واکاوی ابعاد نرمش نفتی ترامپ

چرا ترامپ در آستانه ۱۳ آبان از حرف خود برگشت و برای ۸ کشور معافیت از تحریم های نفتی را قائل شد؟

به گزارش اگزیم نیوز بلومبرگ در گزارشی روز گذشته به بررسی موضوع تحریم های آمریکا علیه ایران پرداخت و با اشاره به این که ترامپ به رغم ادعاهایی که پیش از این درباره به صفر رساندن صادرات نفت خام ایران داشت اما حاضر شد به 8 کشور خریدار نفت این کشور که اتفاقا بیشترین میزان خرید را از تهران دارند و این به معنای آن است که آمریکا نتوانست آنطور که می خواست تحریم ها را به پیش ببرد.

کارشناسان معتقدند از زمانی که ترامپ تصمیم به تحریم نفتی ایران گرفت تاکنون قیمت نفت در بازارهای دنیا 11 دلار افزایش یافته و این مسأله نگرانی های زیادی را از بعد توازن در بازار نفت ایجاد کرده است. ترامپ انتظار داشت بتواند حدود 2 میلیون بشکه نفت ایران را از بازار خارج کند اما اب از اب تکان نخورد اما اینگونه نشد.

اکنون بازار نشان داده که بدون نفت ایران رقم 100 دلاری را برای نفت هدف گیری می کند و این مسأله برای اقتصادی که آماده ورود به بحران دوم در یک دهه گذشته است یک فاجعه محسوب می شود. به این ترتیب چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، چند کشور اروپایی، ترکیه از جمله کشورهایی هستند که توانستند از معافیت های مذکور استفاده کنند.

بلومبرگ در ادامه این گزارش می افزاید نگاه به این تصمیم نشان می دهد آمریکا به نوعی آمادگی خود را برای مذاکره با ایران اعلام کرده است اما به نظر می رسد امریکا بیشتر از آن نگران اوضاع اقتصادی آمریکا در استانه برگزاری انتخابات کنگره است. در ماه مه، هنگامی که ترامپ اعلام کرد برنامه خود برای بازگرداندن تحریم ها را آغاز خواهد کرد، ایران 2.8 میلیون بشکه در روز نفت را به بازار عرضه می کرد اما اکنون آمارها می گویند بین 2 تا 2.2 میلیون بشکه صادرات داریم.

دولت ترامپ اصرار دارد کشورهایی که نفت را از ایران خریداری کرده اند و مؤسسات مالی که انتقال پول را برای نفت ایران تسهیل می کنند، تحت جریمه و سایر مجازات ها قرار می گیرند. واشنگتن گفته ممکن است تحریم های ثانویه را در مورد موسساتی که با ایران همکاری می کنند، اعمال کند، بدین معنی که شرکت های ایالات متحده از ارتباط با موسسات و شرکت های متخلف منع می شوند.

با این حال هر چه به زمان تحریم ها نزدیک تر می شویم امریکا موضع نرم تری را اتخاذ می کند. بلومبرگ در ادامه نوشت ایران می تواند با استفاده از تخفیف های نفتی و پرداخت هزینه های حمل مشتریان را جذب خود کند و این موضوعات میتواند تحریم های ترامپ را تا حدی خنثی کند.

با این حال بلومبرگ معتقد است ترامپ همین موضع را در مورد کره شمالی، کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا به کار برد به این معنا که ابتدا یک تصمیم و تهدید سرسختانه را از خود نشان داد و سپس پای میز مذاکره نشست. بر این اساس به نظر می رسد قصد دارد در این مورد نیز ابتدا با کاهش درآمدهای نفتی، ایران را به پای میز مذاکره برگرداند.

با این حال اعمال تخفیف ها نشان داد که این سیاست نتوانست در مورد ایران کارساز باشد و ترامپ برای جلوگیری از آسیب های ناشی از افزایش قیمت نفت مجبور شد تن به این نرمش بدهد تا مصرف کنندگان آمریکایی بهای سرسختی ترامپ را ندهند. 

با این حال این گزارش در ادامه این معافیت ها را شکننده دانسته و معتقد است این که این معافیت ها تا کی ادامه داشته باشد بستگی به دولت آمریکا دارد و هر لحظه ممکن است با یک تصمیم ترامپ متوقف شود و در نتیجه بازار در حالت بیم و امید قرار دارد زیرا حتی سخت ترین تحریم های اقتصادی نیز معلوم نیست ایران را در برابر درخواست های آمریکا تسلیم کند. 

کد خبر 25632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =