جنگ‌های تجاری نشانه مشکلات اقتصادی عمیق‌تر

اقتصاد جهانی یک دهه بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸ شرایط متزلزلی دارد و جنگ تجاری یکی از نشانه‌های آن است

به گزارش اگزیم نیوز، گزارش جدید «تجارت و توسعه» کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD) نشان می دهد اقتصاد جهانی یک دهه بعد از بحران مالی سال 2008 شرایط متزلزلی دارد و جنگ تجاری یکی از نشانه‌های آن است.

با این که اقتصاد جهان از اوایل سال 2017 شروع به رشد کرده، اما این رشد مقطعی بوده و بسیاری از کشورها هنوز پایین‌تر از پتانسیل خود عمل می‌کنند.

موخیسا کیتویی، دبیر کل UNCTAD در این رابطه گفته: «اقتصاد جهان بار دیگر تحت فشار قرار گرفته است. فشارهای آنی به دلیل افزایش تعرفه‌های تجاری و جریانات مالی متزلزل ایجاد شده‌اند، اما در پس این تهدیدها، شکست بزرگ‌تری وجود دارد که عدم توازن در جهانی‌سازی را مورد توجه قرار داده است.»

گزارش 2018 UNCTAD بررسی کرده که قدرت اقتصادی چگونه در تعداد محدودی از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی متمرکز شده و بر توانایی کشورهای در حال توسعه برای نفع بردن از نقشی که در نظام تجارت بین‌الملل دارند و سودی که از تکنولوژی‌های دیجیتال جدید می‌برند، اثر گذاشته است.

از سال 2008، بسیاری از کشورهای پیشرفته منابع رشد داخلی خود را از دست داده و منابع خارجی را جایگزین کرده‌اند. این اقدام تنها وقتی اثر دارد که از تقاضای داخلی کشورهای دیگر بهره‌برداری شود و در میان کشورهایی که بیش از حد به تقاضای داخلی وابسته هستند، خیلی‌ها به جای تکیه بر افزایش دستمزد، بر ترکیبی از بدهی‌های بیشتر و حباب‌های دارایی تاکید دارند. در هر صورت، رشد اقتصادی به دلیل تهدید همیشگی بی‌ثباتی مالی، دچار رکود می‌شود.

طبق این گزارش، اقتصادهای نوظهور بزرگ‌تر در سال جاری عملکرد بهتری دارند و صادرکنندگان کالا می‌توانند انتظار پیشرفت داشته باشند. به جز روسیه، رشد دیگر کشورهای بریکز، یعنی برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی به شدت به تقاضای داخلی وابسته است.

تجارت جهانی همچنان تحت تسلط شرکت‌های بزرگ خواهد بود و این شرکت‌ها زنجیره‌های ارزش جهانی را در دست دارند. این شرکت‌ها چه نقشی در جنگ تجاری داشته باشند و چه نداشته باشند، تغییرات تعرفه‌ای نظام تجاری فعلی را بر هم می‌زند.

کد خبر 25440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =