سپام جایگزین سوئیفت

به گفته مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران سپام و سامانه های داخلی سایرکشورها، جایگزین کارا و مطلوبی برای سوئیفت هستند و نگرانی از قطع و ممنوعیت استفاده از سوئیفت نداریم

مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران سپام و سامانه های داخلی سایر کشورها را جایگزین کارا و مطلوبی برای سوئیفت خواند و گفت: نگرانی از قطع و ممنوعیت استفاده از سوئیفت نداریم.

به گفته  دکتر علی صالح آبادی  از آنجایی که روش های متفاوتی از جمله تلکس، ایمیل رمزدار، سپام (سامانه پیام‌رسانی مالی الکترونیکی یا الکترونیکی کردن مراودات بانکی) برای برقراری ارتباط با بانک های خارجی در کشور وجود دارد، عدم استفاده از سوئیفت مشکل بزرگی برای ایران و برقراری ارتباط با بانک های خارجی  ایجاد نخواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه به طور حتم ایران در صورت ممنوعیت استفاده از سوئیفت از سایر روش ها استفاده خواهد کرد، گفت: البته به نظرم طرح جایگزین سوئیفت که از سوی اروپا مطرح شده، اقدام خوبی است تا از سوءاستفاده ابزاری آمریکا از سوئیفت جلوگیری شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات پیش بینی کرد که با توجه به یکه تازی آمریکا، به طور حتم اغلب کشورها در دنیا از این طرح استقبال خواهند کرد تا ابزاری درکنار سوئیفت ایجاد شود همانطور که روسیه ساز وکار طرحی جایگزین سوئیفت را ایجاد کرده است.

وی  به مذاکرات مسئولان ایرانی با برخی از کشورها اشاره کرد و گفت: مذاکراتی با کشورهای مختلف در مورد این موضوع انجام شده  تا از طریق سیستم سپام در کشور و یا سیستم های مشابه ارتباط برقرار شود و با این شرایط به نظرم احتیاجی به سوئیفت نیست زیرا سپام در کشور جایگزین خوبی برای سوئیفت است؛ در سایر کشورها نیز سیستم های داخلی جایگزین سوئیفت وجود دارد که می توانند با برقراری ارتباط با سپام ایرانی، تمامی بانک ها با بانک های ایرانی ارتباط برقرار کرده و مبادله پیام داشته باشند.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز سامانه‌های پیام‌رسانی مالی در نظام‌های پولی و بانکی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های بخش مالی محسوب می شوند؛ این سامانه‌ها برقراری ارتباط بین متعاملان بازار پول، یعنی بانک‌ها، مستندسازی ارتباطات و مراودات و ایجاد بستر حفاظتی و امنیتی برای حفظ محرمانگی، عدم انکار و مسئولیت‌پذیری طرفین مراوده را بر عهده دارد. ایجاد سامانه پیام‌رسانی مالی می‌تواند با ابزارهای مختلفی نظیر اسناد کاغذی، فکس رمزدار، تلکس و نظایر آن به صورت سنتی نیز انجام شود اما با تحولات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، حدود دو دهه است که با راه‌اندازی سوئیفت در سطح بین‌المللی، سامانه‌های پیام‌رسانی مالی با استفاده از امکانات فناوری به صورت الکترونیکی رواج یافته و اینک برقراری ارتباطات بانکی از طریق این فناوری تقریبا یگانه راه مطلوب ارزیابی می‌شود. سامانه سپام نیز زیرساخت پیام‎رسانی مالی در حوزه نظام بانکی کشور است که گرچه از زبان سوئیفت استفاده می‌کند، اما هیچگونه وابستگی به موسسه سوئیفت ندارد.

لازم به ذکر است دولت می باید در کنار استفاده از ظرفیت سامانه سپام، پیمان‌های پولی دوجانبه  را بیش از گذشته پیگیری و  آنها را اجرایی کند به این ترتیب  میزان در معرض خطر قطع دسترسی به سیستم الکترونیکی بانکی جهانی قرار نخواهد گرفت.

گفته می شود ایران ظرفیت انعقاد پیمان پولی دوجانبه با 50 کشور را دارد و می تواند در مبادله با این کشورها، به جای دلار و یورو از ارزهای ملی استفاده کند. حتی کشورهای آمریکای جنوبی از جمله برزیل و آرژانتین نیز می توانند در این زمینه هدف قرار گیرند.

کد خبر 25600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =