سپرده گذاری ارزی مانع دستکاری قیمت توسط سیاستگذار

بزرگترین سرمایه نظام سیاستگذاری پولی بانک مرکزی کشور اعتماد جامعه و فعالان اقتصادی به آن نظام است. یکی از کارکردهای ابزارهایی نظیر سپرده گذاری ارزی این است که رفتار نهاد سیاستگزار را اصلاح می کند. براین اصل در جایی که بخشی از این ابزار در دست مردم در بازار مورد معامله قرارمی گیرد، سیاستگذار کمتر به دستکاری قیمت ها می پردازد که این امر بسیار مهمی است و به همین دلیل است که ما طرفدار این هستیم که این ابزارها راه اندازی شوند.

سعید اسلامی بیدگلی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در گفتگو با اگزیم نیوز درخصوص اقبال عمومی به سپرده گذاری ارزی در بانک ها و تبعات احتمالی آن درخصوص اعتماد سازی بانک مرکزی، اظهار داشت: در شرایط فعلی و با سیاستگذاری جدید بانک مرکزی مقرر و تاکید شده است که در مورد سپرده های ارزی بانک‌های عامل در زمان برداشت یا بستن حساب توسط مشتریان ملزم به پرداخت عين اسکناس ارز باشند.

به عبارت دیگر در صورتی که سپرده‌گذاری با تحويل اسکناس ارز انجام شده باشد بانک سپرده‌پذير در صورت درخواست سپرده‌گذار مکلف و متعهد به عودت همان اسکناس ارز بوده و علاوه بر آن باید سود سپرده ارزی نقدی نيز باید به صورت نقدی اسکناس ارز پرداخت شود. براین اصل در راستای ايجاد اعتماد برای سپرده‌گذاران ارزی بانک‌ها مکلف شده اند هنگام سپرده‌پذيری ارزی در رسيد تحويلی به مشتری مواردی نظیر نوع ارز، نحوه وصول ارز از مشتری، تعهد به بازپرداخت به اسکناس، پرداخت سود به صورت اسکناس را نیز قيد کنند.

وی با اشاره به اینکه در بخشنامه جدید ریسک نگهداری فیزیکی ارز به حداقل می رسد، عنوان داشت: با اجرایی شدن این بخشنامه سپرده گذاران از بازده مطلوب و مناسبی نیز به واسطه سپرده گذاری نزد بانک های عامل عایدشان می شود. از سوی ديگر برای اينکه منابع جمع آوری شده در قالب این نوع سپرده‌های ارزی برای بانک های سپرده پذیر بدون استفاده نباشد بانک مرکزی این فرصت را برای بانک های عامل  ایجاد کرده است که نه تنها هزينه‌های جمع‌آوری و نگهداری سپرده‌ ارزی را به حداقل برسانند، بلکه با استفاده از این فرصت ها منابع ارزی بی‌مصرف نزد مردم به چرخه اقتصادی کشور بازگشته و در جای خود مورد بهر‌ه‌برداری مناسب قرار گيرد.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری با تاکید براینکه این راهکار بسیار خوبی در کنار صدور گواهی سپرده ارزی که می تواند ارزهای خانگی را به سمت مولد بودن و تعادل هدایت کند، ابراز داشت: کانون نهادهای سرمایه گذاری مجموعه ای از راهکارهای پیشنهادی کارشناسان را در این زمینه به وزارت امور اقتصادی ارایه کرده است که به زودی این موارد منتشر خواهد شد.

اسلامی بیدگلی با بیان اینکه مسئله کلیدی در این زمینه ایجاد بازار ثانویه برای اوراق ارزی است، یادآورشد: الزامی است در ایجاد بازار ثانویه همکاری و هماهنگی سازمان بورس نیز مورد تایید قرار گیرد و در این مورد پشتیبانی بانک مرکزی نیز ضروری است. زیرا با وجود بازار ثانویه در صورت بروز هرگونه تنش از سرایت و آسیب آن به بانک ها تا حد زیادی جلوگیری می شود و در این زمینه بسیار مهم است که برای این انتقال وجوه بانک ها کمتر دچار چالش بشوند.  

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری بزرگترین سرمایه نظام سیاستگذاری پولی بانک مرکزی کشور را اعتماد جامعه و فعالان اقتصادی به آن نظام دانست و تصریح داشت: یکی از بزرگترین اشتباهاتی که در تاریخ بانک مرکزی صورت گرفته لطمه زدن به این اعتماد عمومی در چندین مرحله و در مورد سیاستگذاری در حوزه های مختلف است.

در این زمینه نیز در سال های قبل شاهد آن بودیم که بعد از استقبال مردم و ایجاد حساب ارزی در زمان سررسید آنچه اتفاق افتاد لطمه بزرگی به اعتماد مردم زد. در مورد دیگر نیز درست یا غلط نباید از خریداران سکه مالیات می گرفتند چون این برخلاف تعهدی بود که بانک مرکزی در ابتدا داد. زمانی که این ابزاری از سوی بانک مرکزی ارایه شدبا تعریف و شرایط دیگری اجرایی شد اما در پایان کار با دریافت مالیات اعتماد لازم از بین رفت.

وی با تاکید براینکه وفای به عهد حتی در زمانی که متوجه شویم سیاست مان اشتباه بوده هم الزامی است، خاطرنشان ساخت: نباید در میانه راه اشتباهات نهاد تصمیم گیر را اصلاح کنیم زیرا وفای به عهد و ایجاد اعتماد از تمام جنبه های دیگر برای بانک مرکزی مهمتر است و باید بدانند که در صورت غلط بودن سیاست هایشان نباید خسارت آن را از مردم بگیرند. بزرگترین سرمایه نظام سیاستگذاری پولی بانک مرکزی کشور اعتماد جامعه و فعالان اقتصادی به آن نظام است.

اسلامی بیدگلی معتقد است که یکی از کارکردهای این ابزارها این است که رفتار نهاد سیاستگزار را اصلاح می کند. براین اصل در جایی که بخشی از این ابزار در دست مردم در بازار مورد معامله  قرارمی گیرد، سیاستگذار کمتر به دستکاری قیمت ها می پردازد که این امر بسیار مهمی است و به همین دلیل است که ما طرفدار این هستیم که این ابزارها راه اندازی شوند.

 

کد خبر 25522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =