مرزبندی های ناشی از آن بوده و در این میان هرگز به خصلت ها و توانمندی های خاص هر منطقه توجه نشده است و میزان برخورداری هر منطقه منوط به حضور یک فرد با نفوذ از آن منطقه در جسات تصمیم گیری شده است.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران، بودجه و برنامه اصل و اساس برنامه های کشور بوده و حاصل رویکرد ناعادلانه در تصمیم گیری های توسعه ای، عدم دستیابی به توزیع نامتوازن و عدم برخورداری آنها از منابع است.

وی اذعان داشت: با وجود یک دولت مرکزی که نسبت به توسعه همه مناطق تعهد دارد، شاهد کارکرد متفاوت و نابرابری های بسیار در مناطق کشور هستیم.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز رئیس اتاق بازرگانی ایران با خطاب قرار دادن سخنگوی دولت گفت: آیا توازن منطقه ای با این شرایط دست یافتنی است؟

شافعی با اشاره به نگاه بودجه ای حاکم در حوزه سیاستگذاریهای اقتصادی بیان داشت: بخشی از سازمانها و نهادها اهداف خود را مهم تر تلقی می کنند و از هر فرصت و امکانی برای دستیابی به آن اهداف استفاده می کنند که نتیجه آن انحراف و اتلاف منابع است.

وی خاطر نشان کرد: هرچند کشور با مشکل منابع دست و پنجه نرم می کند اما مشکل اصلی ما در چگونگی توزیع منابع است به صورتی که با وجود برنامه ریزی برای کمک به اقشار آسیب پذیر، کماکمان بیش از آنکه اقشار محروم به یارانه و کمک ها دست پیدا کنند، این اقشار برخوردار هستند که از یارانه ها بهره مند می شوند.

وی با اشاره به تامین کالاهای اساسی با یارانه ۴۲۰۰ تومانی گفت: از دولت می خواهیم که مشخص کند که چه قشری بیشتر از این یارانه سود می برد؛ با شرایط فعلی برخلاف هدف گذاریها و کمک به قشر نیازمند، این افراد برخوردار هستند که از یارانه ها بهره مند می شوند.

غلامحسین شافعی گفت: موضوع دیگری که حاصل تجربه کشورهای توسعه یافته بوده و در نوع خود تجربه ای موفق قلمداد می شود، منطقه بندی و نگاه جدی به توسعه متوازن در برنامه ریزی های اقتصادی است؛ اتاق ایران پژوهش مفصلی را در این زمینه انجام داده و آن را به وزارت کشور ارائه کرده است.

شافعی پیشنهاد داد: با تشکیل کارگروهی ویژه متشکل از اتاق بازرگانی و وزارت کشور مطالعات ذکر شده مورد بررسی قرار بگیرد.

کد خبر 25429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =