فرصت های نوظهور در شرایط تحریم

اولین سمینار مشترک فرصت های اقتصادی ایران و کره، عصر امروز ششم آذرماه با حضور یوجانگ هیان، سفیر کشور کره، پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت، حسین تنهایی رئیس بازرگانی مشترک ایران و کره و جمعی از فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد

اولین سمینار مشترک فرصت های اقتصادی ایران و کره، عصر امروز ششم آذرماه با حضور یوجانگ هیان، سفیر کشور کره، پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت، حسین تنهایی رئیس بازرگانی مشترک ایران و کره و جمعی از فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در جمع مهمانان این کنفرانس گفت: سیاستگذاری اقتصادی کره جنوبی از پنجاه سال پیش اقتصاد این کشور را  به سمت توسعه سوق داده است؛ در حال حاضر شرایط سختی را در اقتصاد داریم و رویکردی که دولت آمریکا علیه ایران پیش گرفته نه تنها تهدیدی برای اقتصاد ایران است، بلکه هشداری به تمام دنیاست که کشورهای توانمند می توانند از اقتصاد خود به عنوان سلاح استفاده کرده و علیه کشورهای دیگر بکار ببرند که پیام خطرناکی برای همه دنیاست.

پدرام سلطانی افزود:آمریکا با هدف کسب منافع بیشتر علیه حتی همسایه ها و هم پیمانان خود عمل می کند؛ در شرایطی برجام امضا شد که آنها به دنبال کسب منافعی برای خود و اقتصاد جهان بودند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران اذعان داشت:  امروز سازوکار مالی اروپا در مسیر پیدا کردن راه حلی برای مقابله با سیاست های فراملی بسیار اهمیت دارد و خبر توافق بین فرانسه و آلمان در اینباره، نشان دهنده سطح اهمیت و عزم اتحادیه اروپا برای راه اندازی این سازو کار است؛ توصیه ما به کره جنوبی و سایر کشورهای طرف مبادله با ایران، توجه به این سازو کار مالی است.

سلطانی بیان داشت  هرچند تحریم ها هزینه های زیادی را بر ایران تحمیل کرده اما در عین حال به ما روش تعامل بین المللی در زمان چالش های اقتصادی را آموخته است، زیرا این شرایط در دههای آینده در بین اقتصاد های بزرگ همچون آمریکا، چین،هند، روسیه و حتی ژاپن و کره جنوبی مشاهده خواهد شد.

به گفته پدرام سلطانی، جهانی شدن منافع زیادی دارد و بسیاری از کشورها از زمانی که اقتصاد جهانی شد از مزایای آن منتفع شدند حال آنکه امروز کشوری مانند آمریکا ‌ه خود ایده جهانی شدن را ارائه داده، از این مسئله طفره می رود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: تحریم ها علیه ایران منجر به تشکیل شبکه مویرگی در تجارت شده و کره این فرصت را دارد که در حوزه های متنوع از جمله گردشگری همکاریهای خود را با ایران  توسعه دهد.

حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی با اشاره به سابقه ۵۱ ساله مبادلات تجاری ایران و کره گفت: مطابق آمار گمرک در سال ۲۰۱۷، ایران با محاسبه نفت حدود ۸ میلیارد دلار صادرات و در همین مقطع، کمتر از ۴ میلیارد دلار واردات از کره داشته است.

تنهایی افزود در ۲۰۱۸ تا کنون، ۳.۷ میلیارد دلار صادرات با احتساب نفت و نزدیک به ۲ میلیارد دلار واردات داشته ایم.

تنهایی حجم کل واردات کشور را ۵۴ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: چین، امارات و کره به ترتیب کشورهای مهمی هستند که به ایران صادرات انجام می دهند و اگر بپذیریم که عمده کالاهای وارداتی ما از امارات منشا کره ای دارند، این کشور رتبه دوم را در این رده بندی به خود اختصاص می دهد.

وی قطعات خودرو و لوازم خانگی را از مهمترین کالاهای وارداتی ایران از کره است؛ حدود ۸۰ درصد از کالای وارداتی ما، کره ای هستند که نوعی شناخت و اعتماد را بین مصرف کنندگان ایجاد کرده است و در مقابل به دلیل عدم تنوع در محصولات صادراتی ما به کره، مردم این کشور شناخت چندانی از کالاهای ایرانی ندارند.

تنهایی با اشاره به اینکه دوست واقعی در دوران سختی شناخته می شود، گفت: باید بتوانیم با توسعه مناسبات و ارتباطات بیشتر، زمینه را برای همکاری های نزدیک در این برهه فراهم کنیم؛ حمل و نقل و مراودات مالی و بانکی از جمله مهمترین حوزه هایی است که باید در مورد آن چاره اندیشی شود.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و کره اذعان داشت: امیدواریم با توجه به مذاکرات انجام شده موضوع مبادلات مالی حل شود؛ تشکیل یک صندوق برای این منظور ضروری است.

وی افزود: از طریق تشکیل این صندوق می توان در قبال فروش محصولات و واریز مبلغ آن به صندوق یاد شده، تجهیزات و محصولات تکنولوژیکی وارد کنیم.

تنهایی به امکان فعالیت بهتر sme ها در این شرایط اشاره کرد و گفت: می توان با برنامه ریزی بسیاری از موانع و مشکلاتی که در مسیر مناسبات تجاری بوجود آمده را از انتقال دانش و تکنولوژی تا مناسبات حمل و نقل را برطرف کرد.

سفیر کره در ادامه این سمینار گفت: دولت کره به دنبال دیپلمات چند جانبه می گردد تا با روش های نوین و فراتر از چارچوب های قدیمی بتواند ارتباطات تجاری خود را با ایران ادامه دهد.

یوجانگ هیان گفت: ایران یکی از مهمترین کشورهای خاورمیانه است و با وجود تحولات سیاسی سال گذشته، مناسبات ما همچنان ادامه داشته است.

وی با اشاره به اینکه مناسبات ایران و کره در گذشته بیشتر در بخش نفت، لوازم خونگی و قطعات خودرو بوده است، گفت: ضروری است مناسبات دو کشور در زمینه تحقیقات، فرهنگ و بنگاه های خرد، گسترش یابد،  به همین منظور، طی دو سال پیش تاکنون 60 سمینار در زمینه محیط زیست، فرهنگ و ...سمینار برگزار کرده ایم.

یو جانگ هیان خاطر نشان کرد: همواره مسائل سیاسی بین المللی باثبات نبوده اند، اما کره تلاش بسیاری برای حل مشکلات بین دو کشور داشته بکار بسته اما نباید فراموش کرد که به تنهایی کاری از پیش نمی رود.

هیان تاکید کرد: فرصت امروز به سود شرکت های کوچک و متوسط است؛ سفارت کره  همواره برای توسعه روابط دو کشور از شرکت های دو طرف حمایت می کند. بر این باور هستیم که محدودیت ها علاوه بر ریسک فرصت های جدیدی نیز خلق می کنند.

کد خبر 25851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =