اقدامات مساعد بانک مرکزی در تعادل بخشی بازار ارز

بانک مرکزی کشور توانسته در مدتی کمتر از دو ماه بازار ارز را با ثبات روبرو سازد؛ این اقدامات ارز را به زیر ۱۰ هزار تومان هدایت می کند؟

دیروز بازار ارز ایران بعد از گذشت 4 ماه به کانال 10 هزار تومان برگشت و به این ترتیب قیمت دلار در ساعات پایانی روز گذشته تا 10 هزار و 700 تومان رسید که نشان دهنده اثرگذاری سیاست های دولت و بانک مرکزی در حوزه بازار ارز است. البته این بازار ساعات آغازین معاملات امروز خود را با افزایش شروع کرد و به کانال ۱۱ هزار تومان برگشت اما این رفت و برگشت ها در شرایط فعلی طبیعی است.

به گزارش اگزیم نیوز، بازار ارز در دو بخش بازار غیررسمی و سامانه نیما به سرعت در روزهای اخیر به هم نزدیک شده اند و این مسأله انگیزه های سفته بازی را در این بازار به شدت کاهش داده است.

کارشناسان این عامل را رمز اصلی موفقیت بانک مرکزی برای رفع مشکلات این بازار می دانند. به عقیده آنها همانطور که ورود دلالان به بازار باعث شد تا قیمت ارز با رشد شدیدی روبرو گردد خروج آنها نیز بازار را با تعادل روبرو خواهد ساخت.

در این رابطه کارشناسان معتقدند شرایط برای بازار ارز به دلایل مختلف مساعد است. نخست آن که فعلا 8 کشور خریدار نفت ایران توانسته اند برای 6 ماه از معافیت های آمریکا در خرید نفت ایران استفاده کنند که نشان می دهد درامدهای ارزی ناشی از فروش نفت فعلا فروکش نمی کند.

دوم آن که چین، روسیه و اتحادیه اروپا حمایت های مناسبی را از ایران به عمل آورده اند که این مسأله حکایت از بهبود شرایط در وضعیت تحریم دارد.

سوم آن که به دلیل آن که بازارهای موازی از جمله بورس وضعیت نسبتا مناسبی در مجموع چند ماه اخیر از خود نشان داده نقدینگی تمایل خوبی برای حضور در این بازار دارد.

چهارم میل به کاهش قیمت در بازار ارز که مانع از انگیزه های سفته بازانه در بازار شده است.

پنجم این که برخوردهای قضایی با اخلالگران در بازار ارز در ماه های اخیر تشدید شده و باعث شده تا حرکت های بازارسازانه و تبانی در قیمت ارز کاهش شدیدی پیدا کند.

ششم این که دولت و بانک مرکزی سیاست های مناسبی را برای بهبود وضعیت بازار ارز در پیش گرفته اند که این سیاست ها توانسته اند بازار را با تعادل خوبی روبرو سازند.

از جمله این سیاست ها می توان به دستورالعمل های یکسان سازی نرخ ارز بازار و سامانه نیما، دستورالعمل فعالیت صرافی های مجاز، ضرورت فروش ارزی تنها از طریق صرافی ها و بانک ها، سیاست های مرتبط با نحوه بازگشت ارز صادراتی به کشور و مواردی از این دست اشاره کرد.

بانک مرکزی همچنین با ورود به مسأله مدیریت نقدینگی و کنترل رشد این متغیر مهم اقتصادی توانسته تقاضای کاذب در بازار ارز را کنترل کند. در عین حال بانک مرکزی از ابزارهای مناسبی برای خود استفاده کرده؛ از جمله  بانک مرکزی از این پس، مجاز به انتشار اوراق مشارکت ارزی-ریالی در بازار سرمایه، اخذ موقعیت خرید و فروش در بازار دوم و عملیات بازار باز شده است.

در عملیات بازار باز، بانک مرکزی می‌تواند بدهی دولت به بانک‌ها را به اوراق قابل معامله تبدیل کند .تمام این موارد نشان می دهند دست دولت و بانک مرکزی برای کنترل بازار باز است و اکنون نتایج این امر در بازار ارز مشهود است.

در آخرین خبرها نیز بانک مرکزی ایران دیروز با صدور ابلاغیه ای اعلام کرد که خرید ارز تا سقف یک میلیون یورو یا معادل آن به سایر ارزهای خارجی در صرافی های این کشور از این پس مجاز خواهد بود.

روز گذشته بانک مرکزی ابلاغیه «دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز» را در پایگاه اینترنتی این بانک منتشر و برای اجرا به تمام شرکت‌های صرافی دارای مجوز معتبر از سوی بانک مرکزی ابلاغ کرده است.

به موجب این دستورالعمل، صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند ارز حاصل از صادرات را تا سقف یک میلیون یورو یا معادل آن به سایر ارزها با ثبت در «سامانه نظارت ارز» به صورت اسکناس یا حواله به نرخ بازار خریداری کنند. همچنین نرخ فروش ارز صرافی‌های مجاز معتبر متناسب با شرایط بازار به نرخ بازار و همچنین کارمزد فروش متناسب با شرایط بازار و برای اسکناس دلار حداکثر 1000 ریال ایران و برای حواله‌های ارزی حداکثر یک درصد خواهد بود.

از سوی دیگر صرافی‌های مجاز معتبر خواهند توانست ارزهای خریداری شده را بابت مصارف ارزی خدماتی و مصارف 23 گانه و همچنین تا سقف 2 هزار یورو مطابق با نامه عمومی مورخ 11 مهر ماه 1397 یا بابت واردات کالا و خدمات بر اساس ثبت سفارش کالا یا خدمت تایید شده توسط بانک‌های عامل به صورت اسکناس یا حواله‌های ارزی به شرط ثبت در سامانه نظارت ارز به فروش رسانند. 

در این رابطه عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش تداوم فروش نفت ایران در کاهش قیمت دلار گفت: قیمت واقعی دلار کمتر از ۹ هزار تومان است.

سید تقی کبیری درباره روند کاهش قیمت دلار  گفت:افزایش قیمت دلار در  بازار ارز  در ماه های گذشته بدون توجه به مولفه های اقتصادی صورت گرفت و در همان زمان سقوط آزاد قیمت دلار می شد.

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از 13 آبان ماه که دور جدید تحریم های آمریکا آغاز شد،بسیاری از کسانی که نگران افزایش بیشتر نرخ ها در  بازار ارز  بودند متوجه شدند بخش قابل توجهی از التهابات ناشی از فضای روانی بوده است چرا که براساس منطق اقتصادی نرخ دلار بسیار پایین تر از نرخ های بازار است.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم موفقیت امریکا در به صفر رسیدن فروش نفت جمهوری اسلامی ایران،افزود:قیمت نفت نسبت به آنچه در بودجه پیش بینی شده بوده بالاتر رفته که بیانگر کسب درآمد ارزی بیشتر است.

کبیری در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، افزود:اینکه قیمت دلار در هفته گذشته به کانال 11هزار تومان رسید تنها از این جهت که روند کاهشی را طی کرده مناسب است چرا که نرخ 11هزار تومانی نیز برای دلار، قیمت کاذب بوده چرا قیمت واقعی دلار کمتر از 9 هزار تومان است.  

وی گفت:تعامل کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تیم جدید اقتصادی دولت نسبت به گذشته بیشتر شده و در این راستا بانک مرکزی حداقل بخشی از پیشنهادات کارشناسی کمیسیون اقتصادی مجلس را در سیاست های ارزی لحاظ کرده است.

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد:با توجه به کاهش قیمت دلار پیگیری های کمیسیون اقتصادی برای کاهش قیمت کالاهای که به بهانه افزایش نرخ دلار بالا رفته بود، انجام می شود.

کد خبر 25881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =