SMEها زیر سایه صنایع بزرگ

به گفته سید حسین سلیمی به دلیل اینکه غالب صنایع کوچک و متوسط زیر مجموعه بخش خصوصی هستند در حاشیه برنامه ریزی های توسعه ای دولت قرار گرفته و در رقابت با صنایع بزرگ در جذب منابع در اقلیت قرار می گیرند.

حسین سلیمی در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز در رابطه با تامین مالی بنگاههای کوچک و متوسط گفت: به دلیل اینکه غالب صنایع کوچک و متوسط زیر مجموعه بخش خصوصی  هستند در حاشیه برنامه ریزی های توسعه ای دولت  قرار گرفته و در رقابت با صنایع بزرگ در جذب منابع در اقلیت قرار می گیرند.

 عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران کشور هند را بعنوان یک نمونه موفق در توسعه بنگاههای کوچک اقتصادی نام برد و گفت: هند با حمایت از بنگاه های کوچک خود توانست هدف گذاریهای خود در بخش اشتغال و توسعه پایدار را تا حد زیادی محقق  کند حال آنکه در کشور ما علی رغم اشراف همه کارشناسان و فعالان اقتصادی به اهمیت بنگاههای کوچک و متوسط کماکان غالب حمایت ها به صنایع بزرگ تخصیص داده می شود.

 وی با تاکید بر اینکه صنایع کوچک و متوسط موتور محرک و اساس رشد و توسعه پایدار در کشور هستند، گفت: انعطاف، تطبیق با بازار و هزینه های پایین به نسبت صنایع بزرگ از اهم مزیت های SMEها بر صنایع بزرگ است که از راه کارآفرینی، نوآوری، پویایی صنعتی و در نهایت ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش درآمد برای اقشار مختلف جامعه تاثیر بسزایی بر اقتصاد کشور‌ها دارند.

سلیمی اظهار داشت: اگر به صورت جدی هدف گذاریهای توسعه ای را در بخش صنایع کوچک و متوسط دنبال می کنیم می بایست یکی از بانک های توسعه ای کشور منحصرا به تامین مالی این حوزه تخصیص پیدا کند.

 عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه اذعان داشت: سرمایه بانک های توسعه ای در حال حاضر برای حمایت از SMEها بسیار کم است؛ بخش خصوصی این مساله را با دولت در میان گذاشته و حجم و کیفیت فعلی حمایت دولتی را از صنایع کوچک و متوسط  با هدف گذاریهایی چون صادرات 170 میلیارد دلاری و رشد 8 درصد در تضاد می داند.

حسین سلیمی به سهم بازار سرمایه در تامین مالی بنگاههای اقتصادی اشاره کرد و گفت: تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی بزرگ علاوه بر سیستم بانکی از طریق بازار سرمایه نیز انجام می‌شود اما در این میان امکان بهره مندی بنگاههای کوچک از این مسیر، ممکن نیست و تنها می توانند از طریق بانک ها تامین مالی شوند.

رییس انجمن سرمایه گذاری‌های خارجی اتاق بازرگانی ایران گفت:در حال حاضر بانک ها و نهاد های ذیربط در کشور درگیر تقسیم بندی بنگاههای اقتصادی هستند؛ بانک های توسعه ای فعال در این زمینه مانند بانک صنعت و معدن معیار اشتغال  زیر 150 نفر را در نظر گرفته است.

وی بیان داشت: نکته قابل توجه این است که بنا بر صحبت های مدیر عامل بانک صنعت و معدن، تسهیلات این بانک به طرح های جدید تعلق نمی گیرد بلکه به طرح هایی که از قبل ایجاد شده و قصد توسعه دارد تخصیص پیدا می کند؛ حال آنکه صدها واحد تولیدی جدید برای آغار به کار خود نیازمند دریافت تسهیلات هستند و برنامه ای برای انها در نظر گرفته نشده است.

 سلیمی خاطر نشان کرد پیش از هرچیز و هر اقدامی دولت می بایست تکلیف خود را با موضوع توسعه روشن کند؛ اگر قصد داریم کشوری صنعتی با قابلیت های صادراتی باشیم چرا نباید از تجربه کشورهای موفق در این حوزه درس بگیریم؟ به عقیده من کشور بیش از هرچیز نیازمند تدوین برنامه توسعه ای منسجم، آگاهانه و دوراندیشانه است.

 به گزارش یایگاه خبری اگزیم نیوز بر اساس اعلام مدیرعامل و رییس هیئت مدیره بانک صنعت و معدن  این بانک  در سال 1396 مبلغ 10هزار میلیارد تومان تسهیلات به 3000 واحد صنعتی پرداخته و سهم واحدهای کوچک و متوسط از تسهیلات این بانک در سال 96 از 26 درصد به 36 درصد افزایش پیدا کرده است و 13درصد از تسهیلات این بانک به استان‌های کمتر توسعه یافته در سال 96 تخصیص یافته است.

 

 

 

کد خبر 25549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =