تحریم ها فرصتی برای استفاده از پتانسیل های صادراتی

خوانساری: بی تردید تحریم ها مشکلات عدیده ای را برای محیط کسب و کار و اقتصاد کشور به وجود آورده اما فرصت خوبی را برای ما فراهم کرده تا از اتکا به نفت فاصله بگیریم و پتانسیل های صادراتی خود را تقویت کنیم

رئیس اتاق بازرگانی تهران صبح امروز بیست چهارم مهرماه در چهل و سومین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: بی تردید تحریم ها مشکلات عدیده ای را برای محیط کسب و کار و اقتصاد کشور به وجود آورده اما فرصت خوبی را برای ما فراهم کرده تا از اتکا به نفت فاصله بگیریم و پتانسیل های صادراتی خود را تقویت کنیم.

وی به پتانسیل های صادراتی کشور اشاره کرد و گفت: ما با وجود قرار گرفتن در یک بازار ۵۷۰ میلیارد دلاری، تنها سهم ۱۸ میلیاردی از آن داریم. شرط بهره مندی از این فرصت عزم جدی برای رفع موانع صادراتی است.

مسعود خوانساری مساله یارانه سوخت را یکی از موضوعاتی دانست که حل آن باید در اولویت قرار بگیرد، وی گفت: در حال حاضر ۹۰ میلیون لیتر سوخت در کشور مصرف می شود که بعد از ونزوئلا ارزان ترین نرخ سوخت بنزین در دنیاست؛ به نظر می رسد نحوه تخصیص یارانه اهداف عدالت را محقق نمی کند چرا که دهک اول ۱.۲ دهم و دهک دهم ۲۵.۶ یارانه بنزین را دریافت می کند. پیشنهاد ما تخصیص یارانه سوخت به فرد به جای ماشین است؛ علاوه بر اینکه این روش عادلانه تری محسوب می شود می تواند درآمد ریالی ۳۰ هزار میلیارد تومانی را برای کشور به همراه داشته باشد که دولت می تواند با آن بدهی های خود را به سازمان ها و پیمانکاران بپردازد؛ همچنین با این سیاست امکان صادرات ۴ میلیارد دلاری سوخت به کشورهای همسایه را خواهیم داشت.

خوانساری ضمن انتقاد از فضای ناامیدی که در جامعه در حوزه اقتصادی وجود دارد بیان داشت: در مخرب بودن تحریم ها شکی نیست اما مهمتر از آن مشکلات داخلی است که به تیره تر شدن این فضا دامن می زند؛ خودتحریمی ها، دیرتصمیم گیری ها و تصمیم گیریهای غلط بر مشکلات به وجود آمده دامن می زند.

وی سفیر نداشتن در دو کشور هند و چین، بلاتکلیفی دو وزارت خانه برای انتخاب وزیر و مسائلی از این دست را موجب ملتهب شدن بیشتر فضای کسب و کار عنوان و بر رفع و رجوع هرچه سریع تر آن تاکید کرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران به نتایج پژوهشی که اتاق بازرگانی تهران در خصوص پیش بینی فضای کسب و کار انجام داده اشاره کرد و گفت: طبق پژوهش انجام شده ۷۰ درصد از فعالین اقتصادی بخش خصوصی دید مثبتی نسبت به اینده اقتصاد کشور ندارند، حال آنکه مهمترین نیاز جامعه اقتصادی کشور امید است.

خوانساری اذعان داشت: امروز ارز تبدیل به یک مساله محوری شده که سایر اتفاقات اقتصادی حول آن می گردد، در صورتیکه اگر اقتصاد راه خودش را از ارز جدا کند، شرایط تا این اندازه متلاطم نخواهد بود؛ مثال مشخص آن ترکیه است که با نوسانات ارزی تا ۹۰ درصد از ارزش پول خود را از دست داد اما چرخ اقتصادی این کشور به گردش ادامه داد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران از کمیسیون های تخصصی اتاق درخواست کرد که انتظارات خود را به همراه راهکارهای پیشنهادی به هیات رئیسه انتقال دهند تا در ادامه اتاق طی تعامل با دولت این راهکارها را ارائه دهد

کد خبر 25541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =