خاورمیانه در تهدید جنگ جهانی اقتصادی

در حال حاضر در برخی بخش ها در خاورمیانه جنگ های نظامی وجود دارد اما تحریم ها و برخی دیگر از سیاست های آمریکا می تواند وضع را بدتر کند

رییس جمهور آمریکا 5 نوامبر نفت ایران را تحریم کرد و در عین حال بخش های سودآوری همچون نفت، مالی و حمل و نقل را هدف قرار داده است. این اقدامات بخشی از تلاش دونالد ترامپ برای فروپاشی اقتصاد ایران است – آنطور که جان بولتون و مایک پمپئو می گویند اما صاحبنظران سیاسی و اقتصادی دنیا آن را رد می کنند.

به گزارش اگزیم نیوز روزنامه اکسپرس لندن در گزارشی با اشاره به وعده روحانی برای تداوم فروش نفت و این که برخلاف نظر ترامپ که جنگ اقتصادی می تواند ایران را فلج کند نوشت: گفتگو با کارشناسان نشان می دهد که وضعیت ترامپ اکنون در خاورمیانه چندان مساعد نیست و بازار نفت نیز با روندهای خطرناکی روبرو شده که از آن جمله می توان به تصمیم عربستان برای کاهش تولید نفت خود اشاره کرد.

در این رابطه یک استاد روابط بین الملل در آمریکا می گوید نگرانی زیادی وجود دارد که تحریم های آمریکا علیه تهران ممکن است به بروز جنگ اقتصادی در دنیا منتهی گردد. یک کارشناس دیگر نیز در این رابطه اعلام کرد که اکنون جنگ جهانی اقتصادی آغاز شده و تحریم ایران شدت آن را افزایش خواهد داد.

به گفته وی این جنگ با جنگ نظامی هم همراه شده به طوریکه عربستان اکنون در یمن در حال جنگیدن است و عراق و سوریه نیز با مشکلاتی روبرو هستند و تحریم های قطر توسط 4 کشور همسایه این بخش از خلیج فارس را درگیر کرده است. ترکیه نیز با تعرفه های آمریکایی روبرو است و شرایط چندان خوبی ندارد و این در حالی است که بازگشت تحریم ها به ایران شرایط را بیش از پیش برای خاورمیانه نگران کننده کرده است.

این گزارش می افزاید فروش 110 میلیارد دلار سلاح به عربستان توسط ترامپ نیز در همین راستا تفسیر می شود و باید گفت یک جنگ نظامی توام با تحریم های تجاری سخت منطقه خاورمیانه را در بر گرفته است. اکسپرس در ادامه افزود افت 70 درصد ارزش پول ایران در برابر دلار آمریکا نشان می دهد شرایط برای تغییر موازنه های ارزی در منطقه آماده شده و چون ایران صادرکننده نفت بزرگی است این تغییرات در آن می تواند برای کل بازارهای منطقه خطرناک باشد؛ به خصوص آن که ارزش لیر ترکیه نیز به شدت افت کرده است.

این کارشناس در ادامه با اشاره به تاب آوری مناسبی که اقتصاد ایران تاکنون در برابر تحریم از خود نشان داده می گوید اقتصاد ایران سقوطی را تجربه نمی کند و حضور کشورهایی نظیز هند، چین، اروپا و روسیه می تواند کمک شایانی به اقتصاد ایران بکند. این گزارش در پایان به اختلافات اروپا و آمریکا اشاره کرده و آن را نشان دهنده تغییر دیدگاه اروپا در برابر آمریکا می داند.

به گفته کارشناسان اروپا احتمالا به یک شریک نفتی مهم برای ایران تبدیل شود که در این صورت قدرت نفتی ایران در برابر تحریم ها افزایش یافته و در عین حال آمریکا به طور فزاینده ای از شرکای اصلی خود دور خواهد شد که این موضوع می تواند یکجانبه گرایی و انطوا طلبی را با خود به همراه داشته باشد.

کد خبر 25697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =