دو بسته دولت برای عبور از شرایط تحریم ها

نوبخت با اشاره به شرایط اقتصادی و بازگشت تحریم ها از دو بسته حمایتی برای پشتیبانی از واحدهای تولیدی و پیمانکاران خبر داد

محمدباقر نوبخت در جمع روسای اتاق بازرگانی و روسای تشکل های اقتصادی حاضر در نشست صبحانه کاری امروز اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به شرایط متفاوت از گذشته در کشور و تحریم‌های پیش رو که به صورت یکجانبه از سوی ایالات متحده آمریکا اعمال خواهد شد تعادل اقتصادی و از سوی دیگر، توسعه از مهمترین مسائلی است که در شرایط متفاوت فعلی و تحریم های یکجانبه آمریکا، بیش از گذشته مورد توجه دولت است.

به گزارش اگزیم نیوز رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه افزود: تعادل اقتصادی را از طریق اعمال سیاستهای اقتصادی اعم از سیاستهای پولی و مالی، طریق تسویه بازارها انجام می شود که این بخش به طور خاص مرتبط با فعالان اقتصادی و نیازمند همفکری و همیاری این دو بخش است.

نوبخت به موضوع توزیع نامتوازن اشاره کرد و گفت: غفلت نسبت به آمایش سرزمین و توانایی مناطق و استانها منجر به توسعه نامتوازن و نقد هایی نسبت به برنامه های توسعه ای شده است؛ خوشبختانه از دو سال قبل، موضوع آمایش سرزمین برای دست یافتن به نوعی تخصیص بهینه منابع برای توسعه استانها تدوین شد و اکنون سند آمایش تک تک استانها در اختیار است که در آغاز امسال به مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه سپرده شده و تا پایان سال به سند جامع آمایش سرزمین دست خواهیم یافت.

به گفته نوبخت دولت طبق سند جامع آمایش به وظیفه خود عمل خواهد کرد و در میان از نظر اتاق بازرگانی و کارشناسان صاحب نظر در بخش غیردولتی استفاده خواهد کرد که نتیجه آن توسعه متوازن خواهد بود.

وی اظهار داشت: در شرایط کنونی از بازارهای چهارگانه برخی از بازارها عدم تعادل وجود دارد که به جهت عدم تسویه این بازارها نسبت به عرضه و تقاضا رخ داده است؛ که البته بازار پول نیز این مشکل را دارد که آثار این عدم تعادل در بازار ارز نیز قابل مشاهده است.

نوبخت به اقبال از بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: با توجه به اقبال مردم از بازار سرمایه، می توان این بازار را به عنوان بازاری که مشکلات بازار پول را به نوعی برای سرریز شدن جبران می کند، در نظر گرفت؛در نهایت بازار کالایی نیز به خاطر بازار پول و نقدینگی و اثری که در بحث مربوط به ارز دارد، دچار چالش هایی است که باید به سرعت ساماندهی شود.

محمد باقرنوبخت با اشاره به وضعیت بازار کار کشور گفت: طی 5 سال گذشته به جهت افزایش نرخ مشارکت، جمعیت فعال که در سن کار و آماده به کار، افزایش چشمگیری داشت؛ در حالیکه هر سال 700 هزار نفر افراد جدیدی به عنوان جمعیت فعال به بازار کار مراجعه می کردند که بخش بزرگی جذب بازار کار شدند و از 736 هزار نفر که وارد بازار کار شده اند، برای 710 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد شده است، اما 40 هزار نفر به جمعیت بیکار 3 میلیون و 200 هزار نفری کشور، اضافه شد. به رغم ایجاد فرصت شغلی برای 700 هزار نفر کمامان سه میلیون و 200 هزار نفر بیکار در خانواده ها وجود دارد که این امار نگران کننده است. 

نوبخت اظهار داشت: سیاستهای کشور برای مدیریت بازار ارز در حال انجام است و بانک مرکزی آن را به فرجام خواهد رساند؛ از منظر سازمان برنامه و بودجه کشور که متولی سیاستهای مالی است، به گونه ای باید عمل شود که در کنار برنامه های جاری آثار سوء بر طرف کنیم.

سخنگوی دولت بیان داشت: دولت توان خود را در دو بخش در قالب دو بسته معطوف داشته که بسته اول به مشکل واحدهای تولیدی و جبران چالش ها و تکانه هایی است که این واحدها در شرایط سخت سالهای اخیر داشته اند؛ دولت تلاش دارد تا جای ممکن، مشکلات بنگاههای تولیدی کشور را رفع، از کاهش تولید جلوگیری و اثر آن را در بازار کار و کالا کم کند.

وی گفت: بسته دوم مربوط به راهکارهای رفع مشکلات پیمانکاران است که در دستور کار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است.

 

کد خبر 25430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =