دو راهکار تأمین سرمایه برای بنگاه ها در شرایط فعلی

افزایش سرعت گردش مالی به بیش از دوبار در کشور و افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی تولید از راهکارهایی است که کارشناسان اقتصادی برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی و رفع چالش های تامین مالی در شرایط تحریم پیشنهاد داده اند

افزایش سرعت گردش مالی به بیش از دوبار در کشور و افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی تولید از راهکارهایی است که کارشناسان اقتصادی برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی و رفع چالش های تامین مالی در شرایط تحریم پیشنهاد داده اند.

محمود تولایی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در این باره به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: پیش از هر چیز باید توجه داشت که یک نسخه واحد برای بنگاههای اقتصادی نمی توان نوشت و باید متناسب با وضعیت مالی، تعهدات ارزی و ریالی، اولویت مصرف کالای تولیدی واحدها، وضعیت فروش و بازار مصرف هر کالا به مشکلات آنها پرداخته شود.

رئیس اتاق بازرگانی کاشان در ادامه افزود: ممکن است مشکلات یک واحد تولیدی به دلیل برخورداری از بازار خرید مناسب با اندکی کمک مالی حل شود اما مشکلات بنگاه دیگر به دلیل قرار نداشتن در اولویت های تقاضا با وجود تزریق منابع، کماکان ادامه داشته باشد و حتی متوقف شود بنابراین می بایست سمت مصرف را در برنامه ریزی ها زیر نظر داشت.

وی اذعان داشت: در همه جای دنیا بنگاه های اقتصادی متناسب با فضای بازار امکان فعالیت دارند؛ لذا می بایست حمایت ها با اولویت سنجی و بررسی دقیق نیاز هر بنگاه اقتصادی و نیز اولویت های بازار سنجش و برنامه دقیقی برای آنها تدوین شود.

تولایی گفت: نوع کالای تولیدی، شرایط مالی، دیون و بدهی و شرایط رقابت پذیری کالای مورد نظر در حوزه  حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط دارای اهمیت است؛ بدون در نظر گرفتن این مسائل، تخصیص منابع مالی به آنها بی ثمر خواهد بود.

محمودتولایی گفت: در شهرک های صنعتی، صنایعی می توانند همچون گذشته فعالیت داشته باشند که سیگنال مثبت از بازار مصرف دریافت کنند و این واقعیتی است که باید مبنای برنامه ریزی های دولت واقع شود.

وی در ادامه بیان داشت: در نظر گرفتن ریسک احتمالی عدم تامین تعهدات از سوی بازار صادراتی، باعث شده تا حوزه صادرات محتاط تر عمل کند؛ درصورتیکه با اندکی دلگرمی و حمایت می توان شرایط فعلی را تغییر و یک جهش صادراتی مطلوب را برای صنایع صادرات محور کشور رقم زد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اذعان داشت: موضوع بنگاهها می بایست بصورت کلینیکی حل شود یعنی با مشارکت نهادهای مرتبط و بهره مندی از متخصصان خبره، تحلیل مناسبی از وضعیت هر بنگاه استخراج شود و بر اساس آن عمل شود.

 به گفته این بنگاه دار اقتصادی، پیش از هر چیز بنگاههای اقتصادی، باید خود متوجه مشکل بنگاهش بشود و برای حل آن قدم پیش بگذارد، اگر بنگاهی هنوز به این تشخیص نرسیده و با وجود مشکل به فعالیت ادامه می دهد، در درک شرایط درونی و خارج از بنگاه خود مشکل دارد.

وی اذعان داشت: علاوه برارائه خدمات از سوی دستگاههای تخصصی مانند اتاق های بازرگانی، بنگاه اقتصادی خود باید برای واکاوی مشکلاتش هزینه کند و از مشاوره های حرفه ای در این زمینه استفاده کند؛ خدمات پراکنده از سوی نهاد های مختلف ارائه می شود اما  باید برای این منظور کلینیک تخصصی طراحی شود

تولایی گفت: اطلاع موثق دارم که بخشی از بنگاههای اقتصادی ما از فرودین ماه اقدام به استخدام مشاور اقتصادی کرده اند و به ترتیب روی فرایندهای کاهش هزینه، بررسی  تولید محصول متناسب با تقاضای بازار، رقابت پذیری محصول، بررسی قدرت خرید و اولویت های بازار مصرف متمرکز شده اند

محمود تولایی نقش انجمن ها را در این میان مهم ارزیابی کرد و گفت: ما به عنوان اتاق بازرگانی وظیفه داریم اهمیت این موضوع را مرتبا به بنگاه های اقتصادی گوشزد کنیم و در صورت وجود گروههای متخصص برای تشکیل کلینیک یاد شده همراهی لازم را داشته باشیم و ضرورت موضوع را تبیین کنیم.

 

کد خبر 25717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =