۱۹ پله صعود ایران در رتبه بندی شاخص آزادی اقتصادی

پس از تلاش های اتاق های بازرگانی برای انتقال اطلاعات به موسسه رتبه بندی فریزر، این موسسه در آخرین نتایج منتشره خود، رتبه ایران را در شاخص آزادی اقتصادی ۱۹ پله کاهش داد.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازگانی تهران صبح امروز بیست و هشتم مهر در نشست خبری خود با حضور رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری ایران، از بهبود ۱۹ پله ای  رتبه ایران در شاخص آزادی اقتصادی خبر داد و گفت: پس از امضای برجام در سال ۹۵، نزدیک به ۲۰۰ هیات تجاری به ایران آمد و زمینه برای جذب سرمایه گذاری و توسعه تعامل های تجاری فراهم شد اما به دلیل تحریم های طولانی و قطع ارتباط با دنیا، اطلاعاتی که در اختیار سازمانهای رتبه بندی قرار داشت از دقت و صحت کافی برخوردار نبود و رتبه مطلوبی به ایران در شاخص های مختلف تعلق نمی گرفت.

وی افزود: اولین قدم در مسیر رشد اقتصادی جذب سرمایه گذاریهای خارجی است و این موضوع پس از امضای برجام مورد توجه ویژه دولت و بخش خصوصی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز خوانساری خاطر نشان کرد: اتاق بازرگانی تهران و ایران در تلاش برای بهبود شاخص های رتبه بندی از موسسات معتبری چون فریزر دعوت کرد و پس از مشاوره های مداوم، اطلاعات لازم به این موسسات ارسال شد و این موسسه پس از بررسی های انجام شده، رتبه ایران را از ۱۴۹ به ۱۳۰ کاهش داد.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز  فریال مستوفی در ادامه این نشست به تشریح فرایند دستیابی این رتبه در شاخص آزادی اقتصادی پرداخت و گفت:  مرکز خدمات سرمایه گذاری با کمک نهادهای مختلف از جمله وزارت اقتصاد، گمرک، اتاق های بازرگانی و دهها نهاد و سازمان مرتبط دیگر نظرات و اطلاعات دقیق اقتصادی را جمع آوری و به موسسه فریزر که برترین نهاد رتبه بندی دنیا شناخته شده ارسال کرد. 

مستوفی اذعان داشت: فریزر در پنج شاخص حجم و اندازه دولت، حقوق مالکیت، دسترسی به پول سالم، آزادب تجارت خارجی و قوانین مقررات و زیر شاخه های آن، اطلاعات ارسالی را مبنای رتبه بندی خود قرار داده است. 

رییس مرکز خدمات سرمایه گذاری ایران گفت: هرچند رتبه ۱۳۰ نیز فاصله زیادی با رتبه مطلوب دارد اما امیدواریم با همکاری نهادهای مرتبط و تلاش مضاعف اتاق بتوانیم این رتبه را بیش از این بهبود ببخشیم این دستاورد طی مدت کمتر از دوسال کسب شده و انتظار می رود بتوانیم در ادامه نتایج بهتری را کسب کنیم.

کد خبر 25562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =