احتمال وقوع بدترین بحران تجارت از سال ۱۹۴۷

رییس سازمان تجارت جهانی (WTO)، در جمع رهبران جهان طی نشست G۲۰ در بوینس آیرس، اعلام کرد موج فعلی محافظه‌کاری کشورها در تجارت و سیستم حمایت از تولید داخلی، تجارت آزاد را به مخاطره انداخته است

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از بی بی سی روبرتو آزودو، رییس سازمان تجارت جهانی (WTO)، در جمع رهبران جهان طی نشست G20 در بوینس آیرس، اعلام کرد موج فعلی محافظه‌کاری کشورها در تجارت و سیستم حمایت از تولید داخلی، تجارت آزاد را به مخاطره انداخته است.

تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین، مهم‌ترین موضوع بحث این نشست جهانی بود. 

آزودو گفته در حال حاضر، تجارت آزاد جهانی با بدترین بحران از سال 1947 مواجه شده و این بحران مختص WTO نیست، بلکه کل سیستم تجارت چندجانبه در دنیا را دربرمی‌گیرد. او در مصاحبه خود گفته: «در لحظه‌ای قرار داریم که برخی اصول کاملا اولیه سازمان، اصول همکاری و اصول عدم تبعیض، به چالش کشیده شده و زیر سوال رفته است. و من فکر می‌کنم این مساله خیلی جدی است.»

آزودو گفته «شیوه برخورد» چین و آمریکا باید از «تهدید، اتهام و سرزنش کردن به پیدا کردن راه حل» تغییر یابد. 

در این بین اما نشست روزهای اخیر گروه 20 در شرایطی به پایان رسید که برخلاف انتظارات این نشست نتایج دلخواه اقتصاد جهانی را به همراه نداشت. آمریکا و چین احتمالا کماکان روند گذشته خود را ادامه خواهند داد و امیدی به بهبود اوضاع وجود ندارد. البته آمریکا، کانادا و مکزیک پیمان جدیدی را به امضا رساندند اما این همه ماجرا نیست.

به عقیده کارشناسان جهانی جنگ تجاری که بین آمریکا و چین آغاز شده پیچیده تر از آن است که با یک نشست برطرف شود و انتظار می رود توافق های مهمتری بررسی شود تا بتوان درباره آن اظهار نظر کرد. از طرفی مشکلات موجود بین دو کشور مذکور اقتصاد دنیا را بیش از گذشته با شرایط بحرانی روبرو کرده است.

برخی کارشناسان می گویند جنگ تجاری تازه در ابتدای راه است و لااقل دو تا سه سال آینده نیز به نتیجه نخواهد رسید و این در حالی است که آمریکا تازگی اعلام کرده آماده است تا بر 267 میلیارد دلار دیگر واردات کالا از چین تعرفه وضع کند.

دولت آمریکا از ماه جولای در مجموع بر واردات 250 میلیارد دلار کالا از چین تعرفه اعمال کرده است و چین نیز در مقابل بر واردات 110 میلیارد دلار کالای آمریکایی تعرفه گمرکی گذاشته است.

دراین رابطه کارشناسان معتقدند دولت چین کسری بودجه ندارد اما دولت آمریکا با کسری بودجه‌ای حدود 4 درصد تولید ناخالص داخلی خود روبروست و هیچ نشانه‌ای از کاهش آن وجود ندارد. بنابراین شرایط برای اولین اقتصاد دنیا می تواند سخت تر باشد.  

در طرف دیگر اما همزمان با اجلاس سران جی 20 گزارش دادند که دستکم 30 کشور کوچک همزمان با برگزاری نشست سران در بوینس آیرس نسبت به تداوم درگیری های تجاری در جهان که آمریکا عامل آن بوده هشدار داده و از رهبران شرکت کننده دراین اجلاس خواستند تا برای چالش های خطرناک اقتصاد جهانی راه کار مناسبی ارائه کنند.

گروه موسوم به 'حاکمیت جهانی' یک گروه 30 نفره از کشورهای کوچک مختلف و یک ائتلاف غیر رسمی درجهان است که با هدف جهانی ارائه صریح دیدگاههای کشورهای کوچک و عضو در اجلاس سران جی 20 یا تاثیر گذاری بر تصمیمات رهبران اقتصادهای پیشرفته جهان پس از رکورد و بحران اقتصاد جهانی ، در سال 2009 ایجاد شده و سنگاپور در سال 2017 ریاست آن را برعهده گرفت.

مالزی، سنگاپور، ویتنام، اروگوئه، گواتمالا، جامائیکا، کویت، موناکو، پرو، فیلیپین، قطر، رواندا، سان مارینو، بوتسوانا، شیلی و کاستاریکا از جمله کشورهای عضو این گروه 30 نفره موسوم به 3G هستند.

طبق گزارش رسانه های سنگاپوری، وزیران این گروه در سال جاری دستکم 11 نشست مختلف را برای هماهنگی بیشتر در ارائه نظرات خود در اجلاس سران جی 20 برگزار کرده بودند. این ائتلاف برای بازنگه داشتن بازارهای جهانی و همکاری تجاری کشورها براساس قوانین سازمان تجارت جهانی تاکید دارند.

تصمیمات رهبران کشورهای صنعتی در روند اقتصاد جهانی از آن رو برای کشورهای کوچک حائز اهمیت است که این کشورها 85 درصد از اقتصاد جهان را تحت هدایت دارند.

صندوق بین المللی پول نیز که آبان ماه نشست سالانه خود را در سنگاپور برگزار کرد از اقتصادهای بزرگ جهان از جمله آمریکا و چین خواست تا با اصلاحات لازم در نظام پولی و مالی بین المللی بسترها را برای رشد و توسعه کشورهای مختلف جهان فراهم سازند و آسیب های ناشی از بحران مالی درکشورهای مختلف را از بین ببرند.

 

کد خبر 25879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =