به آینده صادرات فرش ایران خوش بینم

فرشته دست پاک: بر خلاف بسیاری از کسانی که فکر می کنند شاید تحریم کار را برای صنعت فرش ایران دشوار کند؛ اما به آینده صادرات فرش خیلی خوش بین هستم

 مریم خورشیدی- اگرچه هیچ کشوری قادر به رقابت با فرش ایرانی به لحاظ هنری و سابقه ای که دارد، نیست اما به نظر می رسد در شرایط فعلی و دستیابی به جایگاه واقعی این هنر- صنعت ایرانی در دنیا مستلزم ارتقاء بیش از پیش توانمندی ها و معرفی دوباره فرش دستباف در بازارهای جهانی باشد؛ فرشته دستپاک، رئیس ملی فرش ایران در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز در مورد وضعیت صادرات فرش ایران  در شرایط حال حاضر گفت:  بر خلاف بسیاری از کسانی که فکر می کنند شاید تحریم کار را برای صنعت فرش ایران بسیار دشوار می کند؛ به آینده صادرات فرش خیلی خوش بین هستم.

وی در ادامه افزود: علی رغم اینکه فرش جزء اولین کالاهایی بود که توسط آمریکا تحریم شد ولی ما می توانیم با ایجاد مکانیزیم هایی چه در بخش غیر دولتی و چه بخش دولتی فرش را از تحریم خارج کنیم.

پاک دست اذعان داشت: فرش یک کالای سرمایه ای محسوب می شود و سهم عمده ای در تولید آن که چیزی در حدود 85 درصد می باشد متوجه نیروی انسانی است؛ خوشبختانه ما نیروی انسانی بسیار کارآمدی در این حوزه در اختیار داریم که در اقصی نقاط کشور و دور افتاده ترین روستاها نیز حضور دارند و جمعیت آن ها به دو ونیم ملیون نفر بالغ می شود.

  رئیس مرکز ملی فرش ایران، مجموع خانواده صنعت فرش دستباف ایران  را حدود شش ملیون نفر اعلام کرد و گفت:  هر چند که ما مشکلات عمده ای در مسال ارزی و پیمان سپاری داریم ولی با ایجاد مکانیزم های مناسب می توانیم مشکلات صنعت فرش را حل کنیم.

 وی در خصوص پیگیری موضوع ثبت مالکیت معنوی فرش و خارج کردن فرش از شمول تحریم ها گفت:

   کنوانسیون هایی بین الملی در سطح جهان وجود دارند که از این موضوع حمایت می کنند چرا که ماهیت فرش یک پدیده فرهنگی و مردمی است و روابط سیاسی بین دولت ها در امور متعلق به مردم تاثیر گذار نیست. ریس جمهور آمریکا مدعی است که برای حمایت از مردم ایران این تحریم ها را وضع کرده است در حالی که فرش یک هنر-صنعت متعلق به مردم است. نکته جالب توجه دیگر این است که 32 درصد صادرات فرش ما به خود آمریکاست که این موضاعات نشانگر اشتباه بودن اقدامات ترامپ است.

پاک دست  بیان داشت: مردم آمریکا بسیار مشتاق فرش ایرانی هستند و ما امیدوار هستیم با کمک سازمان های مردم نهاد مرتبط با حوزه فرش بتوانیم فرش را از شمول تحریم ها خارج کنیم؛ در واقع روابط سیاسی کشور ها نمی تواند بر چیزی که متعلق به مردم است تاثیرگذار باشد و بر این باورم که فرش از تحریم ها خارج خواهد شد.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز به نقل از رئیس مرکز فرش ایران،80 درصد تولیدات فرش ایران صادر می‌شود و با وجود  اینکه آمریکا فرش ایران را جزو­ فهرست­­ تحریمی خود قرار داده، از قلب آمریکا تا اروپا و آسیا  نقد های جدی به این اقدام شده است که بیانگر این نشان می‌دهد که فرش ایران  در دنیا جایگاه خود را پیدا کرده است  و ­همراهی نکردن­ دیگر قدرت‌های جهان،­ فرصتی ­­برای صادرات غیرنفتی ایران و به‌ویژه فرش ایران است­­ تا تولید و اشتغال این صنعت افزایش پیدا کند.

دست پاک بر ضرورت بهره مندی از ظرفیت های رقابتی مناطق آزاد برای توسعه صادرات و واردات مواد اولیه تولید فرش تاکید کرد و گفت: منطقه آزاد چابهار می تواند در این زمینه پیشتاز باشد و در بخش واردات مواد اولیه با قیمت پایین تر به صنعت فرش کمک کند.

 

 

کد خبر 25751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =