تقویت ثبات و آرامش در بازارهای کالایی/ قیمت مواد اولیه در مسیر کاهش

تولیدکنندگان در شرایط فعلی با کاهش قیمت مواد اولیه در بورس کالا و بازار آزاد روبرو هستند که در این رابطه از طرفی وزیر صنعت، معدن و تجارت از بهبود روند تأمین مواد اولیه بنگاه های تولیدی خبر داده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت از بهبود روند تأمین مواد اولیه بنگاه های تولیدی خبر داد. به گزارش اگزیم نیوز رضا رحمانی با اشاره به این که مذاکراتی برای تنظیم بازار در دست اجرا است گفت: در خصوص کنترل بازار مذاکرات زیادی صورت گرفته و قرار شده است مسئولان مربوطه در زمینه قانونمند کردن معاملات و نیز ثبات نرخ کالاها تمام تلاش خود را به کار گیرند.

رحمانی ادامه داد: یکی از صحبت های انجام شده در این زمینه، نظارت بر مجموعه اقداماتی است که باید در تولید و تامین مواد اولیه تا فرآیند عرضه به بازار به کار گرفته شود که به طور حتم در این خصوص تمهیدات ویژه ای اتخاذ خواهد شد.

وزیر صنعت با بیان اینکه اصناف از جمله اقشاری هستند که می توانند کمک شایانی به تعادل قیمت ها و بهبود روند معاملات بازار داشته باشند، گفت: اصناف در این زمینه باید ضمن اتحاد با یکدیگر، همکاری های لازم برای برطرف کردن مشکلات موجود در بازار را داشته باشند تا بتوان از این طریق شاهد کنترل نوسانات قیمتی موجود در بازار باشیم.

به گزارش اگزیم نیوز در این رابطه کارشناسان با تأکید بر اهمیت بورس کالای کشور در تأمین مواد اولیه برای صنایع مختلف تولیدی اعلام کردند شرایط در حال حاضر برای تأمین مواد اولیه به نسبت گذشته مهیاتر است و آرامش به این بازارها بازگشته است. بر این اساس بررسی های اگزیم نیوز نشان می دهند در حال حاضر قیمت فولاد و محصولات پتروشیمیایی در بورس کالا در حال کاهش است و از طرفی رانت هایی که در گذشته در این بازار به وجود آمده بود از بین رفته است و تنها خریداران واقعی هستند که برای خرید به بورس مراجعه می کنند.

این موضوع باعث می شود تولیدکنندگان صنایع پایین دستی نیازهای خود را برای تولید راحت تر از گذشته از طریق بورس تأمین کنند با این حال امیدواری ها نسبت به اینده در حال تقویت شدن است. به عنوان مثال با تحریم های به وجود آمده انتظار می رود قیمت محصولات مختلف در بازارهای داخلی با کاهش روبرو شود کما این که در نزدیک به 12 روز بعد از آغاز دور دوم تحریم ها قیمت فولاد در حدود 3 درصد و محصولات پتروشیمی در حدود 7 درصد در بورس کالا با کاهش روبرو شده است. از طرف دیگر شاهد رشد حجم عرضه ها در این بازارها هستیم و شرکت های بالادستی تمایل بیشتری به عرضه محصولات خود در بورس کالا دارند.  

فعالان بازار معتقدند کاهش قیمت ها در شرایط تحریم یک اتفاق مبارک است که نشان می دهد این تحریم ها نتوانسته روی بازارهای ما اثری داشته باشد و این زمان مناسبی برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی است. در شرایط کنونی قیمت بسیاری از محصولات در حال کاهش است که این موضوع نیاز به نقدینگی بالاتر را کاهش داده و هزینه های تمام شده را کاهش می دهد با این حال دولت باید مراقب باشد که رکودی در اقتصاد ایجاد نشود و این شرایط به رونق تولید منتهی گردد.

در عین حال در آمارهای عرضه در بورس کالا در دو هفته اخیر شاهد هستیم که حجم عرضه‌های ثبت شده در تالار بیش از ۷۰ هزار تن بوده است. به‌صورت دقیق‌تر این داده موجب شده تا خریداران حرفه‌ای یقین کنند که حجم عرضه‌های بالای موجود باز هم در بازار تداوم خواهد یافت یعنی اعتماد به بالابودن عرضه‌ها قطعی‌تر از گذشته شده است. همین مطلب موجب شده تا رقابت برای خرید کاهش یابد و رشد قیمت‌ها در تالار به نسبت محدود شود. همین سیگنال موجب می‌شود که کالاهای موجود در بازار داخلی سریع‌تر از حد انتظار برای فروش آگهی شود یعنی پیشنهاد فروش بیشتری را در بازار شاهد خواهیم بود بنابراین میل به افت قیمت‌ها شتاب می‌گیرد. از سوی دیگر در هفته گذشته بیش از ۱۲ درصد افت قیمت‌های متوسط در بازار پلیمرهای بورس کالا تجربه شده یعنی این انتظار ایجاد خواهد شد که بازار داخلی هم، همین روند نزولی با همین سطوح را تعقیب کند.

کد خبر 25722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =