پادزهرهای ایران برای مقابله با تحریم/FATF پلی به سمت گذر از تحریم

ایران سیاست های مالی و بانکی را در دستور کار خود قرار داده که می توانند علاوه بر بهبود شرایط برای عبور از تحریم آمریکا اصلاح ساختاری اقتصاد را نیز به همراه داشته باشد در این میان تصویب لایحه FATF اهمیت بسیار بالایی دارد

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از Asia Times هرچند در ماه سپتامبر بورس اوراق بهادار تهران با 40 درصد رشد روبرو شد، اما با توجه به افت شدید ارزش ریال باید گفت ارزش ریالی این بازار با کاهش روبرو شده است. با این حال با توجه به آغاز تحریم ها در این ماه، سرمایه گذاران تلاش کردند تا دارایی های پولی خود را به کالا تبدیل کنند و به این ترتیب از افت بیشتر ارزش آن جلوگیری کنند.

این در حالی است که آمریکا وعده داده بود که سخت ترین تحریم ها را برای ایران در نظر بگیرد اما در نزدیکی آغاز دور دوم تحریم ها ترامپ به ناچار برای 8 کشور اروپایی و آسیایی معافیت هایی را در زمینه خرید نفت ایران قائل شد با این حال تحریم سیستم مالی و 50 بانک و موسسه مالی و ... را در یک اقدام تحریم کرد.

قطع دسترسی به سوئیفت نیز از دیگر برنامه هایی بوده که در راستای تحریم ایران توسط آمریکا در دستور کار قرار گرفت با این حال اروپا از یک سیستم مجزا رونمایی کرده است که بر مبنای یورو فعالیت می کند و به منظور حفظ روابط تجاری ایران با اروپا و سایر کشورها راه اندازی شده است.

در این بین در ماه های اخیر با افت شدید ارزش ریال بازار سهام توانست با بازدهی دو رقمی خوبی روبرو شود زیرا سرمایه گذاران تلاش کردند با خرید سهام شرکت های بزرگ و کوچک ارزش دارایی خود را حفظ کنند و آنطور که کارشناسان می گویند این بازار هنوز هم از پتانسیل های بالایی برای رشد برخوردار هستند.

برآوردها از رشد اقتصادی ایران در فصل اول سال جاری نشان می دهد رشد اقتصادی ایران 1.5 درصد بیشتر نبوده و همانطور که صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است این نرخ تا پایان سال به زیر 4 درصد برسد. تورم نیز طبق پیش بینی ها بار دیگر افزایش خواهد یافت که دلیل آن افت ارزش ریال در ایران است.

رشد قیمت ها در بخش کشاورزی نیز انتظار می رود از رقم 15 درصد تا 30 درصد افزایش یابد با این حال دولت با تخصیص ارز یارانه ای از محل صندوق توسعه ملی تلاش کرده است تا از تورم بالا جلوگیری کند.

رئیس جمهور و تیم او می گویند ذخایر بین المللی برای مقابله با بحران، حدود 100 میلیارد دلار تخمین زده شده که بخش قابل توجهی از آن به ذخایر یورو تبدیل شده است. از طرفی دولت برای اقشار آسیب پذیر در تلاش است تا از سبدهای کالایی استفاده کند با این حال ممکن است با این تصمیمات بدهی های دولتی افزایش یابد.

از طرفی ایران در زمینه قوانین مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریزم باید اقدامات مهمی را در پیش بگیرد تا بتواند از لیست خاکستری خارج شود در غیر این صورت حتی کشورهای آسیایی بدون در نظر گرفتن تحریم ها در ایجاد ارتباط با ایران دچار مشکل خواهند شد.

شورای نگهبان فعلا لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریزم و پولشویی را موسوم به FATF رد کرده است اما همچنان امیدواری وجود دارد که این لایحه به قانون تبدیل شود و از ایجاد مشکلات جدید برای ایران جلوگیری کند. از طرف دیگر با روی کار آمدن وزیر جدید اقتصاد، رییس جمهور بر ضرورت مدرنیزاسیون مالی به ویژه در بازارهای سرمایه و سیستم بانکی تأکید بیشتری کرده و خواستار عمق بخشی به بازار سرمایه شده است.

Asia Times با اشاره به موارد فوق معتقد است هرچند شرایط سخت تحریمی پیش روی ایران قرار گرفته اما با اتخاذ همین چند دستور شاید بتوان گفت تهران قادر به مقابله با شرایط تحریمی خواهد بود. این تصمیمات علاوه بر این که به عنوان یک پادزهر به بهبود اوضاع و شرایط تحریمی کمک می کند می تواند باعث شود تا اشکالات ساختاری که در سال های اخیر به آنها پرداخته نشده نیز مرتفع شوند.

کد خبر 25677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =