رشد دو تا چهار برابری قیمت آجیل بدلیل صادرات

بررسی میدانی نشان می دهد اکنون قیمت هر کیلوگرم پسته که در اواخر اسفند ۹۵ به قیمت هر کیلو ۳۹ تا ۵۵ هزار تومان بود به ۱۱۰ تا ۱۶۰ هزار تومان رسیده است

با افزایش شدید بهای ارز در بازار، قیمت بسیاری از کالاهای صادراتی با رشد زیادی روبرو شد که یکی از این محصولات انواع آجیل و خشکبار است که اتفاقا ایران در صادرات آن ید طولایی دارد. به گزارش اگزیم نیوز با رشد بهای دلار قیمت انواع آجیل در بازار با رشد سرسام آوری روبرو شده است تاجاییکه برخی از این اقلام 4 تا 5 برابر رشد قیمت را تجربه کرده اند.

در این رابطه نگاهی به قیمت های عجیب و غریب این محصولات در بازار تهران خالی از لطف نیست. بررسی میدانی نشان می دهد اکنون قیمت هر کیلوگرم پسته که در اواخر اسفند 95 به قیمت هر کیلو 39 تا 55 هزار تومان بود به 110 تا 160 هزار تومان رسیده است.

قیمت هر کیلو بادام هندی نیز در همین دامنه زمانی از 47 هزار تومان به 120 هزار تومان رسیده و این در حالی است که مغز فندق نیز رشد قیمتی 35 هزار تومانی را در هر کیلو تجربه کرده و به کیلویی 90 هزار تومان افزایش یافته است. قیمت هر کیلو خلال بادام نیز که پیش از این 55 هزار تومان بود اکنون 95 هزار تومان به فروش می رسد و مغز گردو از 58 هزار تومان به 100 هزار تومان نیز رسیده است.

مسئولان این حوزه با اشاره به این که قیمت های جهانی تغییر جدی نکرده و تنها قیمت دلار است که باعث این رشد قیمتی شده است. به گفته آنها اکنون به عنوان مثال قیمت هر کیلو پسته 10 تا 15 دلار است که این قیمت قبلا حدود 50 هزار تومان میشد و اکنون به 150 هزار تومان رسیده است.

تولیدکنندگان نیز بر مبنای قیمت های صادراتی قیمت های خود را تعدیل می کنند چراکه بیشترین بازار پسته ایران خارج از مرزها است و این مسایل بازار را با تحولات عظیمی روبرو کرده است. رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در این رابطه با اشاره به رکود حاکم بر بازار آجیل و خشکبار، گفت وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و اتحادیه باغداران و صادرکنندگان باید با یکدیگر به تفاهم برسند تا پسته تولیدی با نرخ منصفانه در بازار داخل عرضه شود به گونه ای تمامی اقشار توان خرید محصول را داشته باشند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران تصریح کرد: براین اساس اگر دستگاه های مسئول نتوانند به تفاهمی در زمینه تولید پسته با قیمت منصفانه برسند، از این روکسبه یکی پس از دیگری از این شغل خارج خواهد شد و  این امر بر گستره بیکاری دامن می زند.

وی در ادامه افزود صادرات در شرایط کنونی یکی از بهترین تصمیمات برای کشاورزان است و اگر این موضوع ادامه پیدا نکند با توجه به شرایط رکودی داخل کشور ضربات سختی به کشاورزان وارد خواهد شد. وی افزود متأسفانه امسال میزان تولید پسته به یک چهارم رقم خود رسیده و این موضوع بسیار برای کشاورزان خطرناک است و لذا باید صادرات را تشویق کرد تا تولیدکنندگان دچار زیانی بیش از این نشوند.

کد خبر 25636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =