مسیرهای ایران برای دور زدن تحریم ها

NPR در گزارشی به بررسی روش هایی پرداخته که ایران در گذشته برای عبور از تحریم ها از آنها استفاده کرده و گفته این بار شرایط برای ایران آسان تر از گذشته خواهد بود

وبسایت تحلیلی و خبری NPR آمریکا که یکی از معتبرترین پایگاه های خبری و تحلیلی در آمریکا است در گزارشی به بررسی راهکارهای پیش روی ایران برای رفع تحریم ها پرداخته است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از این پایگاه معتبر آمریکایی این که ترامپ امیدوار است بتواند اقتصاد ایران را با تحریم های خود فلج کند عملا با شکست مواجه خواهد شد زیرا ایران پیش از این تحریم های سخت تر و جهانی تری را پشت سر گذاشته و کانال های مناسبی برای دور زدن تحریم ها را آموخته است بنابراین تحریم نفت، حمل و نقل و حتی مراودات بانکی را با استفاده از روش های متنوعی پشت سر می گذارد.

این گزارش در ادامه افزوده از قول دن وایگر، متخصص تحریم های جهانی در شرکت مشاورهLexisNexis Risk Solutions می نویسد: همیشه فعالیت های آشکار و پنهانی وجود دارد تا در برابر تحریم ها اثربخش باشند و تحریم ها را از بین ببرند یا راه های فرار از آن را خلق کنند.

به گفته وی ایران سال ها تا سال 2016 تحریم های جهانی را تحمل کرده؛ تا این که توافقنامه ای با ایالات متحده و سایر قدرت های جهانی در جهت محدود کردن برنامه هسته ای ایران و از طرفی رفع تحریم هاامضا شد. با این حال ترامپ به طور یکجانبه از این توافق چند جانبه خارج شد.

ویگر می گوید: بسیاری از تکنیک های متوقف کردن تحریم ها از جمله استفاده از شرکت های پوششی، شرکت های حمل و نقل ناشناخته تر و یا واسطه هایی برای مخفی کردن مبدا یا مقصد کالاها در شرایط تحریم قابل استفاده هستند. او درهمین راستا به تلاش های ایران برای تهیه قطعات و اجزای هواپیما که تهران به طور اضطراری به آنها نیاز دارد اشاره کرده و معتقد است باید از روش های مختلف برای تأمین این نیاز و سایر نیازها استفاده کرد.

به گفته وی شبکه گسترده ای از افراد حقیقی و حقوقی وجود دارد که خارج از کشور اجناس هواپیما، قطعات موتور، هواپیما و الکترونیک آن را فراهم می کنند و در اختیار ایران قرار می دهند. این گزارش معتقد است این روش حتی از دور زدن تحریم های نفتی نیز مشکل تر است.

پیتر هارل، یکی از مدیران ارشد مرکز امنیت جدید آمریکا که یک مرکز تحقیقاتی در واشنگتن دی سی است نیز معتقد است ایران در دوره قبلی تحریم ها روش های خوبی را برای دور زدن تحریم ها فراگرفته است. به گفته وی مثلا ایران تانکرهای نفتی خود را با اطلاعات ردیابی خاموش و از مسیرهای حمل و نقل بسیار پیچیده می گذراند تا سعی کند مخزن های ایرانی را مخفیانه حرکت دهد. آنها پرچم خود را تغییر می دهند و حتی نام خود را عوض می کنند و به این ترتیب منشأ محموله گم می شود.

وی افزود البته استفاده از برخی سیستم های ردیابی و مالی در سراسر جهان می تواند این روش ها را شناسایی کند با این حال ایران راه های جدیدتری را می یابد. الیزابت روزنبرگ، یکی از مقامات پیشین تحریم ها در وزارت خزانه داری، می گوید: ایران همچنین می تواند فعالیت خود را با پالایشگاه های مختلف ادامه دهند و رصد لحظه ای این فرایند کار دشواری است.

ایران طی سال های بعد از برجام روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت صادر کرده اما با خروج ترامپ از این توافق این رقم کاهش یافته است. پیتر هارل معتقد است ایران همچنین می تواند از شرکت ها و کشورهای کوچک برای فروش نفت خود کمک بگیرد زیرا روابط این کشورها با آمریکا محدودتر و ریسک آن نیز کمتر است.

حتی می توان با شرکت های کوچکی که با شرکت های بزرگتری در کشورهای بزرگ همکاری می کنند زمینه های ارتقای توان صادراتی را در شرایط تحریم فراهم کرد به عنوان مثال شرکت های کوچکی که با شرکت های بزرگ چینی همکاری می کنند در مقام واسطه می توانند شرایط را برای ارتباط کم ریسک تر با ایران فراهم کنند.

نگهداری منابع مالی در سپرده های کشورهای خریدار نیز روش دیگری است که البته چندان به مذاق کشور تحریم شده – ایران – خوشایند نیست زیرا یا باید در قبال آن کالا دریافت کند و یا منتظر بماند تا تحریم ها برچیده شده و منابع به کشور بازگردند.

هند و چین و اتحادیه اروپا البته به دنبال ایجاد یک سیستم مالی برای خرید نفت ایران هستند که از دلار آمریکا استفاده نمی کند و از طریق سیستم بانکی آمریکا اجرایی نمی شود.

ویگر می گوید: صندوق ویژه مالی که ماه هاست اروپا و ایران در حال مطالعه روی آن هستند تقریبا آماده اجرا است اما معلوم نیست واقعا تا چه میزان کارایی دارد. با این حال در صورت اجرایی شدن آن می توان امیدوار بود که بخش مهمی از تحریم های آمریکا علیه تهران بی اثر خواهد شد.

کد خبر 25688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =