صادرکنندگان فرش به دنبال بازارهای جدید صادراتی

دست پاک: با قطع صادرات فرش دستباف به امریکا، صادرکنندگان برای توسعه صادرات باید به دنبال ایجاد بازارهای جدید صادراتی باشند

رئیس مرکز ملی فرش ایران: با قطع صادرات فرش دستباف به امریکا، صادرکنندگان برای توسعه صادرات باید به دنبال ایجاد بازارهای جدید صادراتی باشند.

فرشته دست پاک در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: فرش دستباف در طول سال های متمادی همواره به عنوان یکی از مهمترین اقلام صادراتی در کشور مطرح بوده است.

وی ادامه داد: این صنعت چه به لحاظ جذب نیروی کار و چه در حیطه صادرات نشان می دهد نقش کلیدی و بسیار مهمی در اقتصاد کشور دارد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: فرش دستباف نخستین کالایی بود که در عمل از مرداد امسال ازجانب «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مورد تحریم واقع شد.

وی افزود: صادرات فرش دستباف ایران تا شهریور امسال از وضعیت خوبی برخوردار بوده است.

دست پاک تصریح کرد: سالانه 32 درصد صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا صادر می شد که با توجه به اعمال تحریم های اخیر این بازار هم اکنون از گردونه صادرات خارج شده است.

وی گفت: مرکز ملی فرش ایران و دیگر دستگاه مرتبط با این حوزه در حال حاضر به دنبال پیدا کردن بازارهای جدید برای رونق صادرات فرش دستباف هستند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: بدون شک در حوزه صادرات فرش دستباف به رغم قدمت بیش از دو هزار و 500 ساله در کشور ضعف های جدی وجود دارد که این مشکلات باید بصورت صحیح عارضه یابی و برطرف شود.

وی ادامه داد: تولید و صادرات دو حلقه متصل بهم هستند بنابراین برای برخورداری از صادرات شکوفا ابتدا باید ضعف های مربوط به حوزه تولید برطرف شود.

دست پاک در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بیمه تامین اجتماعی یکی از مهمترین مشکلات حال حاضر هنرمندان و بافندگان فرش دستباف کشور است.

وی افزود: تعداد بیمه شدگان در این حوزه به دلیل عدم اختصاص بودجه لازم از سوی سازمان های تامین اجتماعی و برنامه و بودجه کشور به شدت کاهش یافته است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهارداشت: این مرکز به دنبال این است که با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی و دیگر دستگاه مرتبط مشکل بیمه تامین اجتماعی قالیباف را برطرف کند.

وی در ادامه کمبود و گرانی مواد اولیه را از دیگر مشکلات این حوزه در کشور برشمرد و یادآور شد: فرش دستباف در اشتغال افزایی، رشد اقتصادی، توسعه صادرات غیر نفتی، ارزآوری و بسیاری موارد دیگر نقش آفرین است.

 

کد خبر 25637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =