دو اقدام بانک مرکزی برای مقابله با دلالان ارزی

دستورالعمل فروش ارز به صادرکنندگان و پلمپ کردن محل های تجمع دلالان توسط بانک مرکزی دو اقدامی بودند که برای کنترل بازار به کار گرفته شده اند

بانک مرکزی در دور تازه اقدامات خود برای کنترل بازار ارز دو اقدام مهم را در زمینه کنترل دلالان این بازار و برخورد با آنها در پیش گرفته که به عقیده فعالان این بازار می تواند اثرات مثبتی را به زودی از خود نشان دهد. به گزارش اگزیم نیوز، امروز بانک مرکزی دستورالعملی را صادر کرد که به موجب آن صادرکنندگانی که به موجب دستورالعمل صادره، مجاز به برگشت و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس یا حواله به نرخ بازار شده‌اند؛ برای جلوگیری از سوء استفاده دلالان، ارز حاصل از صادرات خود را به بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و سایر صرافی‌های مجاز عرضه کنند.

بر اساس این دستور، بانک مرکزی در راستای تمهیدات لازم به منظور برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور از  صادرکنندگانی که به موجب دستورالعمل صادره مجاز به برگشت و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس یا حواله به نرخ بازار شده‌اند خواست ارز حاصل از صادرات خود را در بانک ها و صرافی های مجاز عرضه کنند و در این خصوص تمام بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و سایر صرافی‌های مجاز، آماده خرید ارز صادراتی آنها هستند.

این دستورالعمل خاطر نشان می کند که بانک‌ها و صرافی های خریدار ارز از صادر کنندگان مکلفند نسبت به ثبت ارز خریداری شده در سامانه سنا به منظور رفع تعهد صادرکننده به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد اقدام کنند. اتفاق دیگر اما دیروز رخ داد؛ به دستور بانک مرکزی و با همکاری نیروی انتظامی دیروز پاساژ افشار تهران که محل تجمع دلالان این بازار بود پلمپ شد و این مسأله نیز پیش بینی می شود نقش زیادی را در کنترل فعالیت های این گروه در بازار به همراه خواهد داشت.

روز گذشته بنری در مقابل صرافی ملی در خیابان فردوسی نیز نصب شد با عنوان هشدار برای "برخورد جدی با اخلال گران نظام ارزی"؛ این بنر از سوی دادستانی، نیروی انتظامی و بانک مرکزی نصب شده است.

در این بنر آمده است: به منظور صیانت از منافع ملی، حسب الامر مراجع ذیصلاح، طرح برخورد جدی با اخلال گران نظام ارزی کشور در دستور کار قرار گرفته است؛ از این رو براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، انجام هرگونه خرید، فروش و حواله ارز در خارج از سیستم بانکی و صرافی های مجاز بانک مرکزی تخلف محسوب شده و در صورت مشاهده با مرتکبین برابر قانون رفتار خواهد شد.

این بنر صبح دیروز مقابل پاساژ افشار نیز نصب شده بود با این تفاوت که محدوده مقابل این پاساژ در ابتدای خیابان منوچهری که پاتوق اصلی دلال های ارزی است، با حصارهایی از سوی نیروی انتظامی پوشانده شده که اجازه نمی دهد دلال ها حتی در این محدوده بایستند. بنابراین با سیاست جدید بانک مرکزی، معامله و حواله ارز خارج از بانک و صرافی‌های مجاز ممنوع اعلام شده است.

کد خبر 25855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =