بنزین سهمیه بندی نمی شود / احیای کارت سوخت برای جلوگیری از قاچاق

بنزین دونرخی و سهمیه بندی آن در دستور کار مجلس نیست چرا که اکنون با توجه به شرایط اقتصادی کشور زمان تغییر و افزایش نرخ سوخت نیست و تنها بحث احیای کارت های سوخت برای جلوگیری از قاچاق بنزین مطرح است و براین اصل تا پایان سال کمیسیون انرژی مجلس برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد

به گزارش اگزیم نیوز،هم زمان با یازدهمین سال اجرای سهمیه‌بندی بنزین در ایران، دوباره بحث احیای کارت سوخت مطرح شده البته این بار نه به بهانه اجرای طرح تحول اقتصادی و واقعی کردن یارانه‌ها، بلکه به‌منظور صرفه‌‌جویی در مصرف بنزین و جلوگیری از قاچاق سوخت، زیرا با توجه به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و افزایش قیمت دلار در ایران تفاوت قیمت این محصول در داخل نسبت به کشورهای همسایه بسیار زیاد شده که همین امر جذابیت زیادی را برای قاچاق آن به وجود آورده است. قیمت بنزین لیتری هزارتومان در ایران اکنون با احتساب دلار آزاد در ترکیه  حدود 19 هزار و 300 تومان در هر لیتر، در  افغانستان حدود 12 هزار و 400 تومان و در پاکستان حدود 12 هزار و 700 تومان است که این امر جذابیت بالایی را برای قاچاق سوخت به خارج از مرزها فراهم کرده است.

در همین زمینه کوروش کرم پور حقیقی دبیردوم کمیسیون انرژی مجلس درگفتگو با اگزیم نیوز با تاکید براینکه سهیمه بندی بنزین در حال حاضر در دستور کار مجلس و دولت نیست، اظهارداشت: اکنون زمان تغییر و افزایش نرخ سوخت نیست و تنها بحث احیای کارت های سوخت برای جلوگیری از قاچاق بنزین مطرح است. در صورتی که مقرر شود قیمت بنزین تغییر کند، باید به‌عنوان طرح و یا لایحه در اختیار کمیسیون قرار گیرد و در مراحل بعدی اعضا با در نظر گرفتن نظرات کارشناسان به صورت رسمی اعلام نظر کنند اما در این زمینه تاکنون درخواستی نشده و اگر دولت بخواهد بنزین را دونرخی کند باید در قالب اصلاحیه بودجه آن را به مجلس ارایه دهد. اما تا پایان سال کمیسیون انرژی مجلس برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

وی با تاکید براینکه نباید فعال شدن کارت سوخت را نوعی سهمیه بندی سوخت دانست، عنوان کرد: تنها تصمیمی که کمیسیون انرژی مجلس تا این زمان درمورد بنزین گرفته، احیای کارت سوخت است و بحث دونرخی شدن مطرح نشده است. در اصل احیای کارت سوخت یکی از روش های پیشگیری از قاچاق سوخت، مدیریت مصرف و صرفه جویی است و به نظر می رسد با فعال شدن مجدد کارت های سوخت در کشور روند استفاده از این محصول را مدیریت و ساماندهی کند.

دبیردوم کمیسیون انرژی مجلس افزود: آنچه در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مطرح شده، احیای کارت سوخت و عدم موافقت با افزایش قیمت سوخت است. اعضا تنها با بازگشت کارت سوخت موافقت کرده اند و تغییر در قیمت ها براساس شرایط اقتصادی کشوردر آینده مشخص خواهد شد که در این مورد امیدوارهستیم نیازی به افزایش قیمت نباشد زیرا شرایط فعلی اقتصاد ایران پذیرای افزایش قیمت بنزین نیست.

وی با اشاره به اینکه دولت باید به جای سهمیه بندی سوخت مانع  قاچاق سوخت شود، یادآورشد: باید با نظارت بیشتر و راهکارهای مناسب مانع هدر رفت منابع شویم. در واقع اگر بتوانیم قاچاق سوخت را از راه‌های دیگری کنترل کنیم لزومی ندارد کارت سوخت را فعال کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه راهکارها برای کنترل مصرف سوخت به ویژه بنزین باید همزمان با یکدیگر اجرایی شود، افزود: طرح ممنوعیت قاچاق سوخت باید هم زمان با مدیریت مصرف در کشور اجرایی شود زیرا  در حال حاضر مصرف بنزین افزایش چشمگیری یافته و هر روز بیش از 90 میلیون لیتر بنزین در باک خودروها می سوزد. بنابراین باید خودروهایی براساس تکنولوژی روز در کشور ایجاد شود که میزان مصرف سوخت کمتری داشته باشند.

وی در واکنش به خبرهایی مبنی بر سه نرخی شدن قیمت سوخت خاطرنشان ساخت: این شیوه عملیاتی نیست و باعث پیچیدگی بیشتری در مسئله سوخت می‌شود، تا کنون بحث بنزین دو نرخی و یا سه نرخی در دستور کار دولت قرار نداشته است.

کد خبر 25574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =