محاسبه قیمت خوراک پتروشیمی ها با ارز دوم

از ابتدای مهر ماه محاسبه قیمت خوراک پتروشیمی بر اساس ارز ۳۸۰۰ تومانی نخواهد بود و به صورت روزانه بر اساس ارز نیمایی محاسبه می شود

بالاخره بعد از انتقادات شدید به نحوه محاسبه قیمت خوراک برای فعالان صنعت پتروشیمی هیأت وزیران تصویب کردند منبعد قیمت خوراک بر اساس ارز بازار دوم و بر اساس قیمت های سامانه سنا محاسبه شود. به این ترتیب از این پس نرخ ارز برای محاسبه قیمت خوراک که تا پیش از این 3800 تومان در نظر گرقفته می شد از این ببعد 8 هزار تومانی خواهد بود که این موضوع می تواند بخش قابل توجهی از رانت موجود را برطرف کند.

به عقیده کارشناسان منتقد، معنی ندارد که شرکت پتروشیمی خوراک خود را بر اساس ارز 3800 تومانی دریافت کند و محصول خود را یا در بازار آزاد بفروشد (بر مبنای نرخ دلار روزانه) و یا صادر کرده و در خوشبینانه ترین حالت ارز آن را در بازار ثانویه به قیمت 8 هزار تومان بفروشند.

این در حالی است که حتی درباره بازگشت ارزهای صادراتی فعالان این گره به سامانه نیما حرف و حدیث های زیادی وجود دارد تاجاییکه بر خلاف نظر فعالان این حوزه که معتقدند 60 تا 70 درصد ارز دریافتی خود را به سامانه وارد کرده اند اما اخبار دیگری هم هستند که حکایت از عدم ورود ارز ناشی از صادرات پتروشیمی ها به بازار دارند.

با این حال با تصویب هیات وزیران از ابتدای مهر ماه سال جاری در محاسبه قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی، نرخ تسعیر ارز در هر ماه برابر با متوسط نرخ معاملاتی ارز در سامانه نیما محاسبه می شود که به نظر می رسد تا حدی جلوی رانت موجود را می گیرد.

به عقیده کارشناسان دولت در مدتی نسبتا طولانی در حدود 30 تریلیون تومان رانت را در اختیار فعالان این حوزه قرار داده است که یارانه نزدیک به 9 ماه کل کشور است. این در شرایطی است که دولت به فعالان این حوزه اجازه داده تا بدون سقف رقابت واگذاری های خود را در بورس کالا ملاک تصمیم گیری قیمتی قرار دهند و به این ترتیب روند رشد قیمتی قابل توجهی را در بازارهای داخلی نیز تجربه می کنند.

با این حال پتروشیمی ها با این نظر مخالف بودند و هنوز این نگرانی وجود دارد که بازگشت ارز به کشور توسط این گروه لنگ لنگان صورت بگیرد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که صنعت پتروشیمی جزو مهمترین حوزه هایی است که در معرض تحریم قرار گرفته و این موضوع توان این بخش را در سال های آتی کاهش خواهد داد. علاوه بر این موضوع رقابت کشورهای منطقه در آینده نزدیک که البته از هم اکنون آغاز شده چالش دومی است که باید در دوره جدید به آن توجه ویژه ای داشت.

کد خبر 25434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =