تضمین تجارت ایران با ۲۸ کشور اتحادیه اروپا

ایجاد کانال مالی با هر شکلی و در هر نقطه ای از اروپا قطعا یک شکست بزرگ برای تحریم های ظالمانه آمریکا است که شکاف عملی بین اتحادیه اروپا و آمریکا پدید خواهد آورد

هادی حق شناس اقتصاددان در گفتگو با اگزیم نیوز در پاسخ به این سوال که سوئیفت اروپایی و ایجاد کانال مالی ایران و اروپا با محوریت فرانسه یا آلمان تا چه اندازه می تواند در بحث تحریم های بانکی راهگشا باشد؟ اظهارداشت: ایجاد این کانال مالی با هر شکلی و در هر نقطه ای از اروپا قطعا یک شکست بزرگ برای تحریم های ظالمانه آمریکا خواهد بود. به دلیل اینکه ایجاد این کانال یعنی خرید تضمینی نفت ایران توسط اروپایی ها به قوت خود باقی خواهد ماند، خرید کالاهای مورد نیاز ایران از 28 کشور اتحادیه اروپا میسر خواهد شد و عدم نیاز ایران به دلار امریکا در مبادلات تجاری تقویت خواهد شد ضمن اینکه روابط ایران و اروپا نیز مستحکم تر از قبل خواهد شد. چیزی که در تحریم های قبلی عکس این مسئله صادق بود و اجماع جهانی علیه ایران برقرار شد.

وی با تاکید براینکه ایجاد این کانال یعنی شکاف عملی بین اتحادیه اروپا و امریکا چیزی که پیش از این در جریان نقض یکجانبه برجام توسط آمریکایی ها شکاف سیاسی را رقم زد، اما اکنون با اجرایی شدن این کانال شکاف عمیق عملیاتی ایجاد خواهد شد.

به گفته این کارشناس مسایل اقتصادی ایران همین که امروز پرواز ایران ایر به اروپا انجام می شود نشان می دهد که اروپا به تحریم های امریکا بی اعتنا بوده، اما این یک اقدام کوچک است و ایجاد این کانال یعنی اقدام عملی و در صورت اجرایی شدن باید فاتحه تحریم های امریکایی ها را در مورد ایران خواند.

حق شناس با تصریح براینکه تحریم ها الی الابد نیست و حداکثر ممکن است تا پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ باشد، یادآورشد: البته ما امیدواریم زمان این تحریم ها هر چه زودتر به اتمام برسد؛ ضمن اینکه باید به این نکته هم توجه داشت که برقراری کانال مالی هم قرار نیست الی الابد باشد بلکه یک عبور موقت  است تا به واسطه آن از این شرایط عبور کنیم. در واقع آمریکایی ها نمی توانند این فشارها و تحریم ها را مستمر ادامه دهند زیرا بسیاری از کشورها زیان می بینند و مطمئنا اگر نوساناتی در بازار نفت ایجاد بشود و بحرانی در جهان اتفاق بیافتاد و نفت، گاز، پتروشیمی و خرید ایران متوقف بشود این زیان یکجانبه و تنها برای ایران نیست بلکه کشورهای طرف تجاری را نیز در بر می گیرد.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه 8 کشور در تحریم های دور دوم به هر دلیلی برای خرید نفت از ایران معافیت گرفته اند زیرا اینها ذی نفعان تجاری ایران هستند، عنوان کرد: ما به تحریم ها به عنوان یک موضوع دایمی فکر نمی کنیم بنابراین کانال مالی می تواند به صورت موقت بخشی از مسیر تجاری ایران را در این برهه از زمان هموار کند.

وی در پاسخ به این سوال که به غیر از کانال مالی چه راهکار دیگری برای کاهش اثر تحریم های بانکی وجود دارد؟ ابراز داشت: ما دو مسئله با دنیا داریم اول اینکه کالای ما را بخرند که می خرند و دوم اینکه کالا به ما بفروشند. ایران در 40 سال گذشته با امریکا یی ها روابط تجاری گسترده ای نداشته و جز در موارد معدود مبادلات تجاری خاصی اتفاق نیافتاده است. از سوی دیگر 99 درصد مبادلات تجاری ایران یا با کشورهای جنوب شرقی آسیاست، یا اینکه با کشورهای اروپایی بوده و یا برخی کشورهای منطقه مثل امارات، بنابراین حضور و یا عدم حضورامریکا در روابط تجاری برای ایران یکسان است.

حق شناس یادآورشد: این تحریم را امریکایی ها شروع کردند و برخی کشورها نیز از آنها تبعیت کردند اما مهم این است که شریک های اصلی ما کشورهای آسیای جنوب شرقی و اروپایی ها در این دوره تحریم ها در مقابل امریکا ایستاده اند و او را همراهی نمی کنند. امروز جنگ تحمیلی اقتصادی برعلیه ایران توسط تحریم های آمریکا به اجرا درآمده، در جنگ وقتی یک راه تدارکاتی مهمی ایجاد می شود و مهمات مورد نیاز می رسد، دوام در جنگ افزایش پیدا می کند دراین مورد هم کانال مالی اروپایی ها یعنی رسیدن تدارکات و نیازهای اولیه تولیدی برای مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی امریکا که باید از آن به عنوان یک مرحله برای عبور از چالش تحریم ها استفاده کنیم .

حق‌شناس با ابراز اینکه اقتصاد ایران، اقتصادی بزرگ،‌ متنوع و جذاب است که برای بسیاری از کشورهای دنیا دارای اهمیت است خاطرنشان ساخت: جذابیت اقتصادی ایران، خیلی از کشورها را تحریک می‌کند تا به‌دنبال ایجاد رابطه با ایران باشند و این یکی از دلایل مهم آمریکا برای فشار مضاعف برای ایران است. براین اصل تحریم ها عوارض خود را متوجه اقتصاد ما خواهد کرد ولی اینکه تصور شود این عوارض ناتوان کننده خواهد بود یا اخلال در بنیان‌های اقتصادی ایجاد خواهد کرد، بر اساس تجربه دور اول تحریم‌ها علیه ایران می‌گویم که چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

 

 

کد خبر 25880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =