امیدواری به جذب سپرده ارزی بیش از ۵۰ درصد در صورت اعتمادسازی دولت

افزایش سپرده گذاری ارزی در سیستم بانکی به رونق مبادلات تجاری کمک می کند. براساس آمار بانک مرکزی در این مدت حدود ۱۰ میلیون دلار سپرده ارزی نزد بانک ها جذب شده و این در حالی است که بر اساس برآورد‌ها میزان ارزی که در صندوق‌های خانگی و موسسات وجود دارد حدود ۲۰ میلیارد دلار است که در صورت اعتمادسازی دولت می‌توان به سپرده گذاری بیش از ۵۰ درصدی این منابع در بانک‌ها امیدوار بود

سیدبهاءالدین هاشمی اقتصاددان و مدیرعامل اسبق بانک صادرات درگفتگو با اگزیم نیوز درمورد استقبال مردم به سپرده گذاری ارزی در بانک ها طی هفته های اخیر، اظهارداشت: این طرح در گذشته نیز اجرایی شده که متاسفانه با توجه به بدعهدی بانک مرکزی موجب بی اعتمادی در بین سپرده گذاران شد اما در بسته جدید بانک مرکزی به صراحت اعلام شده که در زمان برداشت بانک موظف است به همان میزان ارز در اختیار سپرده گذار قرار دهد. بنابراین با توجه به اینکه سود سپرده های ارزی براساس نرخ بین المللی محاسبه می شود که مبنای آن نرخ بهره پیشنهادی لندن است و برای حساب های کوتاه مدت و بلند مدت این نرخ متفاوت خواهد بود، اقبال مردم به این نوع سپرده گذاری دور از انتظار نیست.

وی با تاکید براینکه بانک ها مکلف شده اند که سود سپرده های ارزی را به صورت ارز پرداخت کنند، یادآورشد: براین اصل  مالک سپرده هر زمانی امکان برداشت سپرده خود را دارد و اصل این سپرده به صورت ارزی پرداخت می شود. این امر موجب می شود که روند جذب و سپرده گذاری ارزهای خانگی به بانک ها سرعت پیدا کند که از جمله نکات مثبت آن این است که در نهایت ارزی که بخشی از نقدینگی مردم محسوب می شود به نظام بانکی بر می گردد و در اختیار استفاده کنندگان ارز قرار می گیرد، ضمن اینکه مالکیت و سود آن همچنان متعلق به صاحب سپرده خواهد بود.

این اقتصاددان در خصوص شرایط حساب ارزی و فرایند بازپرداخت آن عنوان داشت: وقتی حساب ارزی برای افراد باز می‌شود در شبکه بانکی معادل آن یک حساب هم‌ارز ریالی بازی می‌شود و نرخ محاسباتی ریال آن همان نرخ مبادله‌ای یا رسمی است که در بخش دارایی‌ها و بدهی‌های بانک قرار می‌گیرد.

به عقیده هاشمی آمادگی تدریجی بانک ها برای اجرای این طرح و عدم اطلاع رسانی کافی موجب شده است که جریان سپرده گذاری ارزی با تاخیر عملیاتی شده و منابع آن رشد کند تا جایی که براساس آمار بانک مرکزی در این مدت تنها حدود 10 میلیون دلار سپرده ارزی نزد بانک ها جذب شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سپرده گذاران ارزی در ازای  هر دلار چهار درصد، هر یورو 3 درصد و هر درهم 2 درصد سود سالانه دریافت می کنند، ابراز داشت: این سودها در مقابل سودهای 15 تا 20 درصدی سپرده های ریالی نزد بانک ها از رقم ناچیزی برخوردار است اما می تواند امنیت منابع ارزی را تامین کند ضمن اینکه در بازگشایی گره های ارزی نیز بانک مرکزی را یاری کند.

به گزارش اگزیم نیوز ابتدای مهر ماه بانک مرکزی بسته جدیدی را در خصوص سپرده‌های ارزی ارائه داد که بر اساس آن حساب‌های سپرده ارزی با شرایط جدید و نرخ سود ۲ تا ۴ درصد برای ارز‌های مختلف یورو، دلار و درهم افتتاح شود، در این نوع سپرده‌ ارزی این اطمینان از سوی بانک مرکزی به سپرده‌گذارداده‌ شد که بازپرداخت اصل و سود وجوه ارزی سپرده‌گذاری شده توسط بانک مرکزی تضمین شود.

در این میان البته اگر متقاضی خواستار ابطال و یا دریافت سود باشد، به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات به سپرده گذاران، آن بانک نسبت به پرداخت اسکناس از محل منابع خود اقدام خواهد کرد؛ اما به هر روی، بازپرداخت اصل و پرداخت سود سپرده‌گذاری به صورت اسکناس نزد این بانک، به همان نوع ارز تودیعی و به صورت اسکناس خواهد بود که البته پرداخت سود به سپرده گذار به صورت ماهانه خواهد بود.

بر اساس این بخشنامه، اگر فردی درخواست ابطال سپرده ارزی تودیعی قبل از سررسید را داشته باشد، نرخ سود سالیانه مورد عمل برای سپرده یورویی، درهمی و دلاری به ترتیب ۱، ۰.۵ و ۱.۵ درصد خواهد بود؛ اما به سپرده‌های ارزی کمتر از یک ماه سودی تعلق نمی‌گیرد.

حداقل مبلغ برای سپرده مدت‌دار ارزی معادل یک هزار دلار بوده ، دوره سپرده‌گذاری ارزی یک‌ساله و بازپرداخت اصل و پرداخت سود سپرده‌گذاری به‌صورت اسکناس به همان نوع ارز امانی و به‌صورت اسکناس خواهد بود. د راین زمینه پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است؛ دولت تعهدات خود در قبال سپرده‌های ارزی را ایفا خواهد کرد و بازگشت سپرده‌های ارزی با ریال که در گذشته اتفاق افتاد، دیگر تکرار نمی‌شود.

کد خبر 25511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =