ایران جایگزین چین در بازار سویای آمریکا

در شرایطی که فروش دانه سویای کشاورزان آمریکایی به واسطه جنگ تجاری با چین کاهش یافته، ایران واردات این محصول را از آمریکا در پاییز امسال افزایش داده است

به گزارش فایننشال تایمز، در شرایطی که فروش دانه سویای کشاورزان آمریکایی به واسطه جنگ تجاری با چین کاهش یافته، ایران واردات این محصول را از آمریکا در پاییز امسال افزایش داده است. داده‌های وزارت کشاورزی آمریکا نشان می‌دهد از زمان شروع سال بازاریابی سویا در سپتامبر، حدود 335 هزار تن از این محصول از ترمینال‌های رودخانه میسیسیپی ارسال شده است.

در ماه ژوییه، چین که بزرگ‌ترین واردکننده دانه سویا در دنیا است، در تلافی افزایش تعرفه محصولات چینی از سوی آمریکا، تعرفه واردات این محصول از آمریکا را افزایش داد. در پی این اقدام، قیمت دانه سویا در شیکاگو 20 درصد کاهش یافت و چینی‌ها روغن سویا را از کشورهای دیگر تامین می‌کنند.

از طرف دیگر، به دنبال خروج رییس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای، تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، از 4 نوامبر از سر گرفته می‌شود. کارشناسان می‌گویند ایران برای جلوگیری از هر گونه کمبود کالاهای استراتژیک، ذخیره‌سازی مواد غذایی اساسی مثل ذرت و دانه سویا را شروع کرده است.

واردکننده‌هایی مثل مکزیک، اسپانیا، مصر، تایلند و ایران از این کاهش قیمت دانه سویا در آمریکا منتفع شده‌اند. قیمت دانه سویا در آمریکا، نسبت به سویای وارداتی از آمریکای جنوبی که دیگر منبع تامین این محصول است، در هر تن 50 یورو کمتر است.

اکبر سبقتی، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن‌کشی ایران گفته «ما کالای مورد نیازمان را از تامین‌کننده ارزان‌تر خریداری می‌کنیم، چه آمریکا باشد و چه کشوری دیگر. این موضوع ربطی به سیاست ندارد.» وی همچنین با اشاره به جنگ تجاری آمریکا و چین افزوده: «حین تصمیم‌گیری در تجارت جهانی باید از فرصت‌هایی که برای کشورمان ایجاد می‌شود، استفاده کنیم.»

ایران بازیگری کوچک اما رو به رشد در بازار بین‌المللی غلات محسوب می‌شود، به‌طوری که امسال حدود 2.6 میلیون تن دانه سویا وارد کرده است. صنعت مرغداری ایران نیازمند خوراک است که عمدتا از ذرت، جو، گندم و دانه سویا تهیه می‌شود و بخشی از این خوراک از خارج تامین می‌شود.

فروش محصولات کشاورزی آمریکا به ایران منعی ندارد و تحریم‌هایی که دونالد ترامپ در ماه اوت اعمال کرده، خودرو، طلا و دیگر فلزات را دربرمی‌گیرد.

با این حال، فروش به بازارهای جدیدی مثل ایران نمی‌تواند خلاء چین را برای آمریکا پر کند. آمریکا از ماه سپتامبر 6.2 میلیون تن دانه سویا به کشورهای دیگر فروخته که کل فروش آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش داشته است.

در سال 2018، ایران تاکنون 886 هزار تن سویا از آمریکا خریداری کرده است. 

چین بزرگترین خریدار سویا در جهان از ماه ژوئیه تاکنون روی واردات سویا از آمریکا تعرفه اجرا کرده است و این امر باعث شده تا آمریکا به فکر بازارهای دیگر از جمله ایران بیفتد. این موضوع باعث شد اکنون ایران پنجمین کشور بزرگ واردکننده سویا از آمریکا باشد. این در حالی است که موضوع خوراک دام و طیور در سال های گذشته در ایران یکی از معضلات مهم برای اقتصاد بوده است.

کارشناسان کشاورزی معتقدند ایران اگرچه در تلاش است تا در زمینه تولید دانه های روغنی و خوراکی به خودکفایی برسد اما نیاز روزافزون به محصولات گوشتی در ایران نیاز به تأمین نهاده های خوراک دام و طیور را افزایش داده است. به همین دلیل شرایط کنونی فرصت مناسبی را ایجاد کرده تا بتوانیم از آمریکا واردات انجام دهیم. به عقیده آنها محدودیتی توسط آمریکا برای واردات سویا اعمال نشده و به همین دلیل محموله های سویا از آمریکا بدون مشکلی وارد ایران می شوند.

بررسی ها نشان می دهند قیمت سویا در بازار آتی آمریکا بیش از 9 درصد کاهش یافته و به همین دلیل ترامپ در تلاش است تا 12 میلیارد دلار اعتبار برای کمک به کشاورزان آمریکایی که در نتیجه تعرفه های چین اسیب دیده اند در نظر بگیرد. از طرف دیگر چین نیز نیاز خود را از برزیل وارد می کند.

 

کد خبر 25595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =