اعلام آمادگی بخش خصوصی برای همراهی دولت در تحریم

خلا یک صورت بندی دقیق از موانع و مشکلات با لحاظ کردن اولویت و اهمیت آنها، باعث عدم دستيابي به راهکار درست حل مشكل است

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز غلامحسین شافعی صبح امروز ۲۷ آبان ماه در چهل و یکمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: وزرای جدید اقتصادی پیش از گرفتن رای اعتماد و آغاز به کار خود، در اتاق حاضر شدند و برنامه های خود را ارائه کردند، اتاق تصميم دارد برنامه هاي ارايه شده وزرا را پايش كرده و قول هاي آنها را مورد بررسي قرار داده و منتشر كند.

وی گفت در اولين جلسه كاري وزير جديد صنعت، با فعالان اقتصادي مقرر شد نقطه ثابت در وزراتخانه به اتاق و فعالان اقتصادي تخصیص داده شود.

شافعی اذعان داشت: سالها است كه در كشور متخصصان و فعالان اقتصادي به بيان مشكلات كشور پرداخته و با ارايه راهكارهايي خواهان حل مشكل هستند و با بررسی سطوح متفاوتی از مشکلات، راهکار مختلفی را مطرح می کنند اما با اين شيوه راه به جایی نبرده و نتیجه ای حاصل نخواهد.

غلامحسین شافعی با ذکر اینکه در پيش گرفتن روش هاي گذشته، در گذر زمان به عمق مشكلات خواهد افزود، گفت: امروز حجم عظيمي از راه حل ها براي برو رفت از مشكلات از محافل مختلف مطرح شده  که مشکلی را حل نکرده است.

سخنراني غلامحسين شافعي، رييس اتاق بازرگانی ایران

ريشه اصلي عدم حل مشكلات اقتصادي را نبود صورت بندي دقيق از مشكلات دانست و گفت: خلا یک صورت بندی دقیق از موانع و مشکلات با لحاظ کردن اولویت و اهمیت آنها، باعث عدم دستيابي به  راهکار درست حل مشكل است؛ متاسفانه عمدتا به معلول ها مي پردازيم و از علت غافل شده ایم و نتیجه این وضعیت عدم تداوم مشکلات است

به گفته غلامحسین شافعی  ضروری است تا مشكلات اصلي كشور، با اولويت بندي مورد توجه قرار بگیرد؛ يعني از سطح اوليه و قواعد حاكم بر اقتصاد، سطح دوم قواعد حاكم بر اقتصاد كلان و سوم قواعد حاكم بر اقتصاد خرد شروع و به بررسی پیشنهادات مختلف  رسیده و در ادامه از حل مشكلات خرد به سطح كلان برسیم.

رییس پارلمان بخش خصوصی اذعان داشت: توجه به نظر صاحبان عمل و تجربه، مشكلات را کمتر كرده و خلق ثروت را رقم می زد و برای اصلاح شرایط می بایست به قواعد اصولی دولت بر گردیم.

وی در ادامه به موضوع بودجه ۹۸ پرداخت و خبر از حضور نمایندگان اتاق در  تدوين و بررسي بودجه ٩٨ خبر داد و گفت:  انتظار اين است كه دولت در بودجه مواد برنامه توسعه اي را پيگيري كرده؛ نه اينكه فقط سياهه دخل و خرج باشد؛ لازم است کشور بر اساس منابع درآمدي پايدار، هزينه ها مديريت شود.

شافعی یادآور شد مصوب شده بود دولت كوچك شده و بر درآمدهاي نفت مديريت اعمال شود؛ اين در حالي است منابع صندوق توسعه ملي بايد صرفا به توليد بخش خصوصي اختصاص مي يافت؛ ولي الان منابع صندوق خوب نيست؛ پس بايد از دست اندازي براي پروژه هاي تكراري بپرهيز کنیم.

به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران، تداوم رويه استفاده از اوراق تعهدزا مي تواند به بحران بدهي منجر شده و به معناي بزرگتر شدن بخش عمومي و جايگزيني آن با بخش خصوصي است.

شافعی بر ارائه راهكارهايي از جمله بهبود فضاي كسب و كار، ايجاد شفافيت در اقتصاد، كاهش فساد، اصلاح نظام مالياتي و كاهش وابستگي به نفت براي حل مشكلات اقتصادی تاکید کرد.

 

کد خبر 25733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =