بورس ارز؛ فرمول ایده آل بانک مرکزی برای آینده بازار

آنچه که در آینده نزدیک به عنوان بورس ارز قرار است راه اندازی شود در واقع بازار آتی مبادلات ارزی بین صرافی ها و بانک ها است. این بازار برای پوشش ریسک نوسانات آتی ارزی پیش بینی شده به گونه ای که خرید و فروش ارز و محل عرضه و تقاضا بین فعالان بازار است که در این بین هم به صرافان و هم به بانک ها در جابه جایی ارز به صورت متمرکز، سازمان یافته و شفاف کمک می کند

به گزارش اگزیم نیوز، راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارزی مبتنی برساز و کار حراج، با هدف کشف قیمت ارز و تسهیل تامین نیازهای خدماتی و خرد مردم با مشارکت بانک ها و صرافی های مجاز و نظارت و بازارگردانی بانک مرکزی در آینده نزدیک به طور گام به گام و با تمرکز بر معاملات نقدی، وعده‌ای بود که چند روز پیش رئیس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد؛ تا این امر را بعد از چند سال عملیاتی کند.

راه اندازی بورس ارز از سال ها پیش مطرح می شود و هر چند که راه اندازی بورس ارز یا همان بازار آتی ارز به تصویب شورای عالی بورس رسید و بانک مرکزی موافقت کلی خود را با این طرح اعلام کرده اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده و عملیاتی نشده است.

علت شکل نگرفتن این بازار تاکنون این است که برای راه اندازی صندوق ارزی در بورس شرطی ‌گذاشته شده مبنی بر این که شرکت‌هایی که بانک در آنها سهم 50 درصدی دارند یا این که امکان نفوذ در هیات مدیره آنها را داشته باشند، برای ایفای نقش در صندوق‌ها باید از بانک مرکزی مجوز دریافت کنند.

متقاضیان راه اندازی صندوق های ارزی هم شرکت‌های تامین سرمایه هستند که بانک‌ها در این شرکت ها حضور دارند. از این رو مانعی برای فعالیت صندوق ارز در بازار سرمایه وجود دارد که بانک مرکزی باید نسبت به رفع آن چاره اندیشی کند.

حال در شرایطی که بازار ارز با نوسانات فراوان روبرو است، بورس ارز می تواند راهکاری برای کاهش التهاب بازار باشد و رفتارهای سفته بازانه در بازار را کنترل و مهار کند. به همین دلیل برخی مقامات کشور اخیرا نسبت به راه اندازی بورس ارز تاکید کرده اند و آن را یکی از عوامل برگشت انضباط ارزی به اقتصاد دانسته اند.

برهمین اساس محمودرضا خواجه نصیری نایب رییس هیات مدیره بورس و مدیرعامل تامین سرمایه تمدن در گفتگو با اگزیم نیوز در مورد راه اندازی بورس ارز، اظهار داشت: آنچه که در آینده نزدیک به عنوان بورس ارز قرار است راه اندازی شود در واقع بازار آتی مبادلات ارزی بین صرافی ها و بانک ها است. در حقیقت بازاری است که براساس آن صرافی ها ارز مورد نیاز خود را تهیه می کنند و یا ارز مازاد خود را به فروش می رسانند.

وی با تاکید براینکه بورس ارز به نوعی سیستم نقدی ارزی است جهت جابه جایی ارز بین صرافی ها و بانک ها، یادآورشد: این بازار برای پوشش ریسک نوسانات آتی ارزی پیش بینی شده به گونه ای که خرید و فروش ارز و محل عرضه و تقاضا بین فعالان بازار است که در این بین هم به صرافان و هم به بانک ها در جابه جایی ارز به صورت متمرکز، سازمان یافته و شفاف کمک می کند.

مدیر پیشین نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس با تاکید براینکه راه اندازی بورس ارز موجب می شود که هم تعیین قیمت وهم تخصیص ارز به روش شفاف و سازمان یافته انجام شود، عنوان کرد: تصمیم بانک مرکزی مبنی بر ایجاد یک بازار شفاف و سازمان یافته نشان دهنده تفکر این نهاد در استفاده از ابزارهای موجود در بازار و ابزارهای عرضه و تقاضا برای مدیریت بازار است که این امر قدم بزرگی برای شفافیت و سازماندهی بازار ارز است.

نایب رییس هیات مدیره بورس در پاسخ به این سوال که آیا کارکرد بورس ارز شبیه سامانه نیما است؟ گفت: سامانه نیما در واقع کار جابه جایی حواله های ارزی را به هده دارد اما بورس ارز فضایی است که می تواند جابه جایی عرضه نقدی را هم در خود جای بدهد.

به گفته خواجه نصیری کسانی که در این بازار معامله می کنند در چارچوب مقررات شناخته شده و مورد تایید هستند که در غالب صرافی ها و بانک ها به عنوان متقاضی ارز و یا فروشنده آن به این بازار مراجعه می کنند. یعنی آنچه را که در دفتر ثبت سفارش صرافی ها به عنوان تقاضا و عرضه شکل می گیرد به صورت معامله در این بازار واقعی می شود.

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن در پاسخ به این سوال که نوسان قیمتی که در بازار ارز وجود دارد ریسک هایی رابه بازار تحمیل می کند آیا در این بازار برای کنترل آن ابزار لازم تعریف شده است؟ ابراز داشت: بازارهای متشکل معمولا بازار گردان هایی دارند که با ورودشان به بازار منجر به کاهش ریسک، مدیریت نوسانات و افزایش نقد شوندگی می شوند که در این مورد بازارگردان اصلی می تواند بانک مرکزی یا بانک های عامل باشند که این وظیفه را برعهده می گیرند.

وی در مورد کارکرد صرافی ها با توجه به راه اندازی بورس ارز، خاطرنشان ساخت: صرافی ها دو کارکرد دارند یکی رابطه بین صرافی و مشتری که همیشه وجود دارد و تغییر نمی کند و دیگر آنکه رابطه بین صرافی با صرافی یا صرافی با بانک برای تامین ارز مورد نیاز مشتری و فروش ارز مشتریان به بازار است که این امر می تواند در بازار بورس ارز انجام شود.

خواجه نصیری از مهیا بودن  زیرساخت های لازم برای راه اندازی بورس ارز خبر داد و افزود: راه اندازی چنین بازاری مستلزم ایجاد زیرساخت های فنی، تکنیکی و مقرراتی است که قبل از شروع چنین بازاری بانک مرکزی قطعا بسترهای لازم را فراهم می کند بنابراین اکنون که صحبت از راه اندازی است فرض براین است که تمام زیر ساخت های مورد نیاز آماده شده است.

 

کد خبر 25807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =