رونق حتمی خودرو سازی با داخلی سازی قطعات

محمدرضا نجفی منش معتقد است باید با یک عزم همگانی و جدی وابستگی به واردات را کاهش و داخلی سازی را به حداکثر برسانیم؛ به این منظور می توان با نمایشگاهی از مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز، از شرکت های دانش بنیان، دانشگاهها و واحدهای تولیدی و هر آن کسی که توان ساخت و تهیه آنها را دارد، دعوت به عمل بیاوریم

 نجفی منش در خصوص راهکارهای تسهیل فعالیت واحدهای قطعه ساز در کشور و حمایت از آنها در شرایط تحریم گفت: باید با یک عزم همگانی و جدی وابستگی به واردات را کاهش و داخلی سازی را به حداکثر برسانیم؛ به این منظور می توان با نمایشگاهی از مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز، از شرکت های دانش بنیان، دانشگاهها و واحدهای تولیدی و هر آن کسی که توان ساخت و تهیه آنها را دارد، دعوت به عمل بیاوریم.

محمدرضا نجفی منش در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز در خصوص شرایط فعلی صنعت قطعه سازی در کشور گفت: معتقدم باید  راهکار و هشدار به صورت توامان مطرح شود چراکه همه رفع مشکلات و موانع ادامه فعالیت این صنعت امری شدنی است.

وی ایده داخلی سازی را شدنی و قابل اجرا دانست و گفت: این راهکار در  اوایل دهه هفتاد در زمان مدیریت دکتر ویسه در ایران خودرو، تجربه شد و نتیجه آن رضایت بخش بود؛ بی اغراق می توانم بگویم  در حال حاضر  در این حوزه، توان ما به نسبت سالهای گذشته  چندین برابر شده است.

نجفی منش اذعان داشت: آغاز این رویه منجر به نتایج درخشانی در صنعت خودرو سازی خواهد شد، از طرفی با داخلی سازی قطعات، شرایط را برای ادامه فعالیت برندهای خارجی  مانند پژو و رنو فراهم می کنیم و از سوی دیگر با برداشته شدن تحریم ها و بازگشت شرکت های خودرو ساز خارجی،دست بالاتر خواهیم داشت.

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور، اتخاذ سیاست های مناسب در صنعت  وهله نخست باید قیمت قطعات را با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و سایر هزینه ها، تعدیل کنیم تا قطعه سازها بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند؛ از طرفی به دلیل اینکه در حال حاضر همه خریدها نقدی است، باید پرداخت های این بخش از سوی صنعت خودرو سازی به حداکثر یک ماه تقلیل پیدا کند؛ برای این منظور خودرو سازان که خود نیز درگیر ضرر و زیان ۵۵۰۰ میلیارد تومانی ناشی از ناهمخوانی قیمت تولید و فروش خودرو شده اند، باید به لحاظ نقدینگی تامین شوند.

نجفی منش تاکید کرد: ضروری است قیمت گذاری خودرو بر اساس حاشیه بازار تعیین شود و خودروساز بتواند بدون ضرر و زیان کار کند و نقدینگی کافی را برای پرداخت مطالبات قطعه سازان در اختیار داشته باشد.

وی گفت: بنا بود تا اواخر وزارت آقای شریعت مداری، این راهکار عملی شود اما نهایتا اجرایی شدن آن بر عهده آقای رحمانی، وزیر جدید  صمت افتاده است

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: نکته مهم در این جریان برای تسهیل تامین مواد اولیه برای خودرو ساز و قطعه ساز، چه داخلی و چه خارجی، برنامه تدوین و در اولویت قرار داده شود.

به گفته نجفی منش در حال حاضر، قطعه ساز برای خرید فولاد، آلومینیوم و مس ناچار است به بورس مراجعه کند و پس از کشف قیمت، ماده اولیه خود را تهیه کند 

وی افزود: در حالیکه می توان شرایطی را مهیا کرد تا قطعه سازان به صورت  مچینگ، با در نظر گرفتن LCداخلی چندماهه  برای  آنها ، توان تامین مواد اولیه را برای آنها  ایجاد کرد. 

 

کد خبر 25753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =