نجات ریال با حرکت به سمت طلا

در شرایط کنونی که ارزش ریال به سرعت کاهش یافته تبدیل منابع به طلا بیش از ارز می تواند اثربخش باشد زیرا دلار و حتی برخی دیگر از ارزها در این شرایط از موضوعات سیاسی اثر می پذیرند اما طلا دارایی امنی برای این شرایط است

قیمت نفت با توجه به محدودیت های موجود در فروش نفت ایران رو به افزایش است و دومین دوره از تحریم های اعمال شده علیه ایران پس از تصمیم دولت ترامپ برای خروج از توافق هسته ای به زودی آغاز خواهد شد. رییس جمهور آمریکا معتقد است برجام برای ایالات متحده تهدید امنیتی فاجعه بار است. برخی می گویند دلیل واقعی تحریم ها تغییر نظام در ایران است؛ دیدگاهی که متحدان آمریكا در خاورمیانه ازجمله عربستان سعودی و اسرائیل به دنبال آن هستند.

به هر حال، در ماه اوت محدودیت هایی برای خرید ارز آمریکا، تجارت طلا و دیگر فلزات گرانبها و فروش قطعات خودرو و هواپیماهای تجاری برای ایران اعمال شد که نتایجی را نیز در اقتصاد به همراه داشت. اما 4 نوامبر زمانی است که تحریم های مربوط به فروش محصولات نفت و پتروشیمی آغاز می شود.

اما به گزارش اگزیم نیوز، آنطور که Golden Seek پایگاه خبری و تحلیلی آمریکایی نوشته محدود کردن نفت ایران احتمالا موجب افزایش قیمت نفت، به ویژه نفت خام برنت خواهد شد. در حالی که شرکت های نفتی تا 4 نوامبر برای کاهش خرید نفت ایران فرصت دارند اما چین، هند و چندین کشور اروپایی اعلام کرده اند که واردات خود را کاهش نخواهند داد و ترجیح می دهند که به برجام احترام بگذارند.

در این رابطه این گزارش می افزاید تحریم ها بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشته اند، اما نه به طرز چشمگیری. قیمت بالای نفت بین سال های 2008 تا 2014 به ایران اجازه جمع آوری 132.6 میلیارد دلار ذخایر ارز خارجی را داده است؛ هرچند برخی معتقدند معلوم نیست دولت قبل این منابع را به چه صورت هزینه کرده است.

با این حال، اقتصاد 80 درصد وابسته به فروش نفت است، بنابراین محدودیت های نفتی می تواند در بلندمدت مشکل ساز باشد. تورم در حال حاضر در حدود 10 درصد است اما قیمت برخی از کالاهای خاص دیگر به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافته است، زیرا دلار آمریکا به بازار سیاه تبدیل شده است.

به عنوان مثال، قیمت گوشت به میزان 14 درصد افزایش یافته است، تخم مرغ 54 درصد افزایش یافته است، محصولات لبنی 18 درصد و میوه های تازه 64 درصد. با این حال در ترکیه، که ایالات متحده آن را نیز تحریم کرده تورم بدتر است. در ماه اوت میزان تورم در ترکیه تا 17.9 درصد افزایش یافته که بالاترین میزان در 15 سال گذشته است.

ارزش لیر ترکیه در سال جاری در برابر دلار آمریکا 42 درصد کاهش یافته است به این دلیل که سرمایه گذاران این ارز را به فروش می رسانند و از تصمیمات دولت برای کنترل اقتصاد اطمینان ندارند.

قیمت ها حتی در آرژانتین نیز افزایش یافته اند و تورم به دلیل بحران اقتصادی به حدود 30 درصد می رسد. در ونزوئلا نیز قیمت مصرف کنندگان در 12 ماهه پایانی ماه سپتامبر نزدیک به 500 درصد افزایش یافته است و تورم روزانه آن 4 درصد است. با این حساب باید گفت وضعیت ایران در بین سایر تورم های موجود از همه بهتر است.

در این بین ایجاد یک صندوق ارزی که مانند یک بانک مرکزی عمل می کند از اهمیت بالایی برخوردار است. در ایران نزدیک به دو دهه است که این صندوق راه اندازی شده است؛ هرچند می توانست به مراتب بهتر از این اداره شود.

ارز ذخیره شده در این صندوق باید پایدار و قابل تبدیل باشد که در ایران اینطور نبوده و در برخی وضعیت ها مثل دولت نهم ذخایر ارزی حتی به صفر نیز نزدیک شده است.

در این بین این گزارش می افزاید ریال ایران در چهار دهه گذشته ارزش خود را نزدیک به صد در صد از دست داده است بنابراین چاپ پول و یا تبدیل منابع ارزی به ریال در این شرایط اشتباه است و راه حل درست برای کشورهایی مانند ایران که با پول بی ارزش و تورم بالا روبرو هستند این است که منابع خود را تنها به ارز و طلا تبدیل کنند و حتی در این رابطه طلا عملکرد بهتری نسبت به برخی ارزها از جمله دلار آمریکا دارد زیرا دلار در بسیاری موارد قابلیت پی گیری را دارد و می تواند مورد تحریم واقع شود.

به هر حال تحریم های یکجانبه علیه ایران تازه آغاز شده و وضعیت در صورتی که تدبیری برای آن صورت نگیرد می تواند بدتر شود بنابراین تقویت منابع طلا که اثرپذیری سیاسی پایین تری دارد باید در دستور کار قرار بگیرد.

کد خبر 25548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =