افزایش ۱۰۵ درصدی ارزش دلاری تجارت با بازارهای  افغانستان

کابل بازار هدف صادراتی ماندگار برای ایران است که با افزایش ۱۰۵ درصدی ارزش دلاری تجارت در بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان در ۶ ماهه نخست سال جاری و روان بودن مسیرهای صادراتی به این کشور زمینه لازم را برای توسعه صادرات فراهم کرده و ضروری است که مورد توجه فعالان بازار و تولید کنندگان قرار بگیرد

به گزارش اگزیم نیوز روز گذشته در خبرها اعلام شد که نوسانات نرخ ارز در چند ماه گذشته موجب افزایش تقاضا برای کالاهای صادراتی ایران در کشورهای همسایه مانند پاکستان و افغانستان شده است به طوری که در بازارچه های مرزی مانند میرجاوه شاهد ترافیک ۲ برابری کامیون های و خودروهای وانت بار برای ورود به بازارچه های مرزی صادرات کالا هستیم. به گفته مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان از حدود ۳ ماه گذشته تردد کامیون های صادراتی و ترانزیتی از بازارچه های مرزی از میانگین ۱۰۰ مورد در روز به ۲۵۰ کامیون افزایش یافته است.

بررسی تجارت میان ایران و افغانستان نیز نشان می دهد که ظرفیت بزرگی برای صادرات و توسعه تولیدات داخلی، در تعامل با این کشور همسایه فراهم است. براین اصل ایران اولین صادرکننده محصول به افغانستان است و این کشور در رتبه ششم صادرات غیرنفتی ایران قرار دارد. همچنین مطابق آمار مرکز تجارت جهانی ایران نخستین مبدا واردات افغانستان در چند سال گذشته است. حجم صادرات کالا به این کشور در سال ۲۰۱۷ برابر ۵.۲ میلیارد دلار اعلام شده که از این میزان ۲.۴۵ میلیارد دلار آن از مبدا ایران صورت گرفته است.    

در همین زمینه علاء میرمحمد صادقی رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به افزایش ۱۰۵ درصدی ارزش دلاری تجارت در بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان در ۶ ماهه نخست سال جاری اظهار داشت: از نظر حجمی صادراتی ایران از بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان ۴۸ درصد و ار نظر ارزش دلاری ۱۰۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.      

به گفته رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان با توجه به نوسانات پیش آمده در قیمت دلار که شرایط رشد مصنوعی را برای آن رقم زد، زمینه ساز هجوم مشتریان از کشورهای همسایه شد زیرا تولید کالاهای ساخت ایران در همه مراحل ارزان تمام می شود بنابراین صادرات با رونق قابل توجهی با کشورهای همسایه مواجه شده است.                 

وی با تاکید براینکه تولید کنندگان و تجار با توجه به رونق صادرات ایران به بازارهای افغانستان و پاکستان ضروری است که نگاه ویژه ای نسبت به این موقعیت های صادراتی داشته باشند، ابراز داشت: هر چه مبادلات تجاری ميان دو کشور افزايش يابد تاثير مبادلات ارزی اين کشور در ايران بيشتر مي شود. طی ساليان گذشته در تجارت خارجی کمتر به کشورهای همسايه توجه کرده ايم. اين درحالي است که می توان از ظرفيت های اين کشورها استفاده کرد و نيازهای کشور را با سرعت و هزينه کمتری تامين کنیم.

میرمحمدصادقی با تاکید بر اینکه وضعیت بازارهای تجاری با افغانستان بسیار روان و با تنوع محصولات همراه است، عنوان کرد: بازارهای افغانستان ظرفیت بزرگی برای واردات محصولاتی و تولیدات ایرانی دارد.  محصولات مورد استفاده در افغانستان وارداتی است که ۳۵ درصد آن سهم ایران و ۳۵ درصد نیز سهم پاکستان است و دیگر کشورها مانند هند و چین سهم بسیار کمتری را در این بازار به خود اختصاص داده‌اند.

رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان با اشاره به اینکه زمینه مبادلات تجاری و کاری فراوانی با افغانستان فراهم است و در این مورد هیچ مانعی از سوی دو دولت ایران و افغانستان وجود ندارد، یادآور شد: توسعه تجارت با کشورهای مرزی نیازمند توجه و ارایه تسهیلات لازم از سوی دولت به صادرکنندگان است. در حال حاضر هیچ ممنوعیتی برای واردات کالاهای ایرانی به افغانستان به دلیل تحریم ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه  صادرات ایران به افغانستان سالانه کمتر از یک میلیارد دلار است، تصریح داشت: صادر کنندگان و به ویژه تولید کنندگان می توانند از این فرصت های به دست آمده در بازار افغانستان نهایت استفاده را بکنند و با تولید انبوه زمینه صادرات گسترده و ایجاد اشتغال داخلی را فراهم کنند.

رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان در پاسخ به این سوال که خارج شدن بندر چابهار از فهرست تحریم های آمریکا تا چه اندازه می تواند در توسعه صادرات به افغانستان و پاکستان موثر باشد گفت: خروج این بندرچابهار از تحریم ها امتیاز بزرگی که در مسیر رشد و توسعه این بندر بسیارتاثیرگذار است و در مرحله بعد می تواند در توسعه صادرات به کشورهای همسایه نقش آفرین باشد.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 25732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =