آیا آمریکا به دلیل افزایش کسری تجاری خود با چین سازش می‌کند؟

سایت CNBC به نقل از خبرگزاری بلومبرگ نوشت، رییس جمهور آمریکا از مقامات دولت خود خواسته پیش‌نویس شرایط یک توافق تجاری با چین را فراهم کنند.

یکی از منابع بی‌نامی که این خبر را به بلومبرگ داده، گفته مساله اصلی باقی مانده در تدوین چنین توافقی، سرقت دارایی‌های فکری از سوی شرکت‌های چینی است.

این خبر پس از آن منتشر شد که دونالد ترامپ اعلام کرد با رییس جمهور چین، شی جین‌پینگ گفت‌وگو کرده است. رییس جمهور آمریکا در توییتی اعلام کرد که «مکالمه‌ای طولانی و خیلی خوب» با رهبر چین داشته و تاکید اصلی این گفت‌وگو بر مسائل تجاری بوده است.

برخی کارشناسان، این موضع ترامپ را به نزدیک شدن به زمان انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، بی‌ربط نمی‌دانند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که کسری تجاری آمریکا در ماه سپتامبر برای چهارمین ماه متوالی افزایش یافته که روابط تجاری با چین به این اتفاق دامن زده است.

وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده شکاف بین کالاهایی که آمریکا می‌فروشد و آنچه از کشورهای دیگر می‌خرد با جهش 3/1 درصدی از 53.3 میلیارد دلار در ماه اوت به 54 میلیارد دلار افزایش یافته است.

واردات آمریکا 1.5 درصد افزایش یافته و به 266.6 میلیارد دلار رسیده که عمده آن را تجهیزات مخابراتی و پوشاک تشکیل می‌دهد. این در حالی است که اولویت دونالد ترامپ کاهش کسری تجاری گسترده و مستمر آمریکا بوده و با وجود بالا بردن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم و کالاهای چینی، این اتفاق رخ نداده است. کسری تجاری با چین در ماه سپتامبر 4.3 درصد افزایش یافت و به 40.2 میلیارد دلار رسید.

اقتصاددانان این کسری تجاری را نتیجه یک واقعیت اقتصادی می‌دانند که بعید است تغییری در سیاست‌های تجاری به وجود آورد: اینکه آمریکایی‌ها بیشتر از تولید خود، کالا وارد می‌کنند. همچنین اقتصاد قوی آمریکا مردم را بیشتر به خرید محصولات خارجی تشویق می‌کند.

صادرات آمریکا نیز به خاطر نقش پول این کشور به عنوان ارز بین‌المللی آسیب دیده است. تقاضا برای دلار به دلیل استفاده از این پول در معاملات جهانی بالا است. این یعنی بالا بودن ارزش دلار، قیمت محصولات آمریکایی را بالا می‌برد و شرکت‌های آمریکایی را در بازارهای خارجی در شرایط نامساعدی قرار می‌دهد.

در ماه سپتامبر، آمریکا مازاد 23.2 میلیارد دلاری را در تجارت خدماتی مثل بانکداری و توریسم تجربه کرده که البته به واسطه کسری تجاری 77.2 میلیارد دلاری کالاهایی مثل گوشی موبایل و خودرو، این موضوع جبران شده است.

کد خبر 25631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =