تغییر شرکای تجاری ایران طی یک سال گذشته

آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران از مهمترین مبادی واردات کشور اطلاعات قابل توجهی را در خصوص تغییر جایگاه و حجم صادرات کشورهای مبادی وارداتی در مقایسه با محدوده زمانی مشابه در سال گذشته و حضور شرکای وارداتی جدید نشان می دهد

آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران از مهمترین مبادی واردات کشور در شش ماهه اول امسال اطلاعات قابل توجهی را در خصوص تغییر جایگاه و حجم واردات از کشورهای مبدأ وارداتی در مقایسه با محدوده زمانی مشابه در سال گذشته و حضور شرکای جدید ارایه می دهد؛ رشد قابل توجه واردات از کشور عمان از جمله نکات قابل توجه این آمار است؛ این کشور در شش ماهه نخست سال جاری با 263 درصد رشد ارزشی و 291 درصد رشد وزنی فصل تازه ای از تبادلات تجاری را با ایران رقم زده؛ این در حالی است که عمان در سالهای قبل حتی در لیست بیست شریک وارداتی برتر ایران قرار نداشت؛ این رشد می تواند حاصل تعاملات دیپلماتیک مطلوب دو کشور و بهره برداری از فرصت پیش آمده پس از بالاگرفتن تنش ها بین ایران و امارات باشد.

اتریش نیز از کشورهایی است که در یک سال اخیر در بخش صادرات کالا به ایران حضور پررنگی داشته است؛ آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، شاهد رشد ارزشی 37 درصدی و رشد وزنی 119 درصدی واردات از اتریش است؛ این کشور نیز طی یکسال گذشته توانسته با بهره برداری از فرصت های پسابرجامی خود را به لیست بیست کشور مبادی وارداتی ایران وارد کند.

در مجموع بیست کشور مبادی وارداتی نام برده شده ۲۰ میلیارد و 29 میلیون دلار کالا به وزن 14 میلیون و 328 میلیون تن، سهم 90 درصد از واردات کشور را به خود اختصاص داده اند. این رقم در همین محدوده زمانی در سال 96 به لحاظ ارزش بالغ بر 49 میلیارد و 265 میلیون دلار  به وزن 34 میلیون و 250 هزار تن است.

کاهش 11 درصدی در بخش ارزشی و 7.5 درصدی به لحاظ وزنی را می توان متاثر از افزایش نرخ ارز و محدودیت های تخصیص ارز به واردات دانست؛ همچنین چالش های گمرکی از جمله الزام واردکنندگان به پرداخت مابه التفاوت ارزی که نتیجه آن بی میلی واردکنندگان به ترخیص کالای وارداتی و رسوب آن در گمرک بوده را می توان از دلایل مهم افت واردات کالا ذکر کرد.

بر اساس آمار منتشر شده از گمرک جمهوری اسلامی مهمترین مبادی واردات کشور در شش ماهه سال 1397، بیست کشور بوده که به ترتیب درصد سهم ارزشی از کل واردات، چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، هند، آلمان، ترکیه، سوئیس، فرانسه، فدراسیون روسیه، هلند، سنگاپور، ایتالیا، انگلستان، عمان، ژاپن، برزیل، اتریش، بلژیک، اسپانیا را شامل می شود.

طبق آمار، چین صادراتی بالغ بر5 میلیارد و 502 میلیون دلار به وزن یک میلیون و 725 هزار تن صادرات به ایران داشته که نسبت به شش ماهه نخست سال 96 به لحاظ ارزشی 4 درصد و از نظر وزنی 20 درصد کاهش نشان می دهد؛ امارات، دومین کشور در این لیست بالغ بر 3 میلیارد و 159 میلیون به ارزش 2 میلیون و 57 هزار تن کالا به ایران صادر کرده که 14.2 درصد کل واردات کشور را از بعد ارزش به خود اختصاص داده که نسبت به سال گذشته در همین محدوده زمانی از نظر ارزشی 30 درصد و از نظر وزنی 13 درصد افت داشته است.

به گزارش اگزیم نیوز از دیگر نکات قابل توجه در این آمار حجم واردات از فدراسیون روسیه است؛ روسیه در شش ماهه اول سال 97 در رتبه نهم مهمترین مبادی وارداتی کشور قرار گرفته، این در حالی است که در سال 96، این کشور در جایگاه سیزدهم قرار داشت؛ روسیه رقمی بالغ بر 633 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده که سهم ارزشی معادل 2.9 درصد از کل واردات کشور ما را از آن خود کرده است؛ روسیه در این پیشروی رشد 100 درصدی را در بخش ارزشی و 28 درصدی به لحاظ وزنی را در حوزه صادرات به ایران تجربه کرده است.

سنگاپور نیز در این محدوده زمانی توانسته در حوزه صادرات به ایران، به رشد 16 درصدی به لحاظ ارزش کالایی و 38 درصدی از منظر وزنی  دست پیدا کند.

بر اساس آمار منتشره از سوی کمرگ، مهمترین مبادی وارداتی ایران در سال 96 به ترتیب سهم ارزشی از کل واردات کشور، چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه، آلمان، هند، سوئیس، فرانسه، هلند، ایتالیا، انگلستان، سنگاپور، فدراسیون روسیه، سوئد، برزیل، ژاپن، بلژیک، تایوان، مالزی و اسپانیا بوده اند.

کد خبر 25586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =