رشد ۱۲.۶ درصدی صادرات سیمان در نیمه اول ۹۷ در معرض تهدید

عبدالرضا شیخان: مطابق تعهد این صنایع می بایست تسویه ارزی صادرکنندگان این حوزه به صورت ارزی انجام بگیرد و از طرفی صادرات این کالا به عراق و افغانستان به صورت ریالی انجام می شود، بنابراین مشکلاتی دامنگیر صادرات سیمان شده که افت و حتی توقف صادرات این محصول را در پی داشته است

عبدالرضا شیخان در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز از رشد 12.6 درصدی صادرات سیمان تا پایان شهریورماه جاری نسبت به سال قبل در همین محدوده زمانی خبر داد و گفت: در شش ماه نخست سال جاری شش میلیون و هشتصد و بیست هزار تن سیمان و کلینکر اتفاق افتاده که نسبت به سال گذشته رشد 12.6 درصدی را تجربه کرده ایم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان خاطر نشان کرد: در مهرماه موضوع تعهد ارزی صادرکنندگان، مشکلاتی را متوجه صادرات سیمان کرده است؛ مطابق تعهد این صنایع می بایست تسویه ارزی صادرکنندگان این حوزه به صورت ارزی انجام بگیرد  و از طرفی صادرات این کالا به عراق و افغانستان به صورت ریالی انجام می شود، بنابراین مشکلاتی دامنگیر صادرات سیمان شده که افت و حتی توقف صادرات این محصول را در پی داشته است.

 وی افزود: پیش بینی می شود در صورت عدم چاره اندیشی در اینباره، در شش ماهه دوم سال روند کاهشی صادرات سیمان ادامه پیدا کند.

شیخان به جلسه سه شنبه گذشته در بانک مرکزی پیرامون این مساله اشاره کرد و گفت: خوشبختانه رایزنی ها در این باره منجر به اتخاذ تصمیم های تازه شده که امیدواریم راهگشا باشد.

 عبدالرضا شیخان اظهار داشت: پیش بینی می کنیم با ابلاغ این بخشنامه تا حد زیادی مشکلات صادرات سیمان رفع شود.

شیخان اضافه کرد: مازاد تولید سیمان در کشور، باعث رقابت منفی سیمانی ها شده و این رقابت منفی شاید در ماه های آینده منجر به افت سودآوری شرکت ها شود. اما کاهش نرخ ارز در بازار آزاد  تاثیری بر سیمان نخواهد گذاشت.

دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان تاسیس کارخانجات جدید سیمان را به ضرر صنعت سیمان ارزیابی کرد و گفت:  در حالیکه ظرفیت اسمی تولید سیمان در کشور حدود ۸۷ میلیون تن و نیاز بازار داخل با احتساب کل صادرات حدود ۶۰ میلیون تن است. ضمن اینکه در صورت تغییر شرایط و افزایش تقاضا، همین کارخانجات سیمانی موجود توان افزایش حجم تولید تا ۱۰۰ میلیون تن را خواهند داشت و با به بهره برداری رسیدن کارخانه جات در دست ساخت، ظرفیت تولید سیمان کشور باز هم بالاتر خواهد رفت.

شیخان از توافق انجمن صنفی با مدیران عامل شرکت های سیمانی پیرامون تولید کمتر از ظرفیت خبر داد و گفت: طبق این همفکری بنا داریم  شرکت ها کمتر از ظرفیت خود سیمان تولید مکنند تا بازار سیمان با فشار عرضه و رقابت منفی روبرو نشود.

دبیر انجمن صنفی کاارفرمایان صنعت سیمان اذعان داشت: تاسیس کارخانه جات سیما به بهانه هایی چون اشتغالزایی به صلاح کشور نیست و در نهایت به ضرر صنعت سیمان تمام می شود.

 

کد خبر 25526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =