پاشنه آشیل سپرده های ارزی

چنانچه با سپرده گذاری ارزی در جهت تولید و صنعت کشور هدایت شده و سرمایه گذاری شود به عنوان یک فاکتور اساسی قابل ارزیابی است اما زمانی این امر می تواند بانک ها را با مشکل و خلف وعده روبرو سازد که سود نهایی سپرده ارزی در زمان سررسید ازمنبع قابل قبول تامین نشود و بانک ها ملزم شوند در زمان سررسید علاوه بر اصل سپرده، سود را نیز پرداخت کنند

محسن بوالحسنی مدیرعامل شرکت صرافی توسعه صادرات در گفتگو با اگزیم نیوز در ارتباط با بخشنامه بانک مرکزی درباره سپرده گذاری ارزی و استقبال دارندگان ارز از سپرده گذاری ارزی نزد بانک ها، اظهار داشت: سپرده گذاری نزد بانک ها چه به صورت ریالی و یا ارزی حرکت مثبتی است که به جذب نقدینگی سرگردان و ارزهای خانگی کمک می کند. با اجرای این ابزار مدیریت و گردش نقدینگی در کشور تحت کنترل بانک مرکزی قرار می گیرد و از بروز نوسانات ارزی و هجوم نقدینگی سرگردان به بازارهای مالی جلوگیری می شود.

وی با تاکید بر اینکه امید است در زمان سررسید بانک ها بتوانند به وعده خود عمل کنند و به اعتماد عمومی احترام بگذارند، اذعان داشت: چنانچه این نقدینگی در جهت تولید و صنعت کشور هدایت شده و سرمایه گذاری شود به عنوان یک فاکتور اساسی قابل ارزیابی است اما زمانی این امر می تواند بانک ها را با مشکل روبرو سازد که نرخ سودهای اعلام شده در سطحی باشد که نتوانیم آن را به صورت خالص دربیاوریم و در زمان سررسید تنها با پرداخت سود به ایجاد نقدینگی بیشتر کمک کنیم.

بوالحسنی با اشاره به اینکه چنانچه این ارزهای سپرده گذاری شده به سمت تولید و اشتغال هدایت شود و سرمایه گذاری مناسب با آن انجام شود با توجه به تفاوت نرخ سود ریالی و نرخ سود حداکثر ۴ درصدی این حساب ها، دیگر مشتری نگرانی از ریسک قیمت ارز نیز نخواهد داشت، یادآور شد: یعنی اگر سود نهایی سپرده ارزی در زمان سررسید ازمنبع قابل قبول تامین نشود و بانک ها ملزم شوند به لحاظ جذب سپرده در زمان سررسید علاوه بر اصل سپرده سود را نیز پرداخت کنند تنها به تزریق نقدینگی بیشتر به اقتصاد کمک کرده اند و در کوتاه مدت با مشکل در بازپرداخت مواجه خواهند شد.

مدیرعامل شرکت صرافی توسعه صادرات معتقد است اگر در جذب این نقدینگی ها حرکت مولدی انجام شود حتی اگر در زمان سرررسید سود مورد نظر به جامعه تزریق شود و به افزایش میزان نقدینگی در سطح جامعه بیانجامد جای نگرانی نیست زیرا به همان میزان نیز در تولید و صنعت کشور سرمایه گذاری شده است. بر این اصل این ابزار بانکی می تواند کمک موثری در جذب نقدینگی سرگردان باشد مشروط بر اینکه در مسیر خودش هزینه شود.

وی با بیان اینکه سپرده گذاری ارزی ضمن مصون داشتن نقدینگی در دست مردم قدرت ارزی سیستم بانکی را نیز افزایش می دهد، افزود: بانک‌ها در قالب طرح‌های سپرده‌های ارزی، علاوه بر صیانت از دارایی‌های سپرده‌گذاران به آن نرخ سود مقرر شده را نیز اعطا می‌کنند. 

به گفته وی این ذخایر ارزی می‌تواند به چرخه اقتصاد برگردد، درحالی که اکنون با توجه به نوسانات ماه های اخیر دلار و جذب میزان قابل توجهی از آن به عنوان دلار خانگی موجب شده که بخش بزرگی از سرمایه ارزی از بخش‌های مولد اقتصاد خارج شود؛ سرمایه ای که در صورت هدایت به جایگاه اصلی و چرخه اقتصاد می‌تواند تحولی جدی در تولید و صادرات به وجود آورد.

به گزارش اگزیم نیوز حساب ذخیره ارزی یکی از حساب هایی است که در برنامه سوم توسعه در ایران طراحی شد تا مازاد درآمد نفتی بر مخارج در آن ذخیره شود و به عنوان یک ضربه گیر اقتصادی در مواقع بحرانی از آن استفاده شود. از آنجا که ایران اقتصاد تقریبا متکی به صادرات نفت خام و محصولات پتروشیمی دارد یکی از مزیت های داشتن حساب ارزی، کنترل نوسانات اقتصادی و بحران در زمان عدم فروش نفت است. در نتیجه هر قدر که این حساب حجم بیشتری داشته باشد یعنی اقتصاد کشور پس از تامین مخارج ، دارای منابع بیشتری با ماهیت پس انداز است و می تواند حتی برای تامین مالی بانک ها در موارد خاص از آن استفاده کند و در نهایت برای اقتصاد کارگشا باشد.

کد خبر 25534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =