افزایش نرخ ارز و رقابت پذیری، دلایل افزایش صادرات

بخشی از افزایش صادرات، به دلیل افزایش نرخ ارز بوده استy همچنین رقابت پذیری و تولید برخی محصولات ارزان به واسطه اعطای یارانه از دلایل اصلی رشد صادرات است

مدیر کل توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت درباره عوامل رشد ۱۳ درصدی صادرات غیرنفتی گفت: بخشی از این افزایش صادرات، به دلیل افزایش نرخ ارز بوده است. همچنین رقابت پذیری و تولید برخی محصولات ارزان به واسطه اعطای یارانه از دلایل اصلی رشد صادرات است.

مسعود کمالی اردکانی با بیان اینکه بر اساس آمار گمرک، رشد صادرات غیر نفتی ۲۷,۲ میلیارد دلار صادرات داشته است، گفت: این آمار نسبت به سال گذشته رشد ۱۳ درصدی داشته است. البته اگر وارد جزئیات شویم و بخواهیم در حوزه صنعت، دقیق شویم، رشد محصولات صنعتی بیش از این مقدار و حدود ۱۵۰ درصد بوده است.

وی افزود: حدود ۱۱,۲ میلیارد دلار از صادرات غیر نفتی پتروشیمی و میعانات گازی به خودش اختصاص داده است و حدود ۴.۵ میلیارد دلار از آن هم مربوط به مواد معدنی و صنایع معدنی است. همچنین حدود ۲ میلیارد دلار هم محصولات باغی و کشاورزی و ۹ میلیارد دلار هم محصولات صنعتی است.

مدیر کل توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت به اقلامی که افزایش صادرات داشته اند اشاره کرد و بیان داشت: صادرات پلیمری در بخش شیمیایی حدود ۸۷۰ میلیون دلار با رشد ۲۸ درصد، صادرات داشته است. شوینده ها ۱۳۰ میلیون دلار با ۱۲ درصد رشد، لاستیک ۳۰ میلیون دلار، محصولات نساجی با ۲۴۰ میلیون دلار با حدود ۴۰ درصد، چسب با ۶۰ میلیون دلار با ۵۶ درصد رشد، تراکتور و کمباین و محصولات کشاورزی با ۱۴ میلیون دلار و ۱۵۰ درصد رشد مواجه بوده اند.

وی درباره عوامل رشد صادرات بیان داشت: بخشی از این افزایش صادرات، به دلیل افزایش نرخ ارز بوده است. همچنین رقابت پذیری و تولید برخی محصولات ارزان به واسطه اعطای یارانه از دلایل اصلی رشد صادرات است.

اردکانی اشاره کرد: بخش خصوصی همیشه خواهان تک نرخی شدن نرخ ارز و ثبات در این بازار است که این اتفاق تا حدودی افتاده است و شرکت ها برای حضور در بازارها از جنبه قیمت برخوردار هستند و این موضوع سبب رشد صادرات شده است.

مدیر کل توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت در ادامه از کاهش صادرات در بخش صنایع الکترونیک گفت و بیان داشت: این کاهش صادرات بین ۲ تا ۳۰ درصد بوده است. در حوزه برق و الکترونیک، ظرفیت های خوبی در بخش تولید داریم اما صادرات این بخش به نوعی وابسته به پروژه های خدمات فنی و مهندسی در کشورهای مختلف وابسته است.

کد خبر 25673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =