گری مارکت ها راهکار اجرایی برای دور زدن تحریم های وارداتی

با توجه به واردات ۱۰ میلیون تن کالای اساسی باید گفت که ۹۰درصد آن مربوط به مواد اولیه و نیمه ساخته‌ای است که در تولید استفاده می شود، این مواد پس از تولید دوباره مبنای صادرات قرار می‌گیرد

به گزارش اگزیم نیوز طبق تازه‌ترین آمار تجارت خارجی کشور در هفت ماهه سال‌جاری بیش از ۱۰ میلیون تن کالای اساسی به ارزش ۵ میلیارد و ۳۴۳ میلیون دلار وارد کشور شده است. بنابر این گزارش ذرت، برنج، دانه‌های روغنی، دارو، روغن‌های خوراکی، گوشت قرمز، کنجاله سویا، جو، کود،   قند و شکر و گندم ازجمله کالاهای اساسی هستند که طی هفت ماهه سال‌جاری وارد کشور شده‌اند.

فرهاد احتشام‌زاد رییس فدراسیون واردات اتاق بازرگانی ایران درگفت‌وگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه گمرک درروند واردات پنجره واحد را راه‌اندازی کرده است واکنون در فرآیند واردات از سازمان‌های موازی خود جلوتر عمل می‌کند، اظهار داشت: واردات مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی یکی از مهمترین بخش‌های کالایی وارداتی به کشور است، هر چه تعداد مستندات لازم و زمان‌بری ترخیص کالا کاهش یابد، میزان خواب سرمایه در گمرک‌ها کاهش می‌یابد و به جرات می‌توان گفت که گمرک در مقایسه با سازمان‌های موازی خود همیشه پیشرو بوده است.

احتشام زاد با اشاره به اینکه90درصد واردات مربوط به مواد اولیه و نیمه ساخته‌ای است که در تولید استفاده می شود، گفت: این مواد پس از تولید دوباره مبنای صادرات قرار می‌گیرد، بنابراین هر چقدر این چرخه چه در حوزه واردات و چه صادرات با وقفه مواجه شود منجر به توقف تولید و تجارت خواهد شد.

به گفته رییس فدراسیون واردات اتاق بازرگانی با توجه به شرایط تحریم‌های بانکی می بایست تا جای ممکن برای واردات و صادرات تسهیلاتی در نظر گرفته شود تا وزنه‌ای به نام محدودیت داخلی به پای تجار اضافه نشود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم های جدید دولت آمریکا محدودیت در واردات گروه کالاهای غذایی و دارویی را نیز شامل می شود؟ یادآورشد: برخلاف ادعای دولت آمریکا، این کشور درعمل واردات غذا و دارو را نیز به ایران تحریم کرده درحالیکه مقامات این کشور بارها اعلام کرده اند که غذا و دارو مشمول تحریم ها نمی شوند اما با همکاری وزارت خانه های مرتبط واردات مورد نیاز انجام شده است.

احتشام زاد درادامه با تاکید بر اینکه باید محدودیت های وارداتی در مورد برخی کالاها برداشته شود، افزود: یکی از کالاهای مهم خودرو‌های وارداتی است، که از آنجا که کالا‌های گرانی هستند به طوری که یک واحد خودرو به نسبت کالا‌های دیگر ۳۰هزار دلار قیمت دارد بنابراین واردات این کالا با تعداد کم می‌تواند ارز با حجم بالا را جابه جا کند، ضمن اینکه تعرفه بسیار بالا واردات خودرو یکی از راحت‌ترین درآمد‌هایی است که برای دولت وجود دارد بنابراین آزادسازی واردات از لحاظ درآمدزایی نیزبه نفع دولت نیز است.

وی از نقش گری مارکت ها به عنوان  راهکار اجرایی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا نام برد و عنوان کرد: می توان از گری مارکت ها در دورزدن تحریم ها کمک گرفت زیرا فعالیت گری‌مارکت‌ها در راستای شرکت‌های نمایندگی رسمی خواهد بود. براین اصل  شرکت‌های نمایندگی باتوجه به دریافت درصد هزینه مشخص، گارانتی خودروهای وارداتی را برعهده می‌گیرند.

کد خبر 25719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =