صادرات دانش بنیان در سال ۴۰۰ میلیون دلار

دولت با ایجاد کریدور صادراتی شرکت های دانش بنیان انواع خدمات جهت انجام امور صادرتی را در بیش از ۶۰ کشور فراهم کرده است؛ مجموع صادرات محصولات دانش بنیان به جز IT در این مقطع به بیش از ۴۰۰ میلیون دلار در سال رسیده است

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز مطابق با گزارش عملکرد دستگاههای اجرایی در دولت یازدهم و یکساله دوازدهم، دولت با اجرای قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان فضای امیدبخشی را در میان جامعه نخبگان و تحصیل کردگان به ویژه در حوزه اقتصادی را ایجاد کرده است.

دولت با ایجاد کریدور صادراتی شرکت های دانش بنیان انواع خدمات جهت انجام امور صادرتی را در بیش از 60 کشور فراهم کرده است؛ مجموع صادرات محصولات دانش بنیان به جز IT  در این مقطع به بیش از 400 میلیون دلار در سال رسیده است.

 بر اساس اطلاعات این گزارش، رتبه شاخص نوآوری کشور از 120 در شروع دولت یازدهم به رتبه 65 ارتقا پیدا کرده که بیشترین رشد را در بین کشورهای جهان داشته  و در یکسال اخیر بیش از 200 شرکت فعال در مدل های نوین کسب و کار و صنایع خلاق فرهنگی شناسایی و مشمول برنامه حمایت از صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور شده اند.

بیش از 1000 استارتاپ جدید در حوزه های بهداشت و درمان، خدمات عمومی همچون توزیع محصولات باغی و پروئینی، حمل و نقل( موتوری، تاکسی و باربری بین شهری)، نظام پرداخت فناوری های نوین خدمات مالی و سرویس های ضروری عموم مردم در این پنج سال شکل گرفته اند.

صندوق های سرمایه گذاری جسورانه در بازار بورس، 13 صندوق با سرمایه بیش از 900 میلیارد تومان مصوب شده است. همجنین مجوز راه اندازی  بیش از 20 صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی صادرشده و در حدود 30 مرکز شتابدهی با مشارکت بخش غیر دولتی فعال شده و بیش از 300 تیم استارت اپی مستقر شده و فعالیت می کنند. همچنین برنامه «توسعه شهرنوآور» با مشارکت شهرداری تهران برای تغییر چهره شهری به ویژه بافت های فرسوده صنعتی به کارخانه های نوآوری در دستور کار قرار گرفته است  که اولین کارخانه نوآوری کشوربرای برای حضور استارت آپ ها در سال 96 افتتاح شد.

با توجه به اهمیت چرخش نخبگان غیرمقیم از طریق پلتفرم طراحی شده توسط بنیاد ملی نخبگان و با همکاری 48 پایگاه تخصصی همکار( دانشگاه های برتر کشورف پژوهشگاه های برتر کشور و شرکت های دانش بنیان بزرگ) در طول دو سال گذشته، 4547 نخبه ایرانی غیر مقیم برای بازگشت ثبت نام کرده و تا کنون 1000 نفر از فارغ التحصیلان 100 دانشگاه برتر دنیا به کشور بازگشته اند. با تلاش مضاعف انجام شده در دولت دوازدهم، متوسط ثبت نام برای بازگشت نخبگان افزایش یافته و تا کنون بیش از 70 استارتاپ نیز در حوزه های مختلف توسط این افراد ایجاد شده که اشتغالزایی برای 1500 نفر را به همراه داشته است.

 

 

کد خبر 25443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =