بازگشت تهدیدهای صادراتی بعد از ۱۴ سال

لاهوتی: در شش ماه اول امسال، بعد از ۱۴ سال مجدد صادرات مورد تهدید واقع شده است و شعار حمایت از صادرات که از بعد از رفع تعهد ارزی در دولت اصلاحات و برداشته شدن تعهد ارزی در راستای حمایت از صادرات بود و صادرات را از ۷ میلیارد دلار به ۵۰ میلیارد دلار رساند، تحت الشعاع قرار گرفته است

محمد لاهوتی در نشست خبری صبح امروز خود، بیست و هشتم مهرماه به مناسبت روز ملی صادرات گفت: صادرات کشور شرایط متفاوتی را تجربه می کند، رشد ۱۳ درصدی صادرات در نیمه نخست سال جاری، کاهش واردات و تراز تجاری مثبت ۹۴۰ میلیون دلاری را به دنبال داشت.
لاهوتی از چین، عراق، امارات و افغانستان به ترتیب پنج کشور هدف صادراتی نام برد و گفت: افغانستان در لیست کشورهای هدف صادراتی بالا آمده و در لیست ده کشور، عنوان چهارم را به خود تخصیص داده و این تغییرات اهمیت سیاست گذاریهای صادراتی را در مورد این کشور و همچنین عراق نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: کاهش صادرات به کشورهای اروپایی در نتیجه تحریم ها ی پیش رو را شاهد هستیم؛ آلمان از جمله کشورهایی است که کاهش قابل توجهی را در آمار های صادراتی نشان می دهد. 

وی با اذعان به اینکه کماکان ارز نیمایی برای واردات جذابیت دارد گفت: تاکنون بر اساس آمارهای بانک مرکزی ، ۵۶.۵ میلیارد یورو ثبت سفارش تا پایان مهرماه انجام شده که البته به معنای واردات و تخصیص ارز وارداتی نیست بلکه نشانگر افزایش تقاضا به بیش از دو برابر نسبت به سال گذشته است

لاهوتی در ادامه بیان داشت:  فاصله ارز نیمایی و آزاد دولت را محبور به دریافت مابه التفاوت کر و در مجموع  این جریانات نشان دهنده حرکت غلط در سیاستگذاریهاست.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهاررداشت: در شش ماه اول امسال، بعد از ۱۴ سال مجدد صادرات مورد تهدید واقع شده است و شعار حمایت از صادرات که از بعد از رفع تعهد ارزی در دولت اصلاحات و برداشته شدن تعهد ارزی در راستای حمایت از صادرات بود و صادرات را از ۷ میلیارد دلار به ۵۰ میلیارد دلار رساند، تحت الشعاع قرار گرفته است.

وی قوانین و بخشنامه های خلق الساعه، محدودیت و موانع صادراتی، بازگشت ارز حاصل از صادرات به خصوص در مورد بازار عراق و افغانستان از جمله مشکلات مهم حال حاضر صادرات کشور خواند و گفت: صادرکنندگان واقعی همواره  از بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی دفاع می کنند و معتقدند منابع حاصل از صادرات باید منافع خود را برای اقتصاد کشور داشته باشند و تا به امروز هم ارز حاصل از صادرات را به کشور برمی گردانده اند و اگر مستندات یا روش هایی از سوی دولت اعمال نشده است که به وضوح و شفافیت خود را نشان دهد، و اگر اخلالی دیده شده به دلیل تحریم بانکی بوده است.

وی به باز گشت ۸۰ درصدی ارز صادراتی به چرخه اقتصادی در دولت نهم اشاره کرد و گفت: در دولت نهم که پیمان سپاری ارزی اجرایی شد، مشخص شد که ۸۰ درصد ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور برگشته است.

محمد لاهوتی نرخ پایه صادراتی را یکی از معضلات پیش روی صادرات کشور دانست و گفت: شرایط برای استفاده از کارت های یکبار مصرف مهیا خواهد شد و این امر موجب شده است که صادرکنندگان به صورت شفاف و سیستماتیک عمل می کنند، با مشکلات جدی مواجه شده اند. این در حالی است که از ۲۱ فروردین ماه، کنفدراسیون صادرات ایران با مکاتبات متعدد در مورد هر یک از بخشنامه ها پیشنهادات و نقدهای خود را مستقیما به معاون اول رئیس جمهور و وزیر صنعت اعلام کرده است و در برخی از موارد دستورات و اصلاحاتی انجام شده است.

وی اظهار داشت: از همان تاریخ تا به امروز ۴ تا ۵ نامه به معاون اول رئیس جمهور زده ایم، همچنین کمیته ارزی اتاق ایران، اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی تهران با یک روش واحد نسبت به اصلاح دستورالعمل ها درخواست های خود را ارسال کرده اند و تاکنون بخشی از دستورالعمل ها اصلاح شده است ولی در حال حاضر یکی از سخت ترین شرایط را در بخش صادرات تجربه می کنیم و این موضوعاتی که در شش ماه گذشته به دلیل نوسانات نرخ ارز اتفاق افتاده و سیاست هایی که اتخاذ شده است، به نوعی صادرات را با موانع جدی روبرو کرده است.

کد خبر 25557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =