ادامه همکاری کونلون بانک چین با ایران بعد از ۴ نوامبر

بانک کونلون چین تعاملات خود با ایران را قطع نکرده است و تنها به فروشندگان چینی اعلام کرده است که هر کار نیمه تمام اعم از حواله یا حساب باز را با طرف های تجاری ایران تا این تاریخ فیصله دهند زیرا نمی توانند اطمینان بدهند که بعد از ۴ نوامبر درخصوص جابه جایی حواله ها با دیگربانک های داخلی چین چه اقدامی می توانند انجام دهند. بنابراین هشدار داده اند که اگر گشایش اعتبار انجام شده یا دریافت و پرداخت‌های نیمه تمامی دارند تا آخر اکتبر یعنی ۱۰ آبان به اتمام برسانند.

به گزارش اگزیم نیوز، براساس خبرمنتشر شده از سوی یکی از رسانه ها اعلام شد بانک کُنلون چین طی هشداری به مشتریان خود درخواست کرده است که کلیه تعاملات با ایران را تا تاریخ ۳۰ اکتبر قطع کنند و براین اساس تاکید شده که تا این تاریخ تلاش خود را جهت تکمیل و تسویه حوالجات ارزی خود طی این هفت روز آینده تسریع و تشدید کنند. برهمین اساس خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرده است که بانک کونلون، مهم‌ترین شاهراه تراکنش چین با ایران، در ماه آینده میلادی از پرداخت پول به تهران خودداری خواهد کرد. چهار منبع آگاه،‌ با اعلام این خبر، گفتند که دلیل این تصمیم، فشار روزافزون آمریکا برای منبع مبادله بانک‌ها با ایران است. کونلون، مهم‌ترین کانال رسمی انتقال پول میان تهران و پکن، به مشتریان خود اعلام کرد که از اول نوامبر از پذیرش یوان در راستای پرداخت‌های ایران به چین، خودداری خواهد کرد. این بانک که بازوی مالی گروه دولتی «سی‌ان‌پی‌سی» آن را کنترل می‌کند، در اواخر ماه آگوست نیز معامله با ایران بر پایه یورو را نیز متوقف کرده بود. این چهار منبع که نخواستند نام‌شان فاش شود، اعلام کردند که این تعلیق بدون هیچ سروصدایی صورت گرفته بود.

کونلون از اظهارنظر در این‌باره خودداری کرد و یک سخنگوی سی‌ان‌پی‌سی نیز درباره این مسئله اظهانظر نکرد. هنوز مشخص نیست که این تعلیق چه مدت طول می‌کشد و شرکت‌های چینی که به ایران کالا می‌فروشند چگونه می‌توانند مبالغ خود را دریافت کنند. همچنین مشخص نیست که آیا فروش نفت ایران به چین نیز شامل این مساله می‌شود یا نه.

اما مجیدرضا حریری نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران چین در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه ضروری است که بانک مرکزی در این زمینه روشنگری لازم را انجام دهد تا شبهات و شایعات به وجود آمده مرتفع شود در تصحیح این خبر اظهار داشت: بانک کونلون چین تعاملات خود با ایران را قطع نکرده است و تنها به فروشندگان چینی اعلام کرده است که هر کار نیمه تمام اعم از حواله یا حساب باز را با طرف های تجاری ایران تا این تاریخ فیصله دهید زیرا نمی توانیم اطمینان بدهیم که بعد از 4 نوامبر درخصوص جابه جایی حواله ها با دیگربانک های داخلی چین چه اقدامی می توان انجام داد. بنابراین هشدار داده اند که اگر گشایش اعتبار انجام شده یا دریافت و پرداخت‌های نیمه تمامی دارند تا آخر اکتبر یعنی ۱۰ آبان به اتمام برسانند.

وی با بیان اینکه اقدام کنلون بانک به دلیل جابه جایی حواله بین این بانک و دیگر بانک های چینی است که معلوم نیست بعد از اجرای تحریم های نهایی در چه وضعیتی قرار می گیرد، یادآورشد: مبادلات بانکی و حواله ها تنها از طریق کنلون بانک برای فروشندگان چینی انجام می شد. این بانک با دنیا کار نمی کند و در واقع این صندوقی است  که در دوره تحریم های قبلی طراحی شد تا ایران بتواند به واسطه آن با طرف های تجاری در چین کار کند و از سوی امریکا نیز تحریم شد و همچنان در تحریم قرار دارد. براین اصل از آنجا که برقراری ارتباط در زمان اجرا شدن تحریم نهایی امریکا بین کنلون بانک با دیگر بانک های چینی برای جابه جایی حواله تجار چینی با موانع بسیاری روبرو می شود این بانک هشدار لازم را به مشتریان خود داده است.

حریری با تصریح براینکه بانک های دیگر چین در هیچ زمینه ای حاضر به همکاری با ایران نیستند، گفت: پیش از این عدم همکاری بانک های چینی با ایران بحث تحریم ها نبود بلکه بهانه قانونی آنها این بود که سیستم بانکی ایران براساس اعلام FATF درمنطقه قرمز قرار دارد و به واسطه آن پول ایران در شمار پول های خطرناک قرار می گیرد. از سوی دیگر 4 بانک مطرح چین جزو بانک های بزرگ دنیا هستند که به دلیل وجود سهامداران امریکایی و مبادلات بسیار گسترده با این کشور نمی توانند با کنلن بانک کار کنند یعنی حتی در شرایطی که ما تمامی موارد مطرح شده از سوی FATF را هم بپذیریم و بهانه قانونی این بانک ها را مرتفع کنیم باز هم به دلیل وحشت از تحریم های امریکا که اعلام کرده هر بانکی ولو با چند واسطه با ایران کار کند تحریم می شود نمی توانند همکاری کنند زیرا بانک های بزرگ چینی شعبات متعددی در امریکا بنابراین از آنجا که معلوم نیست بعد از تحریم های نهایی چه اتفاقی می افتد کنلن بانک این هشدار را به مشتریان خود داده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران چین با تاکید براینکه ضروری است بانک مرکزی در این زمینه روشنگری لازم را انجام دهد و سکوت نکند زیرا منجر به ایجاد شبهات و شایعاتی می شود، عنوان کرد: اطلاعات ما از سوی طرف های تجاری چینی به دست آمده و در این زمینه وظیفه بانک مرکزی است که اطلاعات لازم را ارایه و تعیین تکلیف کند تا چنانچه برای تجار و رسانه ها سوء تفاهمی پیش آمده حل شود.

به گفته حریری چینی ها به طور رسمی اعلام کرده اند که حتی بعد از اجرای تحریم های نهایی مبادلات تجاری خود را با ایران حفظ می کنند یعنی هم نفت می خرند و هم در مقابل کالا می فروشند و این سیاستی است که وزارت خارجه و وزارت تجارت چین به طور رسمی اعلام کرده اند. اما آنها با حفظ منافع خود تدابیر لازم را در نظر می گیرند زیرا وقتی که ایران در دوره بعد از برجام در حالیکه می توانست با تمام کشورها مذاکرده کند همه انرژی وزارت امورخارجه، اتاق بازرگانی وتجار به سمت اروپا متمایل بود، این موضع گیری سیاسی تاثیر منفی روی چینی ها گذاشت زیرا قرار نیست که یک کشور تنها شریک روزهای سختی و بحران باشد و در زمان گشایش نیز انتظار دارد که از جایگاه ویژه تری برای گسترش روابط تجاری برخوردار باشد. اما این مهم اتفاق نیافتاد و این مسئله می تواند چینی ها را آزرده خاطر کرده باشد.

وی در ادامه با تاکید براینکه این موارد تحلیل شخصی است و بدون وجود شواهد اعلام می شود، افزود:  بعد از خروج امریکا از برجام تمایل دیپلماسی خارجی ما به سمت اروپایی ها و گرفتن امتیاز از آن ها بود که دراین شرایط چینی ها محافظه کارانه دست نگه داشته اند تا رفتار اروپاییان را بعد از 4 نوامبر با ایران مورد سنجش قرار دهند. براین اساس قاعدتا اگر صندوقی از سوی اروپایی ها مانند همین صندوق کنلون بانک تشکیل شود و اروپایی ها در این زمینه امتیازی از ایران بگیرند، به طور حتم می تواند بر مدل تجاری ما با چینی ها تاثیر بگذارد و آنها نیز خواهان امتیاز از ایران باشند.

به اعتقاد حریری وضعیت حوزه تجارت فرامرزی ایران به خصوص در یک سال اخیر در شرایط بحرانی قرار گرفته که این امر باعث شده تجار صاحب شناسنامه در حاشیه بازار صادرات و واردات قرار بگیرند. بیشترین موانع در حوزه تجارت فرامرزی پیش آمده است و فعالین این حوزه بالاترین لطمه را خورده اند و این در حالی است که در این مدت نه تکلیف نرخ ارز معلوم بوده و نه سیاست ها در حوزه صادرات ثابت بوده تا جایی که با ابلاغ مکرر بخشنامه های متضاد وضعیت حوزه صادرات و واردات آشفته تر شده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران چین در ادامه بابیان اینکه نکته غافل مانده از نظر متولیان حوزه واردات این است فعالین جدید این بازار تنها نگاه رانتی، دریافت ارز 4200 تومانی و مهمتر از آن ما به التفاوت ارزی دارند، خاطرنشان ساخت: آمار رسمی از افت شدید واردات نسبت به سال گذشته خبر می دهد و این در حالی است که 80 درصد واردات ما مستقیم از گمرک به خطوط تولید می رود یعنی اهم این واردات شامل مواداولیه، کالای واسطه ای، قطعات منفصله و ماشین آلات است و کاهش آمار در زمینه واردات تنها یک معنی دارد و آن هم این است که ما نتوانسته ایم برای جبهه تولید تامین مواد اولیه کنیم و در مقابل بخش تولید آنقدر درگیر مسایل حاشیه ای است که به فکر ماههای آینده و موانعی که به واسطه تحریم ها برای تامین نیازهای وارداتی خود پیدا می کند نیست و انبارهای خالی اش را در نظر نمی گیرد.

به گفته حریری مهمترین موضوع مدیریت واردات است که عملا به فراموشی سپرده شده و نوع نگاه به تجارت به گونه ای شده است که انگار فعالین این بخش  کار غیر قانونی می کنند. وقتی شما بخش مهمی از اقتصاد را که تجارت فرامرزی است متهم اعلام می کنید، تجار ابرومند هم از این  میدان خارج می شوند و این زنگ خطری است زیرا در ماه های آینده ما از نظر تامین کالاهای مورد نیاز مردم به غیر از کالاهای اساسی با اشکال مواجه می شویم. کمبود این کالاهای مورد نیاز فضا را برای حضور قاچاقیان فراهم می کند که بدون وجود هیچ بروکراسی به سرعت کالا را وارد کرده و با رقم های دلالی و بسیار بالا به بازار تزریق می کنند.

وی با بیان اینکه در این آشفته بازار تجار واقعی اعم از صادر کننده و وارد کننده از صحنه خارج می شوند، یادآورشد: جای تجار صاحب نام را کسانی می گیرند که می توانند عملیات پرریسک را مدیریت کنند. زیرا تاجر یعنی محافظه کار و مقید به قانون ولی افرادی که خطرپذیر هستند و مقید به هیچ قانونی نیستند جای اینها می نشینند در واقع فضا برای ادم هایی باز شده است که مهم نیست برایشان تعهدی را بدهند که نمی توانند آن را انجام دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 25593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =