رشد ۱۳ درصدی صادرات غیر نفتی در ۶ ماهه اول

محمدرضا مودودی با اشاره به شرایط بد اقتصادی امسال­­ و با وجود شوک‌های ارزی و همچنین با رقم ۲۳­ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی، گفت: می توان گفت صادرات غیر نفتی امسال ۱۳ درصد نسبت به ۶ ماهه‌ی سال گذشته رشد داشته است

معاون توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت با اشاره به شرایط بد اقتصادی امسال­­ و با وجود شوک‌های ارزی و همچنین با رقم ۲۳­ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی، گفت: می توان گفت صادرات غیر نفتی امسال ۱۳ درصد نسبت به ۶ ماهه‌ی سال گذشته رشد داشته است. 

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه‌ی تجارت ادامه داد: اقتصاد ایران اگر صادرات را در کنار خود نداشته باشد امکان رشد (چه در داخل و چه در سطح بین المللی) را نخواهد داشت لذا به نظرم مهم ترین عنصری که می تواند تضمین کننده ی آینده ی اقتصادی کشور باشد ارتباطات جهانی است.

وی گفت: ارتباطات جهانی با مبادله ی کالا و نیز دانش فنی صورت می گیرد ضمن اینکه­­ فکر می کنم بزرگ ترین ویژگی یک کشور صادراتی این است که به لحاظ فنی_تکنولوژی و نیز علمی،​ بتواند سطح خود را ارتقاء داده و درآمد ارزی بالایی را نیز کسب کند­که خود می تواند مبدا سرمایه گذاری های بعدی باشد.

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه‌ی تجارت  تصریح کرد: در عرصه ی صادرات غیر نفتی­ در ­4 دهه ی گذشته رقمی نزدیک به­­10 هزار درصد رشد را تجربه کرده ایم و نیز از حدود 500 میلیون دلار در سال 1396 به مرز 50 میلیارد دلار دست یافته ایم.

وی­ ­گفت: در این 4 دهه اگر چه مدام دچار بحران های متعدد سیاسی و بین المللی بوده و سایه ی تحریم ها بر سر اقتصاد کشور سنگینی می کرد اما آهنگ رشد صادرات ایران تضعیف نشد.

مودودی ­در پاسخ به این سوال که نقش صادرات بر ارتقای کیفیت چگونه اثبات می شود؟ بیان کرد: اگر کیفیت عالی وجود نداشته باشد ما نمی توانیم صادرات داشته باشیم به عبارت دیگر حداقل نمی توانیم­ صادرات پایدار­داشته باشیم ضمن اینکه کیفیت را نمی توان از محصول صادراتی حذف کرد.

وی اظهار داشت: در این عرصه زحمت های فراوانی کشیده شده است ضمن آنکه در عرصه ی تولیدات هم زمانی که خریداران حرفه ای داشته باشیم می توانیم گرایش خود را به سمت محصولات با کیفیت و نیز تکنولوژی بالا افزایش دهیم.

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه‌ی تجارت­ تصریح کرد: اگر خواهان دستیابی به نرخ 21 و 7 دهم درصدی رشد در قانون برنامه ی ششم هستیم لازم است سالانه رقم 65 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شود اما نکته ی مهم این است که در کدام پروژه ی صادراتی این سهم از سرمایه گذاری را صورت داده ایم.

کد خبر 25603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =