مبادلات تجاری ایران با ۱۰۰ کشور جهان

صادرات غیر نفتی ایران در سالجاری از مرز ۳۰ میلیارد دلار هم فراتر رفته که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲/۵ درصد افزایش یافته و این میزان مبادلات با ۱۰۰ کشور صورت گرفته است

گمرک ایران اعلام کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون کشورمان با ۱۰۰ کشور جهان مبادلات تجاری داشته است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از گمرک ایران، صادرات غیر نفتی ایران در سالجاری از مرز ۳۰ میلیارد دلار هم فراتر رفته که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲/۵ درصد افزایش یافته است .

همچنین طی هفت ماهه سال‌جاری ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تن کالای اساسی به ارزش ۵ میلیارد و ۳۴۳ میلیون دلار وارد کشور شده است. ذرت، برنج، دانه‌های روغنی، دارو، روغن‌های خوراکی، گوشت قرمز، کنجاله سویا، جو، کود، قند و شکر و گندم ازجمله کالاهای اساسی هستند که طی هفت ماهه سال‌جاری وارد کشور شده‌اند.

بنابراین گزارش ؛ ذرت درصدر کالاهای اساسی وارد شده قرار دارد که به میزان ۴ میلیون و ۷۶۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۱۸ میلیون دلار وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشته است.

دانه‌های روغنی با حجم یک میلیون و ۷۸۸ هزار تن و به ارزش ۹۲۴ میلیون دلار وارد کشور شده است و از نظر ارزشی ۲۲ درصد افزایش داشته است. برنج رتبه دوم را در لیست واردات کالای اساسی دارد و به میزان ۹۶۴ هزار تن به ارزش ۹۹۰ میلیون دلار وارد شده است.

دانه‌های روغنی با حجم یک میلیون و ۷۸۸ هزار تن و به ارزش ۹۲۴ میلیون دلار در ردیف سوم کالای اساسی جای گرفته و از نظر ارزشی ۲۲ درصد افزایش داشته است. دارو در ردیف چهارم لیست مذکور قرار گرفته که میزان واردات آن ۴ هزار و ۸۵۲ تن به ارزش ۶۰۵ میلیون و ۵۶۵ هزار دلار بوده است.

روغن‌های خوراکی از دیگر کالاهای اساسی است که رتبه پنجم در لیست کالاهای اساسی را داراست، به میزان ۶۵۱ هزار و ۲۰۲ تن به ارزش ۵۳۹ میلیون دلار وارد کشورمان شده است.

در گزارش گمرک ایران آمده است ؛ روزانه بیش از ۴ هزار اظهار در گمرکات صورت می گیرد و فقط توقف ۲ درصد از کالاها در گمرک بیش از معمول است و ۹۰ درصد کالاهایی که وارد گمرک می شوند در کمتر از سه روز ترخیص می شوند.

همچنین خدمات شبانه روزی و ۲۴ ساعته گمرک در شرایط ویژه اقتصادی به کالاهای اساسی در گمرکات مهم کشور صورت می گیرد و روند ترخیص این کالاها به صورت لحظه ای به کمک سامانه جامع گمرکی در مرکز پایش دفتر واردات گمرک رصد می شود .

کد خبر 25775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =