ممنوعیت های صادراتی اعلام شده موقتی است

بازاری: ممنوعیت های صادراتی که اخیرا اعلام شده موقتی است و دلیل اصلی آن هم مشکل تنظیم بازار و تامین نیازهای ضروری مردم و ارزش افزوده است

مدیر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه و تجارت گفت: ممنوعیت های صادراتی که اخیرا اعلام شده موقتی است و دلیل اصلی آن هم مشکل تنظیم بازار و تامین نیازهای ضروری مردم و ارزش افزوده است.

محمود بازاری در این رابطه اظهار داشت: وقتی دولت برنامه و هدفی را برای یک سال در حوزه صادرات طراحی می کند باید به آن معتقد و پایبند باشد اما شرایطی که امروز به وجود آمده این مسئله را تحت تاثیر قرار داده است. 

وی افزود: طبق برنامه ششم توسعه به طور متوسط ۲۱,۷ رشد صادراتی را در سال گذشته پیش بینی کرده بودیم. اما وقتی با نوسان شدید قیمت ارز و کاهش پول ملی و مشکل در تنظیم بازار مواجه می شویم دولت مجبور به اتخاذ تصمیم های یک شبه می شود. 

مدیرکل دفتر فرهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه و تجارت همچنین گفت: دولت در رابطه ممنوعیت های صادرات از ابتدای سال، سعی کرده با بخش خصوصی مشورت کند. ما در سازمان توسعه و تجارت نشست هایی را با بخش خصوصی برگزار کردیم و طبق نظرخواهی بخش خصوصی ممنوعیت ها را به گمرکات اعلام کردیم. البته ممنوعیت های صادراتی که اخیرا اعلام شده موقتی است و دلیل اصلی آن هم مشکل تنظیم بازار و تامین نیازهای ضروری مردم و ارزش افزوده است. 

بازاری در ادامه مطرح کرد: در شرایط نوسانات شدید قیمت ها ما هم به عنوان متولی و هماهنگ کننده صادرات در برخی بخش ها از نوع کارشناسی ها رضایت نداریم چراکه شاهد رشد آنچنانی در طی ۶ ماه اخیر نبودیم. دولت ناچار می شود تصمیمات مقطعی بگیرد. 

این مقام مسئول همچنین گفت: محاسبات ما نشان می دهد تقریبا در ۶ ماهه اول امسال رشد صادراتی در صادرات گوجه فرنگی داشتیم و این ناشی از بهبود قیمت ارز خارجی است. حدود ۴ درصد از کل تولید کشور از بخش صادرات گوجه فرنگی بود و ما موافق ممنوعیت صادرات نبودیم. ممنوعیت صادرات گوجه فرهنگی به دو عامل اصلی تامین مواد اولیه صنایع تولید کننده رب و تنظیم بازار به دلیل افزایش قیمت گوجه فرنگی در بازار بر می گردد. 

بازاری در خاتمه ابراز داشت: اگر وزارت جهاد کشاورزی برای یک سال آینده زراعی در مناطق و فصل و میزان برداشت پیش آگاهی کند هم تولیدکننده و هم صادرکننده و بنکدار داخلی برنامه ریزی خود را انجام داده و طبق آن اقدام خواهند کرد. 

کد خبر 25554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =