تغییر جهت روسیه به شرق و افزایش تجارت با چین

گردش معاملات تجاری بین روسیه و چین به سرعت در حال افزایش است و طبق آمارهای اداره کل گمرک چین، با رشد ۳۰ درصدی، از ماه ژانویه تا سپتامبر به ۷۷ میلیارد دلار رسیده است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز گردش معاملات تجاری بین روسیه و چین به سرعت در حال افزایش است و طبق آمارهای اداره کل گمرک چین، با رشد 30 درصدی، از ماه ژانویه تا سپتامبر به 77 میلیارد دلار رسیده است.

حجم صادرات از چین به روسیه تقریبا 13 درصد افزایش یافته و به 35 میلیارد دلار رسیده و واردات کالاهای روسی به چین هم حدود 40 درصد افزایش یافته و به 42 میلیارد دلار رسیده است. ماه گذشته، گردش معاملات تجاری بین دو کشور بیش از 9 میلیارد دلار بود.

چین بزرگ‌ترین شریک تجاری روسیه محسوب می‌شود، به‌طوری که 15 درصد تجارت بین‌المللی این کشور را در سال 2017 به خود اختصاص داده بود. دو کشور انتظار دارند تجارت دوجانبه آنها در سال جاری به 100 میلیارد دلار برسد و برنامه دارند این حجم را تا سال 2024 به 200 میلیارد دلار برسانند.

همچنین روسیه و چین مذاکراتی کرده‌اند که معاملات خود را به روبل و یوآن انجام دهند و دلار آمریکا و دیگر ارزهای غربی را کنار بگذارند.

در سال 2017، 9 درصد پرداخت‌ برای کالاهای عرضه شده از روسیه به چین، به روبل صورت گرفت و شرکت‌های روسی هم 15 درصد واردات کالاهای چینی را به یوآن پرداخت کردند. سه سال پیش، این ارقام به ترتیب 2 و 9 درصد بود.

دو کشور همچنین صندوق سرمایه‌گذاری روسیه-چین را به ارزش 68 میلیارد یوآن (حدود 10 میلیارد دلار) تاسیس کرده‌اند تا تجارت، سرمایه‌گذاری اقتصادی و همکاری علمی خود را توسعه دهند.

کد خبر 25514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =